Annons:
Etikettträningstips
Läst 1152 ggr
Gia91an
1/17/16, 6:10 PM

detta tjuriga unghäststo, behöver hjälp.

Okej. Bakgrunden är att jag har ett ardennersto på 2 år och 8 månader som jag haft sedan hon var sex månader gammal. Hon var väldigt skygg i början då hon i första stallet blev misshandlad av andra. Jag flyttade henne till en lösdrift där allt funkar super (Då var hon 8 månader gammal) och har kunnat bygga hennes självförtroende inför det mesta. Kanske lite för bra. 

Hon har veka kotor fram så hon har fått ordinerat att jobba lättare sen jag fick henne, vilket medfört att hon haft sadel, träns, loksele och hon har haft vagn bakom sig två gånger vid två års ålder (väldigt lätt vagn och utan någon i) dragit pinnar med timmersax, dragit däck, gått promenader i kuperad terräng och tömkörts mycket. Allt har gått superbra…. tills för några månader sedan. Hon började bli lite trotsig (hon är ju i den åldern nu) och testar gärna gränser. 

Ett tag gick hon inte att leda, sprang över mig och rusade, vilket gjorde mig väldigt osäker, det erkänner jag. Så osäker att jag mådde psykiskt dåligt vid premieringen förra året i juli. Men tack vare min underbara stallägare så överkom jag det.

Jag har haft ute en NH-tränare som hjälpt mig med en del ledarskapsövningar, vilket har hjälpt väldigt mycket när det gäller att leda henne till och från hagen. Men om jag i nuläget kräver mer som tömkörning eller ens ledarskapsövningar på volt (vilket innan funkat en lång period) så går det inte bra. 

Om jag försöker jobba henne på volt vänder hon sig mot mig och stegrar, vilket är drygt. Och sedan får jag inte ut henne i volten igen. Även min NH-tränare har svårt för det. Trots att jag tänker på placering och kroppsspråk mycket. men nu är vi fast här igen. Nu får jag inte ens på henne en tömkörningsgjord då blir hon sur och puttar undan mig när jag försöker få tag i gjorden under magen. Hon har varit lite såhär innan, men det har alltid gått om man tagit det lugnt. Nu är hon bara…. sur. Och understimulerad då jag inte kunnat göra något alls.

Blir så ledsen för jag vet att bara jag får bukt på det här så har jag en underbar häst som liksom bara är min, ingen annans. Men just nu känns det hopplöst. Vad kan jag göra? Varför gör hon såhär? Min tränare är bokad på lördag, men jag behöver fler inputs.

Annons:
Gronstedt
1/18/16, 12:06 PM
#1

Det första är som alltid att kolla att det inte gör ont någonstans. När du är alldeles säker på det, så är det en fråga om att välja sina strider, men när du väl tagit "strid" så ska du inte backa ned. 

Puttar hon undan dig så flytta henne bort från dig. Backa sju varv runt stallet om det behövs, men hon ska veta att puttande är förbjudet - gör man sådant blir det bara jobbigt.

Stegrar hon mot dig på volten så jaga på henne rejält tills hon sprungit sig trött och sedan en stund till. När sedan DU säger att det är OK att sakta av, så återgå till arbetet som om ingenting hade hänt. Att stegra mot människan i mitten ska betyda rejält svettigt slit, och sedan blir man i alla fall tvungen att göra som man blir ombedd - då dröjer det inte länge innan hon kommer på att det är lättare att göra som man blir ombedd redan från början.

Men ta gärna hjälp av en tränare, hästar är individer och det kan vara svårt att se när en häst verkligen blir farlig. Ofta ger man sig för tidigt eller "utmanar" på fel sätt, och då kan det bli riskfyllt. Använd rejäla skor, hjälm, väst, handskar och tjocka byxor och ha en rejäl pisk till hands. Inte för att misshandla hästen med, men för att kunna värja dig om det behövs. Oftast behöver man bara vifta eller peta med den, men den kan vara en bra försäkring.

ähnchen
1/18/16, 12:29 PM
#2

Hej!

Jag skulle jobba med personligt utrymme. Se till att hon alltid håller en armlängds avstånd till dig när du leder henne, även om du går baklänges. Det finns beskrivet här hur jag gör. Läs även kommentarerna för tips när det gäller att lära in detta.

Det går att göra saker i dagliga hanteringen också. Till exempel kan du kräva att hon alltid går undan när du kommer med foder till henne. Som "ledarhäst" ska du kunna stå i hennes hö utan att hon gör något utan väntar snällt tills du kliver undan. Det går även att träna detta i paddocken. Ställ en hink med foder i mitten och  ta med en flagga av något slag, t. ex. ett spö med en liten plastpåse i änden. Så länge hon hotar och försöker fösa undan dig jagar du bort henne. Efter ett tag kommer hon inte vilja komma fram längre men så länge hon grimaserar får hon inte komma fram. Första gången hon tittar på dig med öronen framåt kliver du undan och låter henne ta lite. Sedan kan du kliva in igen och begära få tillgång till hinken igen. Börjar hon hota igen gör ni om det hela.

När det gäller träning på volten föreslår jag: Gör som i Fokus och Balans, stå framför henne, peka åt det håll du vill att hon ska gå. Följ upp med att du går rakt mot henne och backar upp med att vifta på flaggan på den sidan om henne dit hon inte ska.

Så fort hon går ett steg åt rätt håll slutar du med alla signaler och återgår till en avslappnad kroppshållning. Det gör inget om hon stannar direkt efter första steget i detta läge. Låt henne fundera en kort stund och börja om från början. Viktigt är att du inte ger dig innan du får det där första steget så att hon känner att du menar vad du ber om. 

Backar hon istället följer du efter. Du kan då lägga till en rörelse i armen du pekar med att genom lätta ryck i grimman förstärka åt vilket håll hon ska. Så fort hon rör framdelen aningen åt rätt håll slutar du.

Kommer hon emot dig istället, dvs. invaderar ditt personliga utrymme, lägger du mycket tryck på henne genom att vifta med flaggan. Kommer hon så nära att hennes skulder träffas av flaggan får hon skylla sig själv. Jag menar då inte att daska till henne allt du orkar i första hand men du ska skicka en tydlig signal till henne om att det inte är ok. Kommer hon ännu närmare får du faktiskt ta i, det gäller din säkerhet! Flaggan brukar dock vara ett bra verktyg att hålla hästen undan med utan att ens röra vid den.

Viktigt är att slappna av varje gång hon gör rätt så att hon verkligen fattar vad du vill. Tuggar/slicker hon låt henne vara ifred extra länge så att hon får tid att fundera. Hon kommer så småningom gå några fler steg tills hon håller igång av sig själv tills du ber henne stanna.

Hoppas du fick lite inspiration. =)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
1/18/16, 2:46 PM
#3

Var i landet finns ni? Har erfarenhet av just tjuriga ardennerhästar/korsningar ^^ min kunde vara riktigt pestig emellanåt. Och ardennrar tenderar till att vara ganska så dominanta, generellt, finns de som är rediga mesproppar också så sett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
1/18/16, 2:57 PM
#4

Ja det fick jag! Ska prova båda sätten. Ska ta ut vet med och se ifall hon har ont men det tror jag inte. Men vi får se! Återkommer när jag Testat! Tack så jättemycket för nu, kändes som bra råd! Gud vad synd att ni inte bor typ HÄR! 😊

Gia91an
1/18/16, 6:22 PM
#5

3# Jo Linan, jag följde dig och din häst det var lite därför jag frågade just på detta forumet. För jag vet att ni har erfarenhet och dessutom ett tänk jag gillar! 

Jag bor i Svenljunga, 3 mil utanför Borås!

LinaN
1/18/16, 10:19 PM
#6

#5 det är inte sååå långt bort, om man hade haft bil…. :/

Det viktigaste som jag kan ge dig rådet med är att med alla medel få din häst att akta på sig när hon blir hotfull, om det så är sista utvägen så klipp till henne med din stick, men använd ett underhandsslag dvs att du slår nerifrån och upp i en sving. Har du carrotstick med string så sikta på tuttarna, det är bara väldigt dominanta hästar som reser sig och blottar hela sin mage. Här är det viktigaste säkerheten INTE att ta vara på relationen, för ärlig talat, om du har blivit mos så är det inte så mycket relation kvar att arbeta med. Och nyckelordet här är att vara EFFEKTIV utan att bli arg/aggressiv, det är där man vinner pluspoängen hos en aggressiv häst. För stegring är en aggressiv handling även om den utförs sansat på LB-vis.

Träna mycket på att flytta på framdelen, det är svårt med en LB häst som dessutom väger trekvarts ton.

Om hästen motstår, öka trycket/intensiteten UTAN att bli arg och så snart hästen tar ett steg i rätt riktning, så släpp efter och slappna av. Jag skulle inte bara begära att hästen lutar sig ifrån dig när det gäller en sådan här stark dominanshandling som stegring, utan jag hade nog siktat på ett kvarts varv ifrån dig, om man tänker att bakbenen är mitten av klockan. Det ska ske en tydlig förflyttning av hela hästen ifrån dig och det bästa är att ta tag i det INNAN det blir en stegring.

Vet du i vilka situationer hon brukar stegra, sätt er i en sån situation men INNAN hon går upp så avvärj den handlingen. Jag har inte haft särskilt mycket stegring på Harry, nån enstaka gång och då har den lekts fram, han har vart dominant med att inte flytta framdelen, att bitas och att slå med frambenen eller så har han slitit sig, vilket har vart hans favorittrick, så då har jag medvetet orsakat en situation som jag vet han brukade bli ilsk/trött/ogillade och där jag sedan kunde avvärja själva flyktförsöket, men i ditt fall är det då att avvärja stegringarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gia91an
1/19/16, 6:27 AM
#7

Jodå, just nu stegrar hon så fort hon inser att det är jobb på gång. Men alltså, jag kan ju undvika att hon stegrar genom ett lätt drag neråt i grimman, men hur får jag henne bort från den positionen sen? För sen får jag inte fram henne! Hon bara backar och hotar att stegra igen. Jag använder inte inte stick alls utan bara mitt rep, men det kanske är dags att använda nu? Hon är ganska känslig för hjälper i grunden, men när hon blir sådär så stänger hon av hjärnan helt. Jäkla tonåring! xD

Bitas hotar hon lite med nu med, igår när jag tog in henne och gav henne mat så fick hon inte rusa fram, utan hon fick gå fram när hon var lugn. Kändes bra i allafall. Och sedan skulle vi ta på tömkörningsgjorden (bara för att hon hade bestämt sig för att den är en anledning att bli jättesur och puttas och hota om att sparka vilket hon aldrig gjort innan) Jag höll och tillrättavisade, och min kompis spände gjorden. Gick med bra, även om hon tjurade, men tror hon insåg att det inte var någon ide att bråka. 

Innan slet hon sig också, gick inte att gå från hagen till stallet, men det har blivit bättre. Hon bråkar inte när jag bara leder längre, utan går långsamt och lyhört hela vägen ner. Så det är ju alltid något. Men LinaN, Vart bor du?

LinaN
1/19/16, 3:30 PM
#8

#7 Om hon nu stegrar och/backar så är ju också ett alternativ att låta henne göra det genom att själv positionera sig så man är på säkert avstånd från eventuella hovar, samt att man ser till att hålla koll på om hon skulle börja med tricket att resa sig för att sedan häva sig framåt som en bulldozer. När hon backar undan från uppgiften fortsätt backa henne, som det skrevs ovan, sju varv runt stallet om det så behövs. För då använder man sig av den omvända psykologin att "Vill du backa så backa du, men du stannar först när jag tycker vi backat färdigt." lite enligt principen att det är jobbigt att göra fel…

Jag bor i Trollhättan.

Tips när hon tjurar om tömkörningsgjorden, lek approach and retreat, tänk på vilken attityd du har när du närmar dig. och sen när gjorden är på, spänn den så löst det bara går och så att den sitter kvar på hästen om hon rör sig. Sen låt henne bara stå. Ta av henne gjorden och låt det vara övningen för dagen. Det kommer göra att hon blir en aningens snopen för det är inte vad som brukar hända = det blir intressantare till nästa gång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
1/19/16, 9:40 PM
#9

Jo det t var precis så jag gjorde med gjorden igår. Det fick bli träningen för igår liksom. Aha, ja då ska hon allt få backa, det är ju muskelbyggande det med! ;) tack för hjälpen, nu känns det kul att ta sig ut att träna igen, för då vet jag lite mer hur jag ska handskas med det! Ni är underbara! <3

LinaN
1/19/16, 10:37 PM
#10

#9 det är muskelbyggande, hon lär sig att sätta under sin bakdel och jobba med rumpan/bakbenen, det är en koordinerande övning, sen kan du ju kräva att hon ska backa på böjt/rakt spår också.

Sen att se till att hon kan korsa sina bakben, dvs förflytta rumpan i sidledes/runt gör att hon inte KAN stegra, testa själv, ställ dig på alla fyra, korsa dina ben och försök sen lyfta dina framben som i en stegring, det är svårt ^^ samma för hästen ^^ De kan inte stegra med korsade bakben eller när de måste svänga bort rumpan. Men jag skulle nog sikta på att backa henne och om hon stegrar ge henne utrymmet. Ha attityden "jaja, fjanta du därborta, jag står här tills du är klar." med ett flin på läpparna, det gör skillnad för hur hon uppfattar situationen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
1/20/16, 6:19 AM
#11

9# Jo precis. Hon har tränats på att flytta bakdel och korsa sina bakben sen hon var jätteliten, så det kan hon. Har bara inte tänkt på att göra det i en sån situation. :P 

haha då ska jag flina! xD

Gia91an
1/23/16, 4:18 PM
#12

Okej, lite uppdatering nu då! Under veckan när jag tagit in har jag tränat på att sätta på och ta av tömkörningsgjorden, vilket funkat bättre, sedan claimat mitt space när jag ska ge henne mat. Vilket hon också verkar fatta mer och mer. Idag kom min tränare hit och för att bryta det här (jobba på volt och gärna stegra) så provade vi idag att ha henne som handhäst när jag rider min travare. Det var knepigt men båda hästarna verkade tycka att det var väldigt kul även om mitt sto går långsammare än min 173 cm travare. Provade både i skritt och trav! :D 

Så nu har hon fått tänka lite och röra på sig. Känns så bra idag! Och sedan fortsatte vi med att sätta på henne gjord och ge henne mat och det gick super. Nu ska hon få smälta detta (för hon är helt slut i huvudet) och sedan nästa gång min tränare kommer gör vi samma sak! :) Tills dess bara inneträning med utrustning helt enkelt. Inget bråk idag alls. Och både jag och båda hästarna tyckte det var jättekul idag, så helt klart ett framsteg. Sen fick vi helt klart lite ofrivillig miljöträning också, när min tränares dotter på tre år som satt i bilen med sin storebror fick för sig att börja tuta. Varpå min travare blir skärrad, men Blizzan (unghästen) bara stod helt lugn. Helt okej tycker jag! xD

ähnchen
1/23/16, 5:10 PM
#13

Bra jobbat!! Kul att det går framåt 👍 Intressant idé att ha henne som handhäst och motionera henne på det sättet. Kan förstå att hon blivit lite trött av allt hon fått att fundera över 🙂

Berätta gärna hur resan fortsätter 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gia91an
1/23/16, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

13# Jo det var inte alls vad jag tänkt träna på, men då jag litar på min tränare och det alltid blivit bra hittills så tänkte jag att tja, nu kör vi. Hon måste ju få röra sig på något vis med all överskottsenergi hon har (vilket jag också tror är en del av trotsen, att hon blir så till sig att hon inte vet vart hon ska ta vägen, och då går i taket). 

Nu ser jag så fram emot nästa träning! :D

Såhär såg det ut idag, Blizzy heter min unghäst och Norton heter min travare!

ähnchen
1/23/16, 6:24 PM
#15

Ser jättemysigt ut! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
1/23/16, 8:56 PM
#16
Gia91an
3/5/16, 12:45 PM
#17

Okej. Nu har jag lite uppdateringar till. Vi har kommit lite längre men även samtidigt står vi på samma ställe. Jag och min tränare har tränat tömkörning, ta på gjord, utrymme vid fodring och min tränare har även suttit på henne en andra gång. Nu lämnar hon utrymme när jag ger henne mat, hon kan komma fram men då backar jag henne igen. Ger henne kommando att stå kvar sedan pillar jag med maten som att "det är min mat" och då ska hon stå stilla. Sedan berömmer jag henne och säger varsågod vilket funkar ypperligt hittills. Den ångesten är borta nu!

Med gjorden har jag fått en liten Aha-upplevelse. Jag tror att hon puttar bort mig för att hon tycker det går för snabbt. Jag har ju haft gjord på henne så mycket att jag bara gör "som vanligt" och sätter på den och spänner. Men då blir hon osäker och visar det genom att putta undan mig. Nu har jag kört friendlygame med den. dra den över halsen, nacken och rumpan fram och tillbaka några gånger i en minut, lägger den på plats, klappa på bogen, magen och klia lite vid naveln (för det är sååååå skönt) och sedan sätta mig på huk vid frambenet (annars når jag inte) och klia mellan frambenen och sedan ta tag i gjorden. Då kan jag knäppa den utan att hon bråkar. 

Tömkörningen är hon rutinerad på, men hon vill inte gå fram om hon är själv. Så det har vi tränat på några gånger. Det som är skönt där är att om hon inte vill så bara backar hon, och det går att få fram henne igen när man står bakom. Hon sparkar eller stegrar inte hittills i det arbetet, så det känns ganska säkert! Där har jag också haft lite framsteg. Har kunnat tömköra henne själv och fått henne dit jag vill utan jättebråk, och när vi slutade hade hon fattat att fan, gör jag inte som matte säger så blir det bara jobbigt! Så då vann jag den striden. 

Ska ut till stallet idag och köra lite ledarskap tänkte jag. Lite sugen på att testa på volt igen då jag liksom inte gjort det alls. Tänker ha med ett spö ifall att men målet för dagen är att hon går framåt i skritt. Inte backa, inte stegrar. Hade varit så kul. 

har läst lite artiklar här och försöker fundera på vilken utgångspunkt jag har. Jag tror ju inte egentligen att övningen (gå framåt på volt) är för svår för henne. Men jag vet inte riktigt.

I morgon kommer min tränare igen. Vet inte vad hon har planerat för oss men det märker jag.

ähnchen
3/5/16, 6:36 PM
#18

För mig låter det som jättemycket framsteg! 👍 Ni har fått ordning på en hel del saker. Ser inte riktigt var ni står på samma ställe men det kanske beror på att jag inte vet exakt var ni har stått förut i alla dessa delar. Jag skulle säga -Bra jobbat! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
3/5/16, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17 låter ju som om hon inte riktigt förstår uppgiften att gå på volt. Börja men att hon ska gå ett kvarts varv, beröm, byt varv, be om ett kvarts där, byt varv och be om två tredjedelars varv, för varje gång du byter varv så klickar synapserna igång mellan hjärnhalvorna ^^ öka successivt med 5-10 minuters markörer om man tänker sig att volten är en klocka, så först ber du om en kvart i ett varv, sen tjugo, tjugofem, tretti och fyrtio minuter osv tills du får ett helt varv.

Ställ dig också nära ett hörn, så att väggarna i hörnet ger hästen stöd på halva varvet, det kan hjälpa hästen att förstå vad som förväntas också. Men ett tips är att börja i närheten av första väggen. så hästen går mot väggen, sen måste den svänga, det du ka ngöra här är att backa några steg så att du öppnar upp och bjuder in hästen mellan dig och väggen, samt stöttar med spöt bakom hästen så de förstår att de ska gå framåt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
3/5/16, 8:05 PM
#20

Nu har jag varit ute i stallet idag. Tog ut henne för att precis som jag skrev innan bara få henne att gå på volt, inte trava, inte galoppera eller något. Och då utan att fastna i att hon bara stegrar. 

Hade med mig ett spö för att få mer svängrum ifall att. Det gick jättebra idag. Hon gick runt på en liten volt, ville falla in lite och kanske inte gå en perfekt volt men det var ju inte det som var det viktiga idag. Fick ut henne igen med spöt som "vägg" framför mig för att visa att här står jag.. Så tränade jag bara på volt, start och stopp. Sedan ställde jag mig framför henne när hon står stilla. Tänkte på kroppsspråket och bad henne komma till mig. Var lite övertydlig idag och hon förstod exakt vad hon skulle göra. Kom fram till mig, belöning sedan backade jag henne. både när jag stod framför och när vi gick bredvid varandra. 

Hon var lite ofokuserad på mig idag, så det behöver jag jobba på. Men sen kan jag förstå att hon var det då vi har en vildsvinsåtel precis bredvid där vi tränade. (Alltså, det är en vildsvinsåtel 10 meter från hagen inne i skogen så att stallägaren kan skjuta av dem. De fixade den när de fick reda på att vi hade gris så nära hagen.)

Och vildsvin luktar ju inte så gott för dem. 

Tyvärr är åteln där den är och för att komma ifrån stallet måste man gå den vägen. Dock har hästarna vant sig ganska bra och blir mindre och mindre brydda för varje dag, så det är alltid något!

Men i vilket fall. Tränade bara enkelt idag och sedan avslutade jag med att igen bara ta på henne tömkörningsgjord, för att vänja henne igen. Och inget problem där heller.

Annons:
Gia91an
3/5/16, 8:15 PM
#21

18# Jo egentligen har vi ju det, men det känns mest som vi stampar då vi inte tränat på volt ett tag och gjort de övningar vi ska där. Men ja, hon är duktig och vill ju verkligen jobba. Men tror att jag måste variera träningen mer för henne när hon är så smart, för jag tror att hon lätt blir uttråkad! xD

19# Hon har gått mycket på volt och jag är ganska jättesäker på att hon vet exakt hur det förväntas att hon ska gå. Problemet som jag upplevt det är snarare att all hennes energi gärna riktas upp i luften eller bakåt istället för framåt. Sen har hon växt lite sen dess med, så det kan ha varit växtvärk med. Annars var det ett supertips, fast jag vet inte vart jag skulle utföra det på då jag inte har någon träningsyta med 90 graders vinkel. Har varken paddock eller ridhus att tillgå. :/ Men jag förstod vad du menade och hade hon inte redan gått på volt så mycket så hade jag definitivt gjort så, kanske hade fått bygga ett hörn på någe vis då med staket… :P

Men hon var mysig idag, lite busig men mysig. Idag var hon väldigt pussig med. har ju lärt in att hon ska pussas på kommando för typ ett och ett halvt år sedan, så nu vill hon pussas hela tiden när man ska släppa henne i hagen. Charmtroll!

Gia91an
3/5/16, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här är för övrigt min flicka nu i veckan. Sötlök!

ähnchen
3/6/16, 4:57 PM
#23

Hihi, sötnos! 

Om jag förstår dig rätt så har voltarbetet gått bra idag trots att ni inte jobbat med det ett tag. Och det tror jag hänger ihop med att du tagit dig tid att fixa några andra punkter där du dessutom befäst din position i er relation. Vilket i sin tur ledde till att det gick bra idag. Vad jag försöker säga är att det inte alltid är det man upplever problem med som är själva problemet. Tror du förstår vad jag menar 🤪

Jag är lite tveksam till variation. Tror mer på att sätta något ordentligt innan man går vidare. Jag hade samma känsla med Grynet i början, att hon blev uttråkat. I själva verket hade hon fortfarande inte förstått uppgiften ordentligt och blev stressad av den ju längre vi höll på, varför hon försökte byta ämne. 

Men där känner du din häst bättre än jag 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
3/6/16, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

23# nej men det låter logiskt. Nu har vi egentligen fyra saker vi tränar på. Inridning, tömkörning, ledarskap och voltarbete. Idag blev det inridning med min NH- tränare! Idag har vi haft ryttare på henne för tredje gången, men första gången med sadel på. (Ja alltså, hon har haft sadel sen hon var jätteliten, men aldrig med ryttare i innan!) Vi var ute i ca 7 minuter. min ttränare på Blizzy och jag på min andra häst Norton! Eftersom vi tränat henne att följa Norton så gick det suveränt! 😄 Hon var såååå duktig. Skrittade lugnt, travade några steg för att komma ifatt Norton. Blir så stolt över henne! Nu ska hon få tänka igenom detta några dagar. Bara ledarskap i vanliga hanteringen. Sen skulle jag tömköra henne eller bara gå ett varv med sadeln på. Nästa vecka kommer tränaren igen! 😄

Gia91an
3/6/16, 6:11 PM
#25

23# alltså ditt svar gav mig en ordentlig tankeställare! Och jag tror du har mycket rätt i det du skrev! 👍

ähnchen
3/7/16, 7:53 AM
#26

Kul att det gick så bra igår! Hon ser fokuserad men lugn ut. 🙂

Fyra olika saker är mycket för en ung häst (och även för många äldre hästar), om det inte är så att du i tre av dem bara befäster sånt hon redan lärt sig. Både inridning och tömkörning är komplexa övningar med många delsteg, mycket att ta in.

Jag säger inte att du borde lägga ner det mesta men var vaksam på hennes signaler och kanske fokusera på att få de bitar hon kan ganska bra att bli riktigt riktigt bra istället för att lägga på nytt just nu när ni håller på med inridning, så att inridningen blir huvudfokus.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
3/7/16, 1:25 PM
#27

Alla grejer utom inridningen befäster jag bara. ☺ inridningen är ju ny, men tömkörningen och volt är ju egentligen mest just nu för att befästa de kommandon vi sen behöver i inridningen! Men det kan hon ju från början. ☺ hon verkar tycka det funkar ganska bra som jag gör just nu. När det blir mer inredning så blir det kanske bara det. 😊

Annons:
ähnchen
3/8/16, 8:02 AM
#28

Jag förstår! Låter som ett upplägg. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
3/13/16, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Okej! Jag är så stolt idag att jag bara måste berätta för er. Förra veckan tog ju min tränare ett varv på Blizzan! Denna veckan har jag ÄNTLIGEN fått sitta på mitt lilla miffo! Vi tog ett varv runt travbanan med min tränare på min andra häst. Och min lilla flicka lunkade på som om hon aldrig gjort annat! Hon var lugn när jag satt upp, när vi skrittade och vi travade även några steg (hon började trava för att hålla gämna steg med Norton! ) och när Jag satt av stod Hon stilla med. Hon var sååå nöjd och glad trots att det hela vår över på fem minuter! 😄 Har bara tränat inför inridning i veckan som gått och det märktes att hon var väldigt fokuserad idag! Kändes fantastiskt! Bjuder på några bilder trots att det ser konstigt ut. Min tränare satt på min travare när hon tog bilderna så jag ser större ut än vad jag är. Och Blizzan ser liten ut, det är hon INTE! 😂 och jag ler som ett fån. Men jag är såååå glad idag! 😁

Gia91an
3/13/16, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
ähnchen
3/14/16, 7:13 AM
#31

Wiiii, härligt!! 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: