Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1226 ggr
emka1911
2016-01-07 18:36

Obehaglig häst

Har precis köpt en islandsvalack på 9 år. Vi visste att han behövde en tydlig ledare då han är en stark ledartyp. Men att han alltid var snäll och inga problem med honom. Vi var även där och provred och såg honom i hanteringen och han var supersnäll och gjorde absolut inget dumt. Han fick komma till en valackflock på lösdrift. Han har inte stått så förut utan varit installningshäst. Allt gick bra vid ihopsläpp och man märkte att han var ranghög. Efter en dag hade han fått några hästar till "sina". Han fick gå ifred några dagar för att tagga ner. Första gången vi skulle försöka att ta med honom från hagen så är det inga problem att gå fram till honom och sätta på grimma osv. Vi kan flytta undan honom utan problem och även leda honom en bit ner i hagen mot grinden. Då börjar han styra och ställa och vill dra. När han märker att vi håller fast i honom gör han utfall och stegrar sig mot den som håller i honom. Då den personen backar, då man givetvis blir rädd av att ha en 400 kilosklump framför ansiktet blir det att man släpper honom och då drar han i full galopp.  Hur går man vidare med detta? Förslag tack, för själva har vi fastnat helt och vet inte hur vi ska göra? Nu känner man sig orolig bara man närmar sig hagen och det blir ju ingen bra kombination :-(

Annons:
[Anata]
2016-01-07 18:42
#1

Hade de varit min häst hade jag jobbar ner han. Alltså börjat från att han är föl typ. 

Men jag vet om att islansdhästar jobbar man inte med fören dom kommer till ca 4 års ålder i vilket jag tycker är synd!

Stallmima
2016-01-07 18:50
#2

Använd gärna longeringslina och släpp förgudsskull inet taget, nu har han antagligen lärt sig att gör han på detta vis ger ni er genom att släppa. Öva, öva och öva. Hämta i hagen gå ut och sedan tillbaks i hagen och släpp. Upprepa detta många gånger

emka1911
2016-01-07 19:00
#3

Det är longeringslina vi använt, men när han gör utfall och stegrar sig låter vi honom löpa då rädslan tar över :-/ Vi kommer liksom aldrig ut ur hagen då han gör på detta viset efter bara 20 meter typ.

Stallmima
2016-01-07 19:18
#4

#3 Hur stor flock går han i?  Ni skulle kunna låta honom och 1-2 till i en mindre hage och börja jobba därifrån

Fåglen11
2016-01-07 19:36
#5

#1 hm.. Finns faktist även isis ägare som tränar sina föl! sen att de inte rids in innan 4,5,6 års ålder har med andra saker att göra. Sen kan även hästar som blir "jobbade/tränade" i tidig ålder oxå bli sådana. 

Om ni tar med en kompis till honom när ni ska ta ut honom, blir han likadan då?

emka1911
2016-01-07 20:32
#6

Vi ska prova att ta med två ur hans lilla klan nästa gång vi ska försöka :-)

Annons:
Stallmima
2016-01-07 21:23
#7

#6 Det låter som en bra början  😃

LinaN
2016-01-08 07:07
#8

Ta hjälp av en NH-tränare.

Öva på att han ska svänga undan bakdelen, det är där motorn sitter. Korsar en häst sina bakben så kan han inte springa iväg, prova själv att stå med benen i kors och försök springa, du måste först se till att stå på varje fot innan du kan börja ^^

Men en tränare är en bra början, för som det låter så är det en tuff häst ni hittat och då är det lika bra att ta hjälp av ett proffs från början så de tinte blir värre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-01-08 08:30
#9

Ytterligare ett träningstips. Om det går att gå fram till honom och sätta på grimma skulle jag sedan jobba honom precis intill flocken. Låt honom gå i en mindre cirkel runt dig, gärna trava också. Byt håll några gånger. Och som LinaN skriver, svänga undan bakdelen är en mycket bra övning, den tycker de flesta hästar är jobbig dessutom. När han har jobbat ett tag går ni lugnt ifrån flocken.

Så fort du känner minsta motstånd från honom vänder du och går tillbaka med honom till flocken. Där börjar ni jobba igen. Detta gör ni om tills han lugnt följer med hela vägen. Han kommer lära sig att det är enklare att följa med än att vara nära flocken där han måste jobba.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
2016-01-13 09:08
#10

Med hästar som springer på en så är en "flagga" ett bra verktyg att ha till hands och även då att använda den rejält då den behövs. Sedan är en repgrimma i det närmaste ett måste för att slippa bli släpad efter hästen.

Hästar som springer iväg för att undvika jobb behöver sidvärtesjobb och bli böjda för att få kontroll på springet. Anledningen till det är att hästar inte kan utnyttja sin kapacitet om dom försöker springa krokiga och att dom i så fall springer runt dig i stället för att bogsera dig. MEn det gäller att vara bestämd utan att att fatta humör i sådana här situationer, med bestämd menar jag att verkligen att vara beredd att se till att det blir ordning på flocken, prexis som en ledare av en flock skulle göra i samma situation.

Att få en hästa att böja sig är det bästa sättet att få kontroll på hetsiga situationer och efter det börja bearbeta grundproblemet.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Hönan]
2016-02-04 09:08
#11

Hur många dagar har han gått i sin nya flock? Hur är situationen där?
Om det är så att han fortfarande arbetar för att hitta sin plats i flocken kan det vara orsaken till att han beter sig såhär.  Eftersom att han inte heller har någon relation till dig än sen ni är så nya för varann så är det egentligen inte en konstig reaktion. Jag menar inte att hästar ska bete sig så i tid och otid, men om man förstår vart det kommer ifrån så kan man lättare välja lämpligt tillvägagångssätt och tillfälle. Om det kan vara så som jag beskriver skulle jag ge hästen några dar att finna sin plats i hagen och sen börja ta in den. Han kommer kanske ändå att protestera, men på mindre djupa grunder vilket gör det lättare för dig att nå fram.

Som sagt, lång lina, typ longerlina, hade jag använt när jag ledde den här hästen för att kunna ge honom utrymme att uttrycka sig utan att för den delen tappa honom. alternativt arbeta med honom helt lös i hagen. Beroende på vad han tillåter.

När man arbetar med en häst som är starkt utåtagerande, aggressiv eller blockerad, behöver man ofta ta ett steg bakåt och ge hästen mer plats. I det tillståndet är det oftast inte läge att kliva in i varandras utrymme, delvis av säkerhetsskäl men också för att hästen troligen inte vill ha dig där. Det gäller att vara känslig för hästens små signaler och energi och genom att stå en bit bort kan du både lättare observera hästen, och ge signal. Dessutom påverkas inte din egen energi lika starkt av hästens.

Jag är av åsikten att övningar är bra men att det många gånger inte handlar om att lära hästen saker, utan om att förstå hästen och få den att vilja mötas. Där tycker jag personligen att det inte är så lätt att använda sig av en övning. För då måste man läsa hästen i den stunden och agera utifrån det. Ingen här kan förutse vad hästen kommer att svara på en signal som du ger honom. Står man med en utåtagerande häst måste man lyssna på hästen. Att blockera hästens signaler är fel (såvida det inte handlar om att man måste värja sig givetvis), hästens signaler är lika viktiga och måste respekteras lika mycket som dina. En stegring är en signal. Vad säger hästen? Det är frågan. Och för att finna svaret måste du ge hästen utrymme, ställa frågor och lyssna med öppet sinne.

Upp till toppen
Annons: