Annons:
Etikettträningstips
Läst 2108 ggr
ähnchen
1/6/16, 2:35 PM

Fokus genom att leda hästen

Grynet har fortfarande svårt att fokusera så fokus är vad vi mest jobbar med. En häst i en flock har alltid full koll på sina flockmedlemmar. De går och stannar på samma gång. Så ska det även vara när flocken består av en människa och en häst, men så är det inte alltid. Resultatet blir antingen en nervös häst som mentalt är överallt men inte hos människan, eller så drar den iväg en dit den vill. Nu när underlaget inte tillåter arbete i paddocken, varken lös eller i lina, har Grynet tappat lite fokus och blivit mer nervös igen. Vi behöver därför träna på ett sätt som går att göra i princip överallt.

Det går till så här.

1)  Jag placerar henne bakom mig med nosen på en armlängds avstånd bakom mig.

2)  Går 1 steg framåt => hon ska gå ett steg framåt

3)  Går 1 steg bakåt utan att sätta ihop fötterna först => hon ska genast gå ett steg bakåt

4)  Går 2 steg framåt => hon ska gå två steg framåt

5)  Går 1 steg bakåt utan att sätta ihop fötterna först => hon ska genast gå ett steg bakåt

6)  Går 3 steg framåt osv.

Ledrepet ska ha lätt slack så att jag har kontakt med henne utan att dra i henne och utan att det släpar i marken där hon kan trampa på det. Änden i min hand bildar en slinga som räcker nästan ner till marken (inte en loop för att inte få den dragen runt handen om hon skulle försöka springa iväg). Min arm plus repslingan är då en armlängd plus hennes halslängd vilket är avståndet jag vill att hennes bog ska hålla. Jag använder hörseln och försöker titta ur ögonvrån för att veta vad hon gör men kroppen pekar framåt hela tiden! Jag vänder mig aldrig om och ”ger mig på henne” på människovis utan gör som en annan häst.

Går jag framåt brukar hon gå framåt. Men när jag går bakåt är hon inte alltid med. Då svänger jag slingan i en horisontal halvcirkel framför mig.

-         - Om hon backar då låter jag armen sjunka ner, väntar ett par sekunder och tar sedan nästa steg framåt. Eftersom hon inte var med börjar jag om med 2) och går bara 1 steg framåt

-         - Om hon fortsätter framåt och struntar i alla varningssignaler svänger jag slingan bakåt. Eftersom hon är i vägen får hon en smack på bogen eller skulderbladet. Senast då brukar hon backa bakåt. Om inte får hon en smack till tills hon backar. Hade jag varit en häst hade hon fått en känga, så det här handlar inte om att slå min häst utan att försäkra mig om att hästen respekterar mitt personliga utrymme. Hon har ignorerat två varningar, att jag rörde mig bakåt och att jag svängde repet framför mig, så konsekvensen blev en smack.
När hon backat väntar jag ett par sekunder och börjar om med 2).

När vi var uppe i 4 eller 5 steg framåt började hon tugga och slicka, vid 7 eller 8 steg framåt började hon frusta och slappna av, eftersom hon nu fokuserade helt på mig, där det inte hände så värst mycket så länge hon skötte sig, och ignorerade allt annat som tidigare oroat henne. Det tog kanske 30 minuter. Efter det kunde jag gå med henne och lunchpåsarna ner till hagen utan att hon ens försökte sno ett strå på vägen. Hon höll sitt avstånd och frustade några gånger till för att sedan i lugn och ro njuta av lunchen.

Hoppas ni fick lite inspiration 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
1/7/16, 12:30 PM
#1

En annan sak att tänka på när man använder ledrepet som förlängd arm och "smackar" till hästen med är VAR man smackar till den. Att smacka till vid bogen kommer i många fall få hästen att flytta sig IFRÅN repet. Så går man på hästens högra sida och smackar till den på höger bog så kommer hästen att flytta sig åt din vänstersida. Och med tanke på att övningen är en ledövning med Jo-jo-leken i åtanke (du rör dig framåt och bakåt på en rak linje mer eller mindre) så skulle jag sikta på att smacka till hästen med ledrepets ända på bringan istället för det är en tydligare signal att "du ska röra dig bakåt."

Sedan så när man börjar göra denna övningen skulle jag ta stöd av en vägg eller ett staket så hästen backar rakt (ju rakare en häst kan backa dess bättre gör den mycket annat framåt, hur underligt det än låter! :D ) för då blockerar din kropp hästen från att svänga ut på den sidan du är om han inte förstår eller så har du iaf mer chans att rätta till vägen för hästen, och väggen hindrar hästen från att svänga ut på det hållet. Man ser alltså till att börja övningen på ett sånt sätt att det är lätt för hästen att faktiskt göra rätt! :D

När jag gör en liknande ledövning så gör jag såhär när jag stannar/backar.

1. Tar ett djupt andetag och rör mig något långsammare i steget, tänk halvhalt i ridningen.

2. Stannar, inväntar hästens reaktion, stannar han eller fortsätter han?

3. stannar hästen så slappnar jag av, sträcker på mig och börjar backa. Stannar han inte så börjar jag svänga repänden runt min egna kropp, först mjukt så den dunsar mig på ryggen, sen successivt hårdare samtidigt som jag förlänger repet tills det nuddar hästen. Har man här stöd av väggen så är ett smack på bogen inte så mycket att fundera på för hästen kan inte försvinna mot väggen, den kan antingen röra sig framåt = tränga sig mellan dig och väggen eller bakåt. På den öppna sidan där du går är ju ledrepet som stoppar upp.

När hästen börjar backa, så slappnar jag av helt och slutar använda repet. Sen börjar jag om övingen. Är tydlig med avslappning så snart hästen gör rätt.

4. Ökar svårighetsgraden till att börja stanna utan att ha rört mig ett steg långsamt (vissa fall kan man behöva gå långsamt flera steg, man får känna av hästen helt enkelt i inlärningssituationen) till att bara ta det djupa andetaget, andas ut och sen börja backa. Sedan göra samma sak i trav och så smånignomg när både skritt och trav och backen sitter där den ska kan ma ngöra det i galopp också ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

medarbetare
1/7/16, 4:47 PM
#2

Provade detta med båda hästarna och det funkade kanon, bra beskrivet! :)

ähnchen
1/8/16, 8:11 AM
#3

Kul att du provade och härligt att det gick bra! 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: