Annons:
Etikettutrustning
Läst 1636 ggr
[mitzylinnea]
2016-01-01 22:15

PlayLoveLearn

Någon här som har beställt grejer från PlayLoveLearn? 
Är dom hållbara? Bra storleksmässigt? Fungerar det bra på era hästar?

Vad rekommenderar ni till en häst som kan bli stark men endå är rätt känslig?

Annons:
ähnchen
2016-01-02 16:52
#1

Jag har aldrig beställt från den leverantören så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor ang grejerna.

Angående frågan om känsliga och starka hästar skulle jag rekommendera dles mental träning för att sänka hästens behov av att bli stark samt övningar för att få den att svara på mjuka signaler.  One rein stop med förberedande laterala böjningar är en utmärkt övning om man lär in detta med lite tryck och ger eftergift vid minsta lilla försök hästen gör.

En annan övning är att be hästen att skritta och sedan att stanna igen. Öka inte tygeltaget utan vänta tills hästen stannar. Ge genast efter när hästen väl stannar. Det kan ta en stund tills hästen fattar och stannar men med varje upprepning kommer det gå snabbare. Repetera tills hästen stannar av att du börjar ta upp tyglarna och flytta vikten bakåt. Då kan du börja med trav och sedan galopp. Du kan både träna till stopp eller övergångar.

Lycka till 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[mitzylinnea]
2016-01-02 18:07
#2

Alltså de är inte ett problem enligt mig att han är stark ibland. Han lyder minsta lilla när han är lugn, är främst när han är pigg han blir stark i galoppen. Du får ju stopp på honom, helt klart. Men 8 av 10 gånger är han lugn o fin. 
Han gillar verkligen att springa fort, och ja tror även att han behöver det ibland. Så jag brukar låta honom springa av sig så är de bra med de sen :)

LinaN
2016-01-02 20:24
#3

#2 omvänd psykologi funkar på en del hästar. Vill han springa låt honom springa, förutsatt att underlaget är tryggt och likaså miljön. Dumt att låta honom dra på där man har dålig sikt osv.

PLL-s saker ska vara bra. Varken absolut bästa på marknaden eller rena skiten. Klart bättre än sånt som man hittar på hööks eller andra "kedjor" med budgetsaker i sortimentet. Jag skulle väl säga att jag lägger dem på samma nivå som Parellis eller naturhästens prylar. En stor pluspoäng på PLL är att hon även har möjlighet att välja ekologisk repgrimma i hampa/lin samt ledrep i samma material.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[mitzylinnea]
2016-01-02 21:13
#4

#3 såklart jag låter honom springa "kontrollerat". Vi har en bra raksträcka på ca 700m med bra underlag och bra sikt så där brukar han få springa så fort han vill :) 

Okej, jag ska kolla lite och se vad som eventuellt kan passa min häst :)

ähnchen
2016-01-03 09:07
#5

#2 Ah ok!

Vad funderar du på att köpa om man får fråga?? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2016-01-03 09:22
#6

#3 Sitter och klurar lite… Vad menar du i detta fall med omvänd psykologi?

Tänker, att en häst blir stark beror på att vi håller emot något som hästen vill göra, till exempel springa fort för att den är pigg. Om jag vill gå efter "gör rätt sak lätt och fel sak svår" där fel sak är att springa fort, skulle jag antingen böja hästen på en liten cirkel tills den mjuknar och lugnar ner sig och då lämna den ifred igen.

Eller så driver jag till och med på tills hästen signalerar att nu räcker det verkligen med spring, och då lämna den ifred. Är det så du menar?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
[mitzylinnea]
2016-01-03 14:51
#7

Jag funderar på att köpa något bettlöst alternativ, inte tränslöst eller grimma :)

ähnchen
2016-01-03 15:24
#8

Spännande! Berätta gärna hur det känns att rida med det när/om du provat det 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[mitzylinnea]
2016-01-03 15:43
#9

Om jag köper nått 😃
Ska absolut berätta hur de va isf, funderar på sidepull eller indianhack. Får se vad Paulina svarar oxå för jag mejlade henne och frågade oxå :)

LinaN
2016-01-03 16:32
#10

#3 Omvänd psykologi, väldigt effektivt på hästar inom LBE/LBI-spektrat om vi pratar Horsenality.

Exempel från verkliga livet #1

Vi red ut, galopperade på vissa sträckor och när jag ville sakta av så hade Harry helt andra idéer om det, han kämpa emot, tog bettet och vägrade stanna (detta vart långt innan vi hade lärt oss ORS eller ens börjat med NH på riktigt). Det blev läskigare för varje gång eftersom det tog längre och längre tid för mig att få stopp på honom, så började man betsla upp till skarpare bett men det gjorde ingen direkt skillnad. tre-kvarts ton häst kan man inte brottas med och vinna. Och att betsla upp kändes inte bra, så jag betsla ner och sen letade jag upp galoppsträckor med god sikt och bra underlag, sen bad jag om galopp. När jag sen bad honom sakta av och han inte gjorde det så lät jag honom vara och slutade dra i honom och vi fortsatte galoppera. MEN när han sedan började tycka att han sprungit klart så sa jag till honom att "nähä du, det var du som skulle springa och inte hade lust att sakta av när jag ville så nu springer vi!" och så manade jag på honom i galoppen trots han ville sakta av. Så efter ett gäng meter säg 50-100m så bad jag om en avsaktning och då saktade han gladeligen av. Detta behövdes bara upprepas några gånger så hade han lärt sig att det är klokast att låta mig välja växlarna för annars blir det jobbigt ^^

Detta har även testats med andra hästar, då har det krävts några fler gånger och att det även vart så att hästen vägrat sakta av när man ber om det efter att man manat på igen, då gör man om samma procedur tills hästen faktiskt går med på att stanna.

Exempel från verkliga livet #2

Vi red för dressyrtränare på stora volten längst bort i ridhuset i höger varv, varje gång vi vart i den öppna delen av ridhuset så försökte Harry svänga vänster ner mot entrén och bort från volten. Jag krigade med honom ett antal gånger påhejad av ridinstruktören för att han får minsann inte vinna. Problemet var att det gick åt mer tid att gräla med honom än att faktiskt träna och jobba på det vi behövde jobba på. Så till sist så TRÖTTNADE JAG på både häst och ridinstruktör  och att behöva bråka och lät honom svänga åt vänster. men jag fortsatte att svänga vänster tills vi kom tillbaka på voltspåret igen. Ridinstruktören vart vansinnig för nu vann han ju! 4- 5 varv senare med en minivolt på storvoltens utsida så höll han sig på spåret och vi kunde träna på det vi skulle utan att bråka om vilket varv vi skulle gå i. Sen den instruktören red jag inte mer för efter det, hon höll ju på att gå upp i limningen när jag kom med repgrimma under tränset, ingen nosgrimma så han kunde gapa och dessutom med barbackapadden…. Det går ju inte att rida dressyr på det viset…… uhmm, är det någon som kan stava till Karen Rohlf? ^^

Så där är det omvänd psykologi där jag använder något hästen vill göra mot honom själv för att uppnå något annat. Det är fortfarande att göra det felaktiga svårt och det rätta lätt, det tar bara några varv längre ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-01-03 17:57
#11

#10 Perfekt, tack!! Det var nästan så jag tänkt fast jag hade inte kommit hela vägen till rätt svar. Jag använder samma princip för destination addiction, dvs när hästen vill vara på en specifik plats i till exempel paddocken, eller har svårt för att lämna gården. Då jobbar vi där tills hästen anser att den nu inte längre vill vara där. Då lämnar jag den ifred och låter den gå dit den vill. Återgår hästen till samma plats gör vi om det hela. Hästen kan sedan hitta en ny favoritplats och leken börjar om. Till slut får jag en häst som väntar på mina signaler vart vi ska.

Och samma sak där, det kan ta rätt lång tid och flera omgångar i början men man tjänar otroligt mycket på det senare när problemet inte finns kvar. Så mycket värt att lista ut sådana övningar istället för att bråka med sin häst, vilket bara skapar frustration på båda sidor.

Och nu får jag be #0 om förlåtelse att jag sabbade tråden… 😕

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[mitzylinnea]
2016-01-03 18:00
#12

Bara intressant läsning :) 
Jag tycker att natrual horsemanship är väldigt spännande, tror dock att hästen jag har nu inte passar till de (även fast alla hästar kanske gör det egentligen haha)

ähnchen
2016-01-03 18:49
#13

Hihi, jo, de allra flesta hästar är nog rätt bra på att vara häst ;-) 

Mycket handlar om att be hästen på "hästvis" att göra saker. I början är det mer träning för människan än för hästen därför att de flesta människor, av naturliga skäl, är vana vid människo-kommunikation och behöver lära sig hur hästen uppfattar ens signaler. Kommunicerar man med hästarna på ett sätt som de känner igen är det betydligt enklare för dem att fatta vad de ska göra. 

Sedan kan de vägra och ifrågasätta såklart så man får bygga upp rätt relation. Det handlar en hel del om mental träning, inte så mycket om att lära hästen märkliga konststycke. Varje häst kan förflytta sina fötter åt alla möjliga håll, stå stilla, lägga sig ner, gå i alla (rimliga) hastigheter och rastypiska gångarter, men att den gör det, dessutom gärna, när man ber om det är en helt annan sak.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
[mitzylinnea]
2016-01-03 20:13
#14

JA de förstår jag, grejen med min häst är att han lätt blir sur. Skrev ett inlägg om honom för ett tag sen här. Då va jag nära på att ge upp. 

Så jag har lixom hållt mig till "vanliga" metoder att ta hand om honom på då de funkat bäst :P Supersvårt att förklara men du kanske förstår endå…

ähnchen
2016-01-04 09:19
#15

Hittade det! Vilket projekt. Hur går det idag? Fortfarande upp och ner?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[mitzylinnea]
2016-01-04 09:48
#16

Idag går det bättre. Han trivs bättre i nya stallet samt att jag satte gränser. han testar mig ibland. Men mer och mer sällan :)

Upp till toppen
Annons: