Annons:
Etikettträningstips
Läst 908 ggr
ähnchen
2015-12-31 13:03

Dagens träning: "Stallgången är en bra plats"

På stallgången i vårt stall står hästen med rumpan mot dörren. Grynet tycker inte om att stå där, tittar mycket bakåt och blir lätt rastlös. Vissa dagar är lugnare än andra men hon trivs tydligen inte. 

Så idag tränade vi på att lära henne att stallgången är en bra plats trots allt.

Vägen från hagen går längs med hagen en bit och sedan raka vägen in i stallet. Vi joggade fram och tillbaka längs med hagen, där hon helst vill vara och sprang sedan rakt in i stallet. Eller - jag sprang rakt, hon svängde från sida till sida, helt klart ovillig att gå in i stallet.

Inne i stallet var hon rastlös som vanligt så vi gick ut igen och sprang några varv till längs med hagen och in igen. Fortfarande lite slingrigt på sista biten men något lugnare på stallgången. Så fort hon började skruva på sig igen gick vi ut igen.

Jag måste erkänna att jag gick över till att be henne om en hel del förflyttningar åt alla håll på gårdsplanen då min kondis inte räckte till :-S Något JAG behöver träna på…

Men men, efter en del jobb joggade vi en liten bit tvärs över planen och in i stallet igen. Betydligt lugnare nu. Vi gjorde om det tre gånger till och avslutade träningen med en längre jogging bit längs med hagen och upp igen. Då sprang även hon på ett rakt spår. Till slut stod hon på stallgången med lågt huvud och tuggade. Då blev det lite klapp och kli och så gick vi ut till kompisarna igen. 

Sedan blev det flockmys i hagen 🙂 (resten av flocken står bakom mig…)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
2015-12-31 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du får se till att knyta repgrimman ordentligt ^^ Det där är en risk-knut som lätt kan gå upp eller som kan knytas åt så hårt att man måste skära loss den senare.

Att använda sin utrustning rätt är A och O inom Nh oavsett inriktning/stil :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-01-02 16:25
#2

Mea culpa! Tack! Ha, härligt att börja det nya året med att lära sig något nytt. 🙂

Jag har aldrig upplevt något av de problem du beskriver så jag har aldrig ifrågasatt hur jag gjorde. Långt leve riskminimering 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
2016-01-02 20:27
#3

#2 då har du haft tur. Jag har vart med om att repgrimman knytit upp sig när man haft knuten på fel ställe när hästen vart HELT LÖS i ridhuset. Hopp, bus, spring och varvbyte, sen såg jag att grimman satt illa, skulle gå fram men Harry vart inte alls på samma blad som mig så han härjade iväg i en busbockserie och plopp så löste knuten upp sig det sista och hamnade i gruset…. ^^

Att det knutit sig så hårt att man fått skära av repgrimman har inte jag själv råkat ut för, men har blivit varnad flera gånger + att knuten har dragit åt sig så hårt att jag haft svårt att lösa upp den innan jag kunde knyta "på riktigt" :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-01-03 09:40
#4

Oj, tur att det hände i ridhuset och inte ute i det fria! Om han inte smittade andra hästar med sitt bus vill säga 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
2016-01-03 16:34
#5

#4 vi brukade vara själva i ridhuset. :) Var i stallet på tider som inte många andra var så vi kunde vara där själva timmavis :D

Var kanske 2-3 gånger i månaden vi hade sällskap av andra ekipage om jag inte red då, då hände det oftare att vi hade sällskap.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: