Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 636 ggr
RomDoll07
12/11/15, 9:05 PM

Horsenality

Hej!

Jag har en 9-årig tinkervallack som jag har haft i snart 3,5 år. När jag hade haft honom i ungefär ett halvår fyllde jag för skojs skull i en lista med horsenality-egenskaper för de fyra olika varianterna (left/right brain introvert/extrovert) och kom då fram till att han var en left brain introvert, vilket jag redan visste (det är väldigt tydligt).

Jag sparade mina svar och hittade dem igen nu nästan 3 år senare och utan att kolla på de gamla svaren fyllde jag i samma lista igen eftersom jag tänkte att det vore kul att se om han har förändrats på dessa 3 år (eller i alla fall min uppfattning av honom). Jag upplever honom fortfarande som en left brain introvert men jag tänkte att han kanske skulle få lite mer poäng på extrovert och kanske på right brain-sidan denna gång, men till min förvåning fick han ännu mindre på right brain-sidan och på left brain extrovert!

Så nu är jag nyfiken, har ni andra gjort något sådant horsenality-test för eran häst vid olika tillfällen och sett någon skillnad i resultatet? Har ni nånsin varit med om en häst som faktiskt bytt Horsenality eller har de hållit sig inom samma hela tiden? Bara att bomba på med era erfarenheter 🙂

Annons:
LinaN
12/11/15, 10:20 PM
#1

ja, ju mer man jobbar med hästen och lär sig strategier för att hjälpa dem dess mer förändringar kan man se.

Tex. min vart som unghäst väldigt LBE, sen som inriden 6-7 åring blev han väldigt introvert. Men i grunden är han en LBI, men om man får med honom på sin sida så är han mer LBE, man måste bara motivera igång honom så han börjar tycka det är skoj (precis som med hans matte ^^) Men det jag också märkte att till en början vart där flera riktigt extrema tendenser, som att bocka/rusa mot en, bitas osv, de här typiskt negativa och ganska starka tendenserna, men med tiden så minskade de drastiskt. Tex han hade inte bitit eller nafsat mig på mååånga år i slutet (har sålt honom för min kropp pallade inte med mer så är helt hästlös nu) däremot kunde han göra det mot min medis eller andra i stallet som han inte riktigt respekterade.

Det han kunde göra fortfarande var att sparka bakut, på gott avstånd men ändå sparka, när jag puschade för något nytt eller något han kunde men tyckte var tråkigt.

Så målet är att ju mer mot mitten man kommer med beteendena dess mer balanserad häst har man och med mindre problemområden. Hästen är ju fortfarande sin Horsenality, men den är mer balanserad.

Ibland försvinner prickar helt, ibland uppstår prickar i områden man inte ens trodde gick, tex en period blev Harry väldigt RBE i inlärningssituationer, han var liksom LBE men så blev han stressad av övningen och slog då över till RBE helt plötsligt (fast tänker man efter var det inte så plötsligt)

Så det är ett väldigt intressant hjälpmedel att arbeta med horsenalitys. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
12/12/15, 2:35 PM
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar, mycket intressant att läsa om dina erfarenheter. Jag känner absolut igen det att de kan slå över till en annan Horsenality tillfälligt i en viss situation, min häst är ganska osäker när vi rider ut i skogen själv och kan ibland bli skrämd för småsaker och försöka fly (det blir dock bättre ju mer vi tränar). Just då känns han mer right brain men överlag är han fortfarande left brain, han tänker och analyserar snarare för mycket och då blir det nog så att hans hjärna ibland kokar över till slut. På det sättet är han väldigt olik min mammas LBE-sto, hon är verkligen en obekymrad häst som inte funderar nämnvärt på att det skulle kunna finnas faror där ute 🙂

ähnchen
12/12/15, 8:16 PM
#3

Väldigt spännande läsning! Jag har inte fördjupad mig i detta (ännu) och kan inte säga just nu vad Grynet är men skulle gärna vilja veta. Finns det någon länk till sidan där man kan se vad man har för häst? 🙂

Det påminner väldigt mycket om något jag har lärt mig fast med en parameter till. I många fall gäller att hästen antingen är känslig och då ofta lättskrämd medan andra är lugna men då ofta lata och man behöver balansera upp dem för att de ska bli känsliga så att de reagerar på små signaler men lugna så att de kan hantera press. 

För att uppnå balans sätter man press på dem (driver på) tills de är på tå, dvs redo att springa var som helst på minsta signal. Sedan desensibiliserar man för att få ner dem igen tills de ser ut som om de somnar snart. Beroende på vilken hästtyp man har går det antingen väldigt fort att få upp dem men tar lång tid att få ner de igen (min häst), eller så är det precis tvärtom, att det tar lång tid att få upp dem men de lugnar ner sig på nolltid. Man jobbar på det viset tills båda delarna tar lika lång tid, då har man en balanserad häst. Mentala övergångar så att säga tills hästen är samlad i mitten. Har funkat jättebra för oss så här långt och Grynet klarar av betydligt mycket mer idag utan att bli stressad och lugnar ner sig rätt så fort. Vi har dock lite arbete kvar för att hamna i mitten.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: