Annons:
Etikettträningstips
Läst 572 ggr
ähnchen
2015-11-26 11:56

Träningsmetod?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken metod använder ni? Blandar ni? Eller söker ni efter något som passar er?

Dagens enorma informationsutbud på nätet är ju en fantastisk möjlighet att hitta bra grejer. Samtidigt känner jag att det framför allt i början är svårt att hitta vad som är bra och mindre bra.

Jag har tittat på många clip från olika hästtränare innan jag hittade hem. Till slut fastnade jag för Warwick Schiller eftersom han lyckas bryta ner alla steg i begripliga och görbara små bitar, samt förmedlar rätt mindset med enkla analogier. Äntligen fick jag svar på många ’Varför?’. Tycker också att han har en bra balans i ’vänlig men bestämd’. Inte för aggressiv men konsekvent.

Jag har upptäckt att många tränare jobbar efter samma principer. Sedan har de byggt olika metoder runt dessa principer och förmedlar kunskapen på olika sätt. Som en klok människa sa till mig: ”Förstår man principen kan man välja metod. Försöker man använda en metod utan att förstå principen bakom löper man risk att misslyckas.” Nuförtiden plockar jag gärna godbitar från andra tränare så länge jag förstår vad det hela går ut på.

Hur gör ni? Har ni en favorittränare och/eller -metod? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
2015-11-26 13:12
#1

Jag utgår ifrån parelli eftersom de har det mest omfattande hemstudieprogrammet som finns på marknaden idag och de är trots allt förhållandevis billiga i jämförelse med en hel del andra tränare/metoder. Du får ett komplett program för 2000kr inkl frakt och skatt. Medan andra tränare får du en tvåtimmars DVD på bara ett delmoment för omkring en  800kr. och för att ta del av hela deras system så får man lägga ut bra mkt mer än så i slutändan. Visst man behöver livnära sig men jag tror inte lösningen är att ta betalt stora pengar för delar av kunskapen….

Men överlag så använder jag mig av sunt förnuft och tittar på många olika tränare och deras sätt och metoder, det finns många beröringspunkter mellan de olika metoderna och filosofierna. Jag tar in principer från Hempfling, från nevzorov, från parelli, monty roberts, sstacy westfall, honza, osv osv. Alla har något att bidra med.

Jag är emot att man blir bokstavstroende, för så fort man börjar tro att detta är det enda rätta så har man låst fast sig, då kan man inte längre utvecklas som hästmänniska och som partner till sin häst. Utan man behöver ha öppna ögon för andra metoder, andra tränare och sen titta på vad de gör och även om man inte gillar 99% av något de gör så kanske man hittar den sista procenten och att den i sig är guld värd. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: