Annons:
Etikettallmänt
Läst 856 ggr
Shoshone
2015-11-05 11:29

Träna 1-åring

Hejsan

Jag ska hjälpa en granne med lite NH-övningar med sitt nyinköpta 1års sto, nordsvensk bruks.

Har själv haft unghäst men det var länge sedan han var 1 så minns inte riktigt vad det var vi jobbade med då. Undrar om ni har några tips till hästar just i det stadiet i livet, kan ju lekarna men man kan ju inte kräva hur mycket som helst av en åring.

Vet ju att over all så brukar just åringar ha lite svårt att röra på fötterna och fastnar gärna så följsamhet är ju en stor pusselbit men man vill ju samtidigt inte gärna vara för hård som jag kanske hade varit mot en vuxen fjorhäst som bara är nonchalant.

Så har ni några tips vad jag bör tänka på att göra och att INTE göra kanske? :)

Annons:
ähnchen
2015-11-05 19:06
#1

Åh, vilken spännande resa du har framför dig! 🙂

Vad är din startpunkt? Är hon ok med att fångas? Är hon fortfarande spänd, börja med att jobba i ett begränsat utrymme som en box eller liknande med att lära henne att bli fångad. Sätt tryck på henne genom att närma dig och så fort hon tittar på dig backar du.

Är hon ok med att du kliar henne överallt? Annars börja där.

När det är ok kan du försiktigt börja desensibilisera henne med repet på avstånd. 

Sedan kan du börja be om förflyttningar genom lite tryck med handen så att hon lär sig gå undan från trycket.

När all hantering löper på väl och hon kan säkert ledas till en paddock eller roundpen kan du börja med att jobba henne lös.

Som du säger så får man ju ta det lite lugnt med de små liven. 🙂 Bryt gärna ner uppgifterna i små enkla bitar och kör korta pass. Istället kan du köra flera pass om dagen med gott om tid för att smälta intrycken däremellan.

Berätta gärna var ni kommer börja ifall du undrar mer om detaljerna. Och berätta gärna hur det går för er under resans gång! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Shoshone
2015-11-12 17:27
#2

Hejsan

Jag var där i söndags och tränade henne, hon var en otrolig left brain så det blir en superkörhäst det där, perfekt för ändamålet!

Hon var riktigt stor för att bara vara 1,5 kändes som 2,5 :)
Vi fick jobba otroligt mycket på att lära sig att flytta på bogen, den satt FAST och hon hade ingen aning om hur man flyttade den :-P Men hon var otroligt duktig och lättlärd och himla cool med allt, nästan lite för cool när man känner att man vill de ska reagera men det händer ingenting haha

ähnchen
2015-11-12 21:10
#3

Kul att det gick så bra! :)

Ja, inte lätt som liten (om än ganska stor) häst att förstå vad folk vill hela tiden. :) Tycker det är alltid lika härligt att se när den stora aha-upplevelsen inträffar och stora sucken kommer precis innan de börjar tugga. :)

Men då verkar det som om ni hittat eran startpunkt. Hoppas fortsättning följer här :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
2015-11-18 10:54
#4

LB hästar är också oftast sådana att de sitter fast framtill. Det är där de har sin dominans. ;) Varför ska jag flytta på mig när du kan göra mer jobb? Speciellt om det är mer introverta, men även extroverta LB har tendenserna att de gärna blir tjuriga när vi ber om saker, för det stämmer inte överens med vad de vill och då står de hellre kvar, och begraver hovarna halvvägs ner till jordens mittpunkt bara för att de kan ^^

motivation är nyckelnordet både för en LBI och en LBE ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2015-11-18 14:49
#5

Haha, jag gillar "och begraver hovarna halvvägs ner till jordens mittpunkt" 🙂

Är inte motivation nyckelordet för oss alla, egentligen? Med en bra motivation känns allt mycket lättare. Sedan behöver vissa nog lite extra av den varan än andra… 😃

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: