Annons:
Etikettallmänt
Läst 1400 ggr
*lucky*
2015-10-28 19:30

Häst som vägrar gå vid ridning!

Har köpt häst för ett par månader sedan och vi har tagit det lugnt och promenerat en hel del, hon kan stanna upp och testa mig genom att inte vilja gå men e inte svår att få framåt igen från marken. Men vid ridningen tar det stopp! Hon tillåter mig inte att sitta upp på henne utan snurrar runt som att hon helt enkelt inte vill. När jag väl kommit upp drar hon ner huvudet och går tillbaka till stallet. Hon e så stark att jag inte klarar att hålla henne! Så som det ser ut som nu så går jag halvvägs och rider hem ;) Vad ska jag göra för att vinna hennes tillit?!

Annons:
ähnchen
2015-10-29 12:06
#1

Hej! 🙂

För att vinna hennes tillit och respekt kan du till exempel göra de sju lekarna som du hittar bland artiklarna på denna sida. Det finns fler metoder som bygger på samma principer så googla på "groundwork basics" för att hitta fler metoder. Det är bra om man hittar något som passar en, då har man lättare att ta in informationen.

Lite mer specifikt ang beteendet du beskriver, "destination addiction", dvs. hästen vill alltid gå till en viss plats - t. ex. hemmet och att hon snurrar runt.

Vi börjar med att hon snurrar runt. Hon är inte bekväm med att du sitter upp. Vad kan vara orsaken till det? Är hon bekväm med sadeln? Med att gjorden dras åt? Med att stigbyglarna hänger och slänger på sidorna? Med att du sitter upp? Om hon reagerar på dessa saker får du börja där. Är hon helt ok med allt detta kan det vara så att hon förknippar uppsittandet med att hon ska jobba, hon ska lämna flocken, lämna stallet mm, dvs. saker som stressar henne. Det måste inte betyda att hon blir galet men det tar emot.

Säkerställ att hon är helt lugn iaf tills du sitter upp. Sätt foten i stigbygeln. Det utövar en viss press på henne. Börjar hon gå hoppar du med henne. Ta inte ner foten för då lär hon sig att det hjälper att snurra. Så fort hon stannar tar du ner foten = eftergift vid rätt beteende. Klappa henne. Gör om tills hon står stilla när du sätter foten i stigbygeln. Du kanske inte kommer längre än så vid nästa ridning. Ge henne den tid hon behöver för att lista ut vad som är rätt eller fel.

Nästa steg är att du hoppar upp utan att svänga över benet. Ta stöd mitt på sadeln för att inte hänga för mycket på  ena sidan. Böj dessutom hennes huvud mot dig så hon går i cirklar om hon går. Samma sak där. Häng kvar så länge hon går, hoppa ner när hon stannar och beröm henne. Sedan samma sak med riktig uppsittning. Går hon iväg tar du tag i ena tygeln och låter henne gå i små cirklar tills hon stannar. Hoppas ner igen. När du kan sitta upp utan att hon rör sig kommer vi till nästa sak, att hon går hem.

Be henne gå framåt. När hon vänder tillbaka följer du med dit hon vill gå. Där låter du henne gå i små cirklar och/eller åttor, både skritt men även trav om ytan tillåter det. Då lär hon sig att det betyder jobb att gå tillbaka. När hon själv börjar vilja avvika från cirklarna åt rätt håll (dit du ville från början) släpp henne dit och sluta driva på. Vänder hon tillbaka följer du med igen och börjar om med cirklar och åttor. Stannar hon med nosen åt rätt håll låt henne stå där en stund och fundera. Avsluta gärna i ett sådant ögonblick. Ni kanske bara kommer 20 m den dagen men kom ihåg att ni började på 0 m 🙂

Samma sak funkar i paddocken. Många hästar drar till utgången då paddocken i deras värld betyder jobb och att lämna paddocken betyder fritid. Eller så drar de till en sida där kompisarna bor. Gör det jobbigt att vara på fel ställe och enkelt att vara på övriga. Gå på långa tyglar i paddocken och jobbar längs med vägen för att bryta invanda mönster. 

Lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

*lucky*
2015-10-30 01:19
#2

Tack så jättemycket för dina tips! De hjälpte mig mycket :) MEn ett problem kvarstår, hon e så stark att det inte går att böja hennes hals… Jag kan inte få henne att endast snurra på samma ställe eftersom hon hela tiden har halsen rak… Men vi får jobba på detta :)

ähnchen
2015-10-30 20:38
#3

Så kul att läsa att det hjälper!! 🙂

Du får lära henne att böja halsen. Istället för en lång beskrivning tänker jag lägga in en länk här som beskriver hur man gör och att det inte alls handlar om att dra hårt eller något. Eftergift vid minsta lilla försök kommer så småningom ge resultat. 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=B0idB5bpYLI

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: