Annons:
Etikettallmänt
Läst 1012 ggr
[CarroCarro]
8/24/15, 9:36 PM

Arbeta med sig själv

Hej! Jag ÄLSKAR hästar men har med åren blivit lite rädd.. Har nu ett sto på 5 år som är lite osäker och kan lätt trippa runt när hon blir rädd och tycker ganska mycket är läskigt! Jag har blivit väldigt osäker och jag HATAR när hästarna blir steppiga och spänner sig och då blir jag rädd :-/ Hur skulle jag kunna jobba med mig själv för att inte bli så rädd? Så mitt sto inte märker det och ser mig som en svag ledare? Tror det mests handlar om att jag är så rädd att tex bli sparkad eller att hästen ska komma lös och att det händer något när den är lös. Kanske någon med råd och tips?

Annons:
emmieswords
8/24/15, 9:42 PM
#1

Andas, ju mer spänd du blir ju mer kommer hästen jobba emot dig.  Om detta handlar om när du sitter till häst så är ju dressyr och halter bra övningar och även att få hästen i form så den spänner av och att ni blir ett bra par tillsammans.  
Stoet är fortfarande en ung häst och har mycket kvar att lära.  
Vad har du för erfarenheter sedan innan? 
Har det hänt något som gjort dig rädd? 

Kram Emelie

[CarroCarro]
8/24/15, 10:33 PM
#2

Tack för tipset! Jag rider inte, utan hon är inkörd.. Jag blir rädd i vagn samt när jag går med henne i grimskaft.. Nej, har väl inte hänt något så där stort. Utan jag tror jag kommit på att jag är dödlig, haha! När jag var yngre så var det full fart med mina ponnyer, men nu har jag blivit mer försiktig.. Hon kan tex gå i lugn och ro, sedan så är det ben överallt och hon trippar runt. Sen kan hon lugna sig men så efter ett tag så är det något nytt som är farligt eller som hon kan stressa upp sig för. Hon är varmblod och ganska försiktig tjej. Man behöver endast fas 1 för att hon ska lyssna, väldigt känslig för starka rörelser/ljud och ryggar om man någon gång blivit arg och visat bestämt att "det där var fel".

emmieswords
8/25/15, 11:27 AM
#3

Dvs att hon behöver en lugn person som kan säa till på rätt sätt.  låter som hon blivit illa behandlad innan hon kom till dig?   Andas o mys med henne o lär känna henne så kommer de nog funka i körningen också

ähnchen
8/27/15, 12:49 PM
#4

Jobba tillsammans med din häst för att öka både ditt och hennes självförtroende. Glad 

Jag vill slå ett slag för markarbete.  Har själv en häst som är åt det känsliga, reaktiva hållet och just markarbete har gjort en så enorm skillnad på henne. Det går att få den mest spralliga hästen att bli lugn och fokuserad i alla lägen. Dock får man investera tid att komma dit.

En övning:

När du leder henne se till att linan är slack. Stanna och se vad hon gör.

- Om hon går vidare: vänd om tvärt och gå åt motsatt håll. Är hon inte med spänns linan och hon får ett ryck. Så fort hon följer efter berömer hon sig själv då linan blir slack igen och hon får eftergift.

- Om hon stannar men tittar åt något annat håll: Gör samma sak som ovan med en sekunds fördröjning.

- Om hon går in i dig: Backa henne tills hon har minst en armlängds avstånd till dig. Hon måste hitta sin egen plats att stå på.

- Om hon stannar och är någorlunda avspänd: beröm henne. 

- Om hon tuggar och slicker oavsett övrigt beteende så tänker hon. Det är också ett tecken på att hon slappnar av i käkleden. En stressad häst spänner käken och tuggar inte. Låt henne vara ett par sekunder innan du korrigerar hennes övriga beteende. Står hon lugn och tuggar låt henne vara lite längre och klappa henne.

Hon kommer lära sig att det är värt att hålla fokus på dig samt respektera ditt personliga utrymme. Det är bra att börja med denna enklare övning. Då känner både du och hästen att ni klarar av det vilket stärker er båda. Viktigt också att ni alltid avslutar i ett lugnt ögonblick.

Ha tålamod! Det kommer inte bli perfekt efter fem minuter vid första gången utan behöver arbetas in. Däremot får ni många tillfällen om du gör det varje gång du leder henne. För att du ska få en referens: Jag gör det fortfarande med min häst efter ett halvt år. Och då gör jag många andra övningar dessutom. Men nu är det väldigt sällan att det behövs och hon lugnar ner sig efter ett par vändningar. Jag har alltså fått ett verktyg att fånga hennes fokus och få henne att lugna ner sig.

Hoppas att du fick lite inspiration! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
9/2/15, 2:47 PM
#5

Jag skulle arbeta med mina egna rädslor tillsammans med henne. Förstå att det här är någonting som ni går igenom tillsammans. "Tyvärr" har ni nog delad rädsla och provocerar fram den tillsammans. Hästar har väldigt lätt för att spegla oss själva i varandra. Din rädsla kan speglas i henne och hennes rädsla i dig. Det kan trigga igång någonting. 

Försök fråga dig varför du blir rädd när hon blir det. Fråga dig vad det värsta är som kan hända och bearbeta era känslor utifrån det. Skapa förståelse för din och hennes rädsla - det brukar forma en helt annan syn på själva rädslan och varför den uppstår. Förståelse avdramatiserar saker och ting. 

Min häst berättade en gång för mig om rädsla och smärta, att de två sakerna går hand i hand (är telepatisk djurkommunikatör). Vi gick på en väg, på väg hem från en promenad. Min häst har haft väldiga tendenser att bita och hugga. Alltså, i alla situationer där jag inte har varit medveten eller förstått situationer tillsammans med henne. Det kan ha varit att jag har kratsat hennes hovar och hon har bitit mig gul och blå. Jag har borstat stressat och oskönt, vilket har triggat hennes tendens att bitas. Att bita har speglat mig själv och min rädsla i att känna smärta. 

Den där gången på väg hem berättade hon hur som helst att vi har nått en helt annan nivå tillsammans, eftersom jag inser att smärta är någonting lika tillfälligt som glädje. Glädje kommer och går, precis som smärta. Det är inget permanent, men ändå har vi människor lätt att bli rädd för det som sårar oss. Vi har väldigt mycket prestige och stolthet som raserar när vi känner oss besvikna, misslyckade och sårade. Min häst har hjälpt mig ur det här. Hon har lärt mig att borsta utan stress genom att vid varje drag med borsten tänka på vad det är jag vill med att borsta henne, inte för att jag bara måste. Jag lyfter hovarna på ett vis idag där jag är mer tacksam för att jag får ta hand om hovarna, än att hon bara ska göra som jag säger för hennes skull. 

Idag biter hon i princip aldrig mig. Hennes tendens till att bita har försvunnit eftersom hon i princip aldrig mer känner behov av att meddela mig. Jag har slappnat av, förändrat min inställning och bearbetat känslorna inför smärta. Precis som jag tror att man kan bearbeta rädsla på samma vis. Att ta reda på varför vi blir rädda stärker oss. Lär oss förstå och med förståelse föds ett medvetet sinne. Genom att jag förstår smärta i just de sammanhangen förstår jag också annan smärta som finns till vardags. Kanske smärtan som uppstår när en vän sviker, eller dylikt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[CarroCarro]
10/9/15, 9:09 PM
#6

#3 Jaa jag vet inte vad hon varit med om.. Men hon har gått på travet så hon är ju ett energiknippe.. #4 Okej, tack! Är t o m rädd att vara med henne utanför stallet bara, så tränat lite på stanna o få henne bakom mig inne på gången o då går hon förbi första o andra gången men sen brukar hon stanna bakom mig. Men hon är verkligen rädd för såååå mycket! Stressig om det är något hon ser/hör. #5 Det jag är rädd för är att hon t ex ska råka sparka mig, att hon ska komma lös och skada sig själv eller andra.. Det är väl det som gör att jag är rädd.. att hon när hon blir sådär sprattlig, stressad och spänd att hon ska kasta sig så jag blir skadad eller kasta sig m m så jag råkar tappa henne o då själv skadar sig eller någon annan..

Annons:
ähnchen
10/10/15, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Det är jättebra att du har börjat i stallet. Det är mycket viktigt att hitta en bra startpunkt. Om hon är så stressat ute kommer du knappt få hennes uppmärksamhet. Bra jobbat där! Och kul att hon efter några omgångar faktiskt stannar bakom dig. 

Ja, man brukar säga att travare är energiknippor. I själva verket är det ofta oro som ligger bakom. Deras överlevnadsstrategi är egentligen att spara på resurserna och röra sig så lite som möjligt. Då har de tillgång till reserverna när de behöver det, dvs. när flykt gäller. Din häst är hela tiden på tå, redo att fly fältet. 

Det är skitbra att du identifierad vad du är rädd för! Det ger dig förutsättningen att lista ut vad du behöver göra. ETT ARMLÄNGDS AVSTÅND är det som gäller för er! 🙂 Kommer hon självmant närmare måste du bestämt flytta bort henne. Hon måste lära sig att respektera ditt personliga utrymme. Har hon lärt sig det kommer hon iaf inte springa på dig när hon blir rädd, utan förbi dig.

Jag länkar till en video som visar den proceduren som jag beskrivit i förra inlägget med mycket bra förklaringar. Ibland går det lättare att se saker istf. att läsa om dem. 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg

Bifogar även två bilder på min "energisk" travare efter ett halvår av konsekvent träning. Hon har lärt sig uppskatta att inte behöva göra något om hon bara står still och slappnar av.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

[CarroCarro]
10/11/15, 8:16 PM
#8

#7 Åh vilken fin häst! :) Tack för dina tips! Och bra med filmklipp så man kan se också :) Jag tänker mig att den kommer fungera att göra så som klippet när hon är "lugn", men hur/vad gör jag när hon blir rädd? Hon steppar runt, blåser ur stora näsborrar och verkligen sträcker upp sig så hon blir jättestor. Hon känns som en tickande bomb, att nuddar jag henne så far hon all världens väg ;-P

ähnchen
10/12/15, 8:10 AM
#9

Ge henne något att göra, något annat att tänka på. Förbli lugn men bestämt. Välj väldigt enkla saker som ni båda kan. Backa henne, släpp genast efter när hon gör det. Kommer hon fram igen, backa henne igen. 

Förflytta henne bort från dig. Be henne gå undan med bogen, flytta hennes bakdel bort från dig mm. Allt i lugn och ro. Strunta i henne och hennes beteende. 

Var konsekvent. Be henne snällt, sedan bestämt och sedan väldigt bestämt tills hon gör det du ber om. Om du ber henne, hon gör inte det du ber om och du ger upp kommer hon lära sig att inte ta dig på allvar. Börja alltid med minsta mängd tryck och sluta trappa upp så fort hon gör ett steg åt rätt håll. Fokuserar hon på dig låt henne vila. Du behöver lära henne att det är en bra sak att fokusera på dig och att allt annat betyder jobb.

OBS! Är hon rejält uppspelt kan det ta flera timmar tills du får hennes uppmärksamhet, eller så lyckas du inte alls i början. Så var det hos mig iaf… Risken är att man själv blir trött och låter känslorna ta över. Då är det bara bryta och fortsätta en annan dag. Lämna alltid känslorna hemma när du tränar din häst. 

Har du tillgång till paddock, ridhus eller tom roundpen? Det vore bra om du kan börja jobba henne lös. Då kan du hålla ett avstånd mellan dig och henne. Börja även där med enkla saker. Be henne förflytta sig åt ett håll. Hon får välja gångart själv. Släpp all tryck så fort hon rör på sig. Bara ha dig i mitten kan vara tillräckligt mycket press för henne. Vill hon byta varv se till att hon vänder igen. Det är DU som anger riktningen! Så fort hon skänker dig minsta lilla bit av uppmärksamhet backar du ett par steg. Hon kanske tom stannar och tittar på dig, undrar var du plötsligt kommer ifrån. Låt henne vila då. Efter en stund kan du skicka henne åt andra hållet. 

Film på detta:

https://www.youtube.com/watch?v=Eezd-2uq4OM

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
10/12/15, 8:46 AM
#10

PS Det finns ett antal videos av samma kille där han jobbar med en andalusier. Den hästen är rädd för nästan allting. Det finns säkert godbitar att plocka från dessa filmer också. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: