Annons:
Etikettutrustning
Läst 1242 ggr
RomDoll07
7/30/15, 7:49 PM

Ledrep fäst i bara ena öglan?

Hej!

Då och då ser jag folk som tränar NH som fäster ledrepet i bara ena öglan på repgrimman och jag har länge undrat, varför gör man så? Finns det någon särskild anledning? Jag som tillverkar repgrimmor kan för mitt liv inte förstå varför man fäster ledrepet på ett sätt som lätt kan förstöra repgrimman, så jag vill bara veta om det faktiskt finns någon speciell anledning till varför en del gör så.

Annons:
LinaN
7/31/15, 5:08 PM
#1

förstår inte hur du menar….. kan du visa en bild?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
7/31/15, 7:33 PM
#2

Så här menar jag: http://www.equerry.se/img/upload/produktbilder/repgrimma.jpg Från fiadoraknuten går det ju två öglor och jag har som sagt sett många som fäster den som på bilden i bara en av öglorna. Det gör dock att fiadoraknuten dras ojämnt och hela grimman kan bli sned, så det var därför jag undrade varför en del gör så.

Minorca
8/1/15, 10:22 AM
#3

Har inte sett det förut, med du får fråga Sven Forsström som lagt ut bilden. Han har ju NH kurser.

LinaN
8/2/15, 11:41 AM
#4

oj, det där är ju inget vidare alls ju….. Jag vet att de som tränar via parelli och har deras utrustning brukar få informationen att man ska knäppa i bägge öglorna.

Sen en tanke är ju att när det kommer till Svens bild är att han kanske själv inte vart involverad vid produktfotograferingen av grimman (eller om det är så att han återförsäljer regrimmorna från annat företag så är det ju inte han som sätter på grimmorna på hästen) så det är därför det är fel på den bilden iaf.
Vet att i både hööks och börjeskatalogerna så har hästarna med repgrimmor haft dem felknutna vid ganaschen FLERA gånger eftersom de som tar produktbilderna inte vet hur sakerna ska sitta…. 

så helt enkelt okunskap i bägge fallen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
8/2/15, 4:05 PM
#5

#4 Ja, felknutna repgrimmor ser man rätt ofta, även på produktbilder. Lite pinsamt tycker jag, ett företag som säljer repgrimmor bör inte ha bilder där de används fel… Det lär ju dessutom folk fel, det är säkert många som tror att de ska knytas så för att de har sett stora kända företag göra så.

Vad gäller Sven Forsström har jag dock en av hans böcker och på nästan alla bilder i boken är ledrepet fäst i bara en ögla, både bilder på Sven själv och andra människor, så han gör uppenbarligen så. En liten teori jag hade är att ledrepen han gör har en ganska liten hake så båda öglorna kanske inte får plats, men då kan ju jag tycka att man borde använda en annan hake som öglorna faktiskt får plats i istället för att måsta fästa ledrepet på ett sätt som förstör grimman.

LinaN
8/2/15, 10:08 PM
#6

#5 ja det kan jag också hålla med om, om hakarna är för små, byt till en sort som passar, hur svårt ska det vara ?!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: