Annons:
Etikettträningstips
Läst 802 ggr
[Metra]
2015-07-26 18:22

Få en tryggare häst i mitt sällskap

God kväll🙂
Jag har en valack som just nu står på boxvila. Han skadade bogen för fyra månader sedan när han gick omkull i hagen. Han har läkt otroligt bra o snabbt och går just nu på rehabilitering och jag får skritta honom en halvtimme per dag. Problemet är bara att han är så brötig just nu när jag skrittar med honom och han känns allmänt otrygg. Han hoppar till (vilket han verkligen inte får göra just nu) för minsta saker o blir rädd.
Jag ser denna perioden då han står på boxvila som en guldstund att kunna slipa på grunderna och relationen mellan oss.  Jag vill få honom tryggare i mitt sällskap o att han ska kunna lita på mig och inte ständigt bli rädd o hoppa till för saker.
Min fråga är då hur jag skall gå tillväga? Finns det några övningar jag kan göra, med det i åtanke att han har boxvila.  Finns det några övningar jag kan göra med min mentalitet för att få honom tryggare i mitt sällskap? Hur ska jag egentligen på bästa sett agera då han blir rädd för saker?

Verkligen tacksam för hjälp🙂
Kram

Annons:
LinaN
2015-07-27 08:55
#1

finns en hel artikel om detta, "Hjälp min häst är skadad!" heter den och har massor med roliga övningar att tillgå som stärker relationen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Metra]
2015-07-27 12:43
#2

#1 Ska checka in den… 🙂men hade också varit tacksam för lite tips om vad man kan göra i en sådan situation när hästen är brötig.. personliga erfarenheter, tankar osv.. 🙂

Cahira
2015-07-28 06:39
#3

Bara vara tillsammans… göra ingenting, bygga relation och bara umgås. En skadad häst är nog en väldigt ensam häst i överlag så sällskap kan balansera mer än man tror… det är min ståndpunkt iallafall.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: