Annons:
Etikettallmänt
Läst 886 ggr
lillensnajzat
7/21/15, 12:22 PM

Är det viktigt att hästen är samlad?

Hej! Är ny på denna sidan och har tränat NH i ca 1 halvår.Har en fråga som ja gärna skulle vilja höra era tankar om.Inom den klassiska ridningen pratas d ju mycket om att "hästen ska gå på tygeln" och "att man ska hästen samlad".När ja rider strävar ja mer efter att hästen ska gå avslappnat och vara uppmärksam på mig som rider.Men hur är det för er? Strävar ni efter att hästarna ska gå i nån speciell "form" eller så? Jag rider ju heller inte med bett utan med sidepull eller vanlig grimma.Väldigt tacksam för svar! :)

Annons:
Gronstedt
7/21/15, 12:27 PM
#1

Det är inte så många hobbyhästar som har någon speciellt hög grad av samling och "på tygeln" säger man väl inte så ofta numera, men om man vill undvika skador är det alltid viktigt att hästen bär sig och ryttaren korrekt, med vikt på bakbenen och med arbetande ryggmuskler. Det gäller antingen man rider med kandar eller med halsring. 

Detta brukar kallas att hästen arbetar "i form", men hur  rätt form ser ut beror på hästens tränings- och utbildningsstatus och på hur den är byggd. Ju mer den orkar bära sig desto mer kan den samla sig, men det tar lång tid att nå till den samling man ser i t.ex. piaff.

LinaN
7/21/15, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

min häst är överambitiös, han samlar sig mer än han orkar emellanåt och blir sen arg för att det inte går framåt. så vi har fått jobba mycket på att han ska framåt innan vi ber om en samling igen. 

För honom innebär samling att han engagerar sina bakben och välver ryggen uppåt och bär mig som ryttare eller är rund och jämn i sin form från marken. För mig så är det samling när han rör sig som han gör på bilen jag lägger upp, han trampar in under sig och är rundad i sin form och arbetar bakifrån och fram. Vart huvudet är spelar ingen roll egentligen för det är bakdelen som är den bärande delen, huvudet är i stort sett bara en balans-boll som ska komma högre och högre i takt med att samlingen ökar baktill. Jag föredrar att ha min häst framför lodplanet med sitt huuvd men att nacken är välvd. Det är lättare sagt än gjort men så mycket på tygel sysslar jag inte med ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kvekki
7/23/15, 6:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag söker lösgjordhet och rakriktning som det är nu. Vill att mina hästar går i en lite lång och låg form, att de rundar sin överlinje, trampar under sig och använder sina magmuskler. Därifrån kan man sedan gradvis öka samlingen. Jag har klickat fram den långa låga formen i frihetsdressyren och påwnie har anammat det och försöker sitt bästa. Men det är ett långsiktigt jobb att hitta samling. Vi lyckades igår med det när vi äntligen börjat hitta galoppen. Jäklar vad hon bar sig! Hon var nog en halvmeter upp i luften i flera språng! Gjorde mig alldeles lycklig!

kvekki
7/23/15, 6:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild på 100% bärighet från igår. Här tränar vi verkligen samling! (trots att vi bara leker fram det!) Ser fram emot vart detta skall leda! Ju starkare bakkärran blir ju bättre borde hon samla sig även i övriga gångarter .

kvekki
7/23/15, 6:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och ett tips -tricket "Ramener". Att lära hästen samling i stillastående. Jag har inte fått med kroppen i det än men det är målet. Övningen tränar musklerna som behövs i den klassiska dressyrformen. Min påwnie har fått mycket rundare nacke/nackmuskler och jag inbillar mig att vi får med magmusklerna. Vi har dock inte lyckats få med hållningen in i rörelse än, men har inte tränat det på länge.

Qalaspuff
7/24/15, 5:27 PM
#6

Som lite grön på detta med frihetsdressyr och liknande, hur gör ni för lära hästen att samla sig när ni arbetar med dem lösa? (Ursäkta om jag kapar tråden lite!)

Annons:
LinaN
7/24/15, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 jag samlar mig själv! tänker på hur jag balanserar min kropp, vinklar bäcken och ben och blir mer energisk/powerfull i rörelserna i underkroppen. Det triggar Harry iaf ^^

Denna bilden har jag lagt upp innan, här är jag engagerad i min "bakdel" och det är Harry med iom att han klarar att lyfta framdelen, det är inte en 100% bärighet, snarare en 70% med rörelse framåt MEN principen är att den samling jag har, har han. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lillensnajzat
7/27/15, 3:56 PM
#8

Tack för alla svar!!!

Cahira
7/28/15, 5:50 AM
#9

Jätteintressant tråd, tack!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: