Annons:
Etikettträningstips
Läst 547 ggr
Emmiz87
2015-07-05 16:56

Stå kvar eller ej, hur gör ni?

Jag har en häst som har svårt för å böja halsen åt sidan (gammal travare) så när jag ber henne att böja in halsen börjar hon röra på sig och då blir jag "i vägen" så jag funderar på hur ni skulle gjort. Står ni kvar och knuffar bort henne eftersom hon inkräktar på min privata zon och flyttar mig ur läge för annars går hon på mig eller flyttar ni på er och snurrar med tills ni får eftergift i halsen(att hon böjer in huvudet och halsen mot sidan)?

Annons:
LinaN
2015-07-06 14:55
#1

Be henne böja mindre, och stå i höjd med hennes sadelläge. belöna små förösk att börja, travare är väldigt stela emellanåt. 

Ställ henne bredvid ett staket så hon inte kan svänga ut med rumpan när hon böjer. tex om du stå på hennes vänstra sida och ber henne böja åt vänster, så tar väggen emot när rumpan börjar svänga ut åt höger. Det hjälper hästen att isolera rörelserna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2015-07-08 21:24
#2

Säger som #1 att börja med små rörelser.

Hon inkräktar ju egentligen inte på ditt utrymme. Du ber henne röra sig dit, fast du avser bara huvudet inte hela hästen. Det kan helt enkelt vara så att hon inte riktigt fattar än vad du menar.

Jag skulle be henne om lite böjning bara som hon redan klarar av. Varje gång hon gör rätt ger du efter. Då lär hon sig vad du vill. Sedan kan du försiktigt begära mer. Behåll samma position när du gör denna övning så att hon inte kan missuppfatta dig. Det betyder också att röra dig med henne om hon gör fel. Det gör inget om hon gör fel så länge hon får eftergift i just det ögonblick när hon gör rätt.

Lycka till! :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: