Annons:
Etikettallmänt
Läst 1889 ggr
[CarroCarro]
5/21/15, 8:54 PM

Rädd/osäker häst

Hej!

Hoppas på att ni här inne skulle kunna hjälpa mig med tips både hur jag ska arbeta med mig själv men också med min häst.

Jag har ett travarsto på 5 år (alltid gått på travet) som är en tjej med nerverna på utsidan för det mesta. Hon är lugn och snäll när man borstar henne men all tid som inte är borsta är hon fundersam, pigg och rädd. När man är utanför stallet blir hon ofta rädd (för saker jag inte vet vad det kan vara) och hon kastar sig runt och blir lite steppig.
Hon är även rädd för sprayflaskan med pälsglans, när något smäller till m.m. När andra hästar är i närheten blir hon väldigt nyfiken och pigg och steppig. Ja, hon är ganska känslig och rädd för det mesta men ändå väldigt nyfiken. Hon är väldigt känslig verkar det som för när jag skulle testa backa henne för första gången och skakade grimskaftet framför henne gick hon bakåt på en gång utan att jag behövde ge någon energi alls nästan. Hon är även känslig när man säger till henne om hon gör något som är "fel" så ryggar hon bakåt lite (inte mycket att hon skulle vara rädd utan mer "oj blev du arg nu bäst jag aktar mig".  Hon är också känslig vad gäller hennes fysik, är det för hårt underlag så aj aj aj vad hon får ont, om borsten är för hård så aj aj aj vad ont det gör och hon nästan känner efter för att se om något gör ont :-P

Hur ska jag arbeta henne för att jag ska kunna arbeta henne utanför stallet? För just nu vågar jag inte gå ut med henne pga att hon är så steppig och osäker. 

Detta har gjort att jag blivit väldigt osäker! Jag HATAR när hästarna blir steppiga och spänner sig och då blir jag rädd :-/ Hur skulle jag kunna jobba med mig själv för att inte bli så rädd?

Hoppas det finns några vänliga själar som vill svara på detta och komma med tips :-)

Annons:
smellcaramell
5/21/15, 9:04 PM
#1

Är du lugn så blir hästen oftast lugnare också, jag skulle råda dig, om du känner dig osäker, att låta någon annan hantera och rida hästen ett tag om det är möjligt så kan de öva bort lite av den rädslan hon konstant verkar känna, då blir du förhoppningsvis inte lika osäker sen när du "tar över" igen! Om inte det går så är det alltid bra att göra ledarskapsövningar och få hästen att känna sig trygg med dig, tror inte hästen på dig som ledare är det klart den blir osäker (hur känner du själv om chefen på jobbet skulle va osäker, då skulle du också bli osäker).  Jag rider själv en häst som vissa dagar trippar och är rädd för allt, då låter jag honom trippa bäst han vill så länge han inte sticker med mig(eller från mig). Jag sitter/står bara lugnt och "tittar på" när han dansar runt och är orolig, tillslut är det inte så "kul" att trippa längre och då lugnar han sig.

LinaN
5/22/15, 11:05 AM
#2

Se till att ha tillräckligt långt ledrep så när hon blir trippig kan hon hålla sig i sin ände av repet och du är på säkert avstånd från eventuella ben som kan komma farandes. Att hålla i ett kort grimskaft när hästen blir trippig ökar oftast bara stressen för hästen för den börjar känna sig klaustrofobisk. Så det bästa man kan göra är att ha ett längre rep och låta hästen "glida" iväg i repet när den blir rädd eller trippig. Om hon får röra på sina ben så får hon också en möjlighet att hantera sin egna rädsla samtidigt som du slipper ha en halvt hysterisk häst mer eller mindre PÅ dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

smellcaramell
5/22/15, 11:12 AM
#3

#2 måste bara tillägga att det fungerar på de flesta hästarna, dock funkar det inte på nån av travhästarna jag jobbat med, de får panik så fort man inte håller i grimman, de behöver det "stödet" annars är de överallt och ingenstans!

LinaN
5/22/15, 12:26 PM
#4

#3 då får man börja lära dem det i en inhägnad. Bara för att de är uppfostrade med en hand i grimman så betyder det bara att det är något som går att lära om.

Är man då på en begränsad yta, och låter dem vara längst ut i ledrepet och bara skyddar sitt egna utrymme så kommer de lära sig att man överlever även om man inte är hårt hållen i grimman med en näve. Alla vanor/ovanor går att lära om, man måste bara ha rätt redskap, teknik och framförallt tid.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

smellcaramell
5/22/15, 12:50 PM
#5

#4 klart det går att lära om, men det kan vara dumt att lära om en häst som redan är stressad som den är, då kan det vara bättre att lära hästen att allt inte är så läskigt först, och sedan lära den att det går alldeles utmärkt att hålla avstånd till den som leder. Sen har inte alla tillgång till inhägnade områden i mindre skala(vet de som bara har hagar som är inhägnade på flera hektar) så då kan det vara problematiskt att försöka lära en stressad häst att hålla avstånd. :) Tänkte bara att det kan vara bra för TS att veta att det är inte alltid det går att ha hästen en bit ifrån , framför allt inte om det är en travare :)

LinaN
5/22/15, 4:16 PM
#6

#5 finns snabbstolp så man kan hägna av en hörna av sin enorma hage. Handlar mycket om att lösa problem som uppstår. Har man inte ens en hage så ska man nog byta stall ;) Vet folk som använt sig av gårdsplan och satt upp plastband/grindhandrag i öppningarna mellan husen och stall/andra uthus för att få en avgränsning. 

Jag är av meningen att jag hellre har en stressad häst en bit ifrån mig, en än stressad häst som går över mig, på mig, eller mosar mig totalt. Hästar trängs instinktivt när de blir stressade/rädda, att man då som människa uppmuntrar till det tycker jag är rätt korkat, men det är vanligt inom all hästsport, trav, galopp, ridskoleridning mm. Det är det man lär sig, dra hästen över dig så har du kontroll… 

När man lär en stressad häst att hålla avstånd så jobbar man lika mycket på att få en häst som kan börja slappna av. Jag rekommenderar att man tar kontakt med en tränare som har erfarenhet av hästar som är right brain, springiga och stressade både fysiskt och psykiskt. För om man inte själv sysslat mycket med NH innan så är det väldigt svårt att komma tillrätta med när man måste lära både sig själv och hästen hur man ska kommunicera.

Steg ett är i ALLA inriktningar av NH jag stött på att hålla sig själv och hästen säkra från onödiga skador och olyckor, och det nästan uteslutande genom att ha hästen på avstånd . :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
ähnchen
6/19/15, 9:25 PM
#7

#0 När jag läser ditt inlägg ser jag mitt eget sto (varmblodstravare) framför mig som hon var för ca. ett halvt år sedan när jag tog över henne. Idag går hon på lång grimskaft snett bakom mig, är avslappnad och lugn. Det jag vill säga är att det går att få till, alltid! Man måste dock vara beredd att lägga ner tid på markarbete. 

Det finns inga genvägar och alla hästar behöver olika mycket tid att lära sig, beroende på hur snabbtänkta de är och vad de redan har i bagaget. Men den tiden man lägger ner i början av träningen har man igen när grunderna väl sitter istället för att handskas med olika problem resten av hästens liv.

Allt handlar om att göra fel sak svår och rätt sak lätt. Tryck (inte bestraffning!) när hästen gör fel, eftergift när den gör rätt. Det aktiverar den tänkande del av hästens hjärna och bygger upp hästens självförtroende.

Arbetet är väldigt omfattande och för detaljrikt för att kunna skriva ner det i en kommentar. Men skickar gärna ett PM till mig så kan jag förklara lite mer. Det finns olika duktiga hästtränare som lägger ut videoclip på nätet där de visar hur de gör. Även där behöver man titta noga för att uppfatta alla detaljer och inte alla lär sig lika bra av att titta på filmer heller. Men leta efter "groundwork basics" så får du en uppfattning om vad jag menar 🙂

Lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: