Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 824 ggr
Cahira
2015-05-19 23:33

Paddock paradise

Vet att det pratats om förr men orkar inte leta och tänkte vi får upp aktiviteten om vi tar en favorit i repris.

Jag vill fixa en paddock paradise men vet inte vad jag ska prioritera. Vad har ni i era ni som har PP? Vad ska man tänka på? Tips? Råd? Annat? Vadsomhelst?

Är för 2 hästar och en åsna som behöver banta. Hur gör ni med matningen?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
LinaN
2015-05-20 15:38
#1

Prioritera stationerna, minst en 3-4 ätstationer och en vattenstation. Och ha dem så långt ifrån varandra som möjligt. Lättare sagt än gjort ^^

PP är drömmen i framtiden i kombination med lösdrift. Samt elektriska grindar som går på timer som öppnar upp till nya gångar + stationer ett par gånger om dygnet. min man han gråter blod när jag dagdrömmer om detta ;) En annan viktig sak som jag tänkt på är att ha flera passage-grindar så man som den lata människa man är, behöver springa hela banan runt för att hämta in en häst, utan man kan ta genvägen över betesområdena eller tex paddocken om den ligger mitt inne i pp-gångarna.

Sen efter stationerna och lathetsunderlättande grindar så skulle jag satsa på att hålla underlaget varierat, ett blött område, ett så torrt som bara kan göras, ett stenigt osv och att varje yta är ett antal meter så att man får slitaget man önskar så långt som möjligt. Drömscenariot för min del är att få tag på en fastighet där det finns både skog och åkermark med några gamla traktorvägar på, för då grusar man upp traktorvägarna ytterligare då de oftast är väldigt hårdgjorda i grunden.

Sen skulle jag även berika området så gott det går med lite stockar, större stenbumlingar mm så hästarna måste lära sig att se sig för när de går.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
2015-05-20 16:07
#2

Det är liknande vad jag varit inne på fast det har krävt att man fyrkantat in området och mittfältet skulle sparats till att göra hö på typ.. :) 

Får verkligen tänka på stationerna… och gruset jag vill ha. Marken suger upp det mesta här.. :S

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaN
2015-05-21 09:20
#3

Om marken är djup/sugande så får du nog lägga markduk av något slag under gruset så det inte bara trampas ner i oändligheten. Ett alternativ är också att man gräver bort matjorden och sedan fyller upp med grus hela vägen, men det går nog åt ett rejält antal kubik då.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
2015-05-22 01:41
#4

Jo det gör ju det.. hm.. :/ Man kan säkert låta det mesta bli gångvägar, dvs låta dom gå tillräckligt många vändor att det packas till en stig. Sen grusa..? Vet inte. Behöver bara grus en viss sträcka tänker jag. Och stockar och stenar för att passa vart man sätter fötterna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-05-31 21:24
#5

Sitter och ritar och skissar och tänker och funderar… Snygg kladd va? *asg* 

Cirklarna är höbalar, stocken symboliserar hinderbana, träd, skjul, stängsel, ja det börjar likna nåt… 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaN
2015-06-02 22:43
#6

Tips är att skriva ut en kartvy över området från hitta/eniro eller liknande.  jag brukar använda hybridkartan, dvs den som både visar grönområden och var vägar går. Sen tar jag ett smörpapper/bakplåtspapper och lägger över och kalkerar av tomtgränserna + hus + vägar mm så man har det. Sen kladdar jag på det lösa pappret, och testar med flera papper hur man kan göra tills ma nfår en lösning man gillar. utan att behöva kladda på kartan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Cahira
2015-06-02 23:04
#7

Bra idé! ☝️ Makes more sense. Jag jobbar på detaljer än. Vi har tjurar på större delen av området just nu och det måste funka några månader per år.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: