Annons:
Etikettträningstips
Läst 733 ggr
manzii
2015-05-15 22:28

Uppmärksamhet!

Skulle behöva lite tips till mitt tvååriga sto och mig. När vi tränar i grimma och grimskaft lyssnar hon väldigt bra på mig och följer mig. Men när jag släpper henne så tappar hon fokus ibland och jag kan ha svårt att fånga hennes uppmärksamhet. Det hon gör då är att titta på hästarna i hagen, går fram till redskapen i paddocken som hon redan luktat på tidigare eller äter gräs längs staketet. Tips på hur jag kan få hennes uppmärksamhet?

Annons:
Qalaspuff
2015-05-16 17:06
#1

När jag leder mina hästar kör jag med mule-hand kontakt för att få dem att hålla sig vid min sida. Jag blev inspirerad av en hundcoach som pratade om att det är viktigt med kontakt mellan hund och förare. Så jag har helt enkelt kört med vanliga ledarövningar, hästen ska stanna när jag stannar, backa när jag backar o.s.v. 

Istället för att börja gå när hästen stannat, så har jag höjt handen närmast hästen en aning och väntat på att de ska snudda vid den med mulen. När de gjort detta har jag börjat gå, så det blir som en eftergift. På det sättet har jag övat med hästarna, och nu kan jag gå med de flesta löst. Börjar de gå åt "fel" håll eller dra iväg, då stannar jag, uppmärksamheten vänds till mig eftersom de vet att jag kommer börja gå om mulen nuddar vid min hand, och så fortsätter jag gå när de håller huvudet i rätt riktning. 

Finns många olika sätt att jobba på uppmärksamheten, men det är hur jag gjort för att få lite mer kontakt med hästen när man leder den.

Cahira
2015-05-24 01:01
#2

#2 Touch ska jag lära in, tack!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: