Annons:
Etikettträningstips
Läst 1060 ggr
Evelina.J
5/15/15, 1:23 PM

panikslagen häst. hjälp!

Vi har för några månader sen köp ett travar russ sto, jag tror hon är tre år till min lille bror på 13 år. När vi köpte så var hon väldigt svår fångad och ville inte lämna flocken utan bara backade. Jag jobbade med henne och gick sicksak fram till henneoch hade en väldigt låg energi. Tillslut så blev de inga problem att hämta henne i hagen och alla kan hämta henne. Backnings problemet är mycket borta men inte helt, jobbade mycket med tryck i grimmskaftet och eftergift när hon går fram. Men till de stora problemet. Hon är totalt liv rädd för kor har jag nu fått veta. Min bror och jag var ute och körde förbi korna för första gången i går. Min lille bror körde henne då. Och jag såg att hon börja trippa och blev väldigt stark men jag tänkte de är väll ingen fara så i dag satte jag på ett träns och gick ditt korna är. Kan till lägga att när jag tog in henne i stallet i dag innan vi gick till korna så blev hon väldigt stressad och säkrad och Stod och stampade och slet i grimmskaftet. Hon trippade bredvid mig och jag fick hålla väldigt hårt i henne. Hon börja baka, jag lät henne backa klart och sen med trycket och eftergifter i grimmskaftet så gick hon fram några steg och så stannade hon några gånger så jag fortsatte tills hon gick framot. Hon trippade och låg på och jag tänkte är väll bara att gå tills hon lugnar ner sig. Men då började korna söka sig närmare staketet och de var då paniken kom. Och då menar jag redig panik. Fanns inget jag kunde göra för att få stopp på henne. Lyckades bromsa in henne och dra in henne på volter för att kunna hänga med och inte tappa henne. Hon höll flera gånger på att nästan hoppa på mig. Jag har aldrig i mitt liv var med om att en häst får sån redig panik. De STORA problemet är att vi har ko hagar runt ALLA våra hagar. Och om 1,5-2 veckor så komer korna ut i hagen bredvid ponnynas så jag måste försöka fixa de här. I allmänhet är hon rädd förde mesta. Sitter mammas sambo i gräset när man kommer körandes så blir hon oftast rädd tvär nitar och försöker vända med vagnen. Lika dant om hon ser nått i skogen. Min lillebror har inget tålamod så de ärvas som får jobba med henne. Men efter som att jag aldrig stött på en häst tidigare som verkligen får redig panik så vet jag inte redigt hur jag ska göra. Vad har ni för råd. Lämna bort henne till någon som håller på med Nh är inte aktuellt säger mamma. Lyckas jag inte få henne att bli bättre då får vi sälja henne. Just nu sitter jag i boxen med henne

Annons:
Evelina.J
5/15/15, 1:26 PM
#1

Kan tillägga att jag själv är 26 och hållt på med hästar sen jag var 4år

Evelina.J
5/15/15, 1:49 PM
#2

Glömde skriva att hos tidigare ägaren var de också kor och hon var inte rädd för Dom innan en ko rymde in i hennes hage och då blev hon liv rädd. Och efter de har de vart ett stort problem

Qalaspuff
5/15/15, 1:55 PM
#3

Har väl inget bättre tips än ledarövningar, om hon reagerar starkt på sina rädslor och försöker fly tyder det nog mest på att hon inte litar på att den som kör/leder är flockledare och på ett tryggt sätt kan berätta vad som är ofarligt och inte. Mitt ena russ gjorde likadant när pojkvännen (nybörjare och inte så säker i ridningen) red henne, kor på åkern bredvid och hon fick fullkomlig panik. Jag gjorde precis som du och försökte leda henne förbi men det fungerade inte alls, jag fick jobba med ledarövningar en vecka eller två innan hon hade landat och lyssnade på mig igen. Detta russ är dock knepigt när det kommer till det mesta, våra "normala" hästar blir bara så rädda en gång och oftast hjälper det om man går med en orädd, gärna äldre häst framför, alltså en häst som inte bryr sig om korna överhuvudtaget. 

Så gör vi med unghästarna, alltid en trygg, äldre häst som går först till en början så lär sig den osäkra hästen att diverse, brevlådor, hundar, kor och dylikt inte är livshotande.

Evelina.J
5/15/15, 2:14 PM
#4

#3 de är de jag med tänkt på. Hon mår ju inte häller bra av att vara så rädd och spänd jämt

Qalaspuff
5/15/15, 4:30 PM
#5

#4 Nej precis, det är bättre om man vänjer henne vid farliga saker, miljötränar osv. Eftersom hon bara är 3 år så får man ju räkna med att hon inte har upplevt så mycket olika miljöer och saker, då kan man ju träna lite hemma ex. genom att köra friendlygame med diverse "läskiga" saker så som plastflaskor med skramlande stenar/skruvar i, plastpåsar som låter, paraplyer och liknande. På så sätt får man en tryggare relation till hästen.

Du borde dock försöka få din lillebror att köra ledarövningar och friendlygame med hästen, så att hon inte bara fungerar med dig utan med honom också, även om du kanske kan lägga en bra grund med övningar så hästen förstår vad det är frågan om. 

Jag miljötränar min 2-åring rätt mycket eftersom hon är så himla fjantig kring saker, ska fly så fort det är något läskigt. Numera när hon blir rädd så visar hon tendenser till att springa iväg, men när jag säger ifrån (förhindrar att hon springer iväg t.ex. när man kör) och hon ser att varken jag eller de andra hästarna bryr sig så lugnar hon ner sig.

Evelina.J
5/15/15, 7:22 PM
#6

#5 jo de vore ju de bästa om han kan låta bli att bli arg så fort hästen inte gör som han vill. Han är nog inte rätt person för denna sporten. Han är då bortskämd med att hans shettis. Står helt still jämt och ständigt och så är ett av Hans russ lite nervös och nervigt.

Annons:
Qalaspuff
5/16/15, 4:59 PM
#7

#6 Du får försöka förklara skillnaden på bestraffning och korrigering för honom! Hästen förstår inte varför man blir arg, eller vad ilska är. Ilska är temporärt om man är häst, den kan bli tillfälligt arg för att någon häst som är lägre i rang plötsligt blir uppkäftig, men hästen fortsätter inte vara arg på den andra hästen när problemet har löst sig. Det finns såklart undantag, allt beror på individen eftersom en del hästar alltid är griniga mot andra hästar, men hästar är i största allmänhet inte långsiktigt arga. 

Blir man då arg på hästen för att den t.ex. inte vill stå still när man ska spänna för, och sedan fortsätter vara arg på hästen resten av den dagen bara för att den inte ville stå still när man skulle spänna för; då blir det en konstant bestraffning för allt hästen gör i samband med att man är arg. 

Att man blir lite arg och ryter ifrån om hästen verkligen inte lyssnar, det är ju såklart ett måste att få göra. Hästarna i hagen puttinuttar inte med varandra, gör någon fel och sedan inte lyssnar; då smäller det. När hästen väl lyssnar är det dock JÄTTEVIKTIGT att man slappnar av, blir glad, berömmer. Det är korrigering. Där säger man ifrån vad som är fel, när felet händer och visar sedan vad som är rätt, när hästen gör rätt, till skillnad från när man fortsätter vara arg och kanske sliter i hästen utan anledning, där hästen istället blir mer eller mindre bestraffad för sin existens. Speciellt med osäkra hästar är det här viktigt, eftersom de måste få konsekventa svar på vad det är man vill att de ska göra, vetskapen skapar trygghet och gör en osäker häst säkrare. 

Exempelvis om hästen då inte vill stå stilla när man ska spänna för, kanske har man inte tillgång till en person som kan stå och hålla i hästen alla gånger. Då får man vara konsekvent med att flytta tillbaka hästen till den plats du bett den stå på om den flyttar på sig, och berömma när den stannat på den platsen. Och har hästen svårt att vänta på att man ska få börja gå, då ber man hästen bara stå stilla några sekunder och så fort den står stilla med alla fyra hovarna säger man åt den att gå. Allteftersom det fungerar bättre så utökar man antalet sekunder. Det här kan man öva på utan att spänna fast vagnen också, för att förenkla scenariot.  Nu vet jag ju dock inte om ni har problem med just detta, men det var ett exempel!

Evelina.J
5/16/15, 9:13 PM
#8

#7 min bror lyssnar inge vidare på mig. Han tycker jag är en över tittare när de gäller hästarna. Han vill tro att han kan mer än vad han kan och att jag inte kan någonting. Men sagt till han att så många mer år som jag hållit på med hästar så ska jag kunna mer och att de inte är något konstigt. Men så fort hästen krånglar så blir han arg, så sa jag till han att när hon gör rätt så måste du bestämma henne mycket och inte bara ett bra och ett klapp på halsen. Då får jag som svar att han kan inte berömma när han är arg. Han kan liksom inte få bort ilskan. Jag ger nästan alltid hästen en skans men lyssnar den inte i alla fall då säger jag i från en gång oordentligt och sen är det bra och vi är vänner igen

Qalaspuff
5/17/15, 2:25 PM
#9

#8 Alltid svårt med tonåringar, är man i den åldern känner man sig rätt vuxen och vill kunna själv, utan att be om hjälp, även om det egentligen är i den åldern man ska rådfråga andra nästan mest. (Så var det i alla fall mycket för mig, och har varit för andra jag träffat som är i den åldern) Du får försöka diskutera det med honom, eller prata med någon som han lyssnar på och be denne förklara det för honom, om möjligt.

Evelina.J
5/17/15, 5:27 PM
#10

#9 han är inne på att sluta med hästarna helt med men vi får väll se vad de blir

Jag höll på med plast påsar i går och lindade in henne i en presenning, hon brydde sig inte alls. tänkte vi skulle gå och spana i korna på avstånd i morgon och äta  lite gräs.

Qalaspuff
5/17/15, 5:52 PM
#11

#10 Ja, alla har ju inte nog med intresse. Min bror slutade när han fick sin första epa vid 15 års ålder, hästarna brummade ju inte. 😉

Det låter ju lovande! Lycka till med korna!

Evelina.J
5/17/15, 5:57 PM
#12

#11 Tack :). min mamma håller ju å med homeopati med så mamma håller på att kolla efter nått som sak dämpa stark rädsla

Upp till toppen
Annons: