Annons:
Etikettallmänt
Läst 574 ggr
Lena90
4/24/15, 10:06 AM

Lära en häst som är rädd att inte vara rädd?

Hej, jag har hand om en fjording valack på 5 år över sommaren som jag ska rida och hålla igång då ägaren inte har tid. Problemet är att han har inte blivit miljötränad något och bara varit hemma isolerad i skogen (förutom när han var på inridning hösten han var 3 några månader och en liten period förra våren på samma ställe). Han reagerar väldigt lätt på allt och är rädd och osäker på allt nytt, speciellt ljud. Han är väldigt snäll att rida och duktig men kan inte fokusera när han är rädd för allt. Trafik är en stor utmaning och han kryper nästan ur skinnet när det kommer en bil. 
Jag behöver tips på hur jag ska hjälpa honom bli en tryggare häst. Just nu vet jag inte hur jag ska göra. Har redan ramlat av några gånger när han har reagerat för något.

Carpe diem!

Annons:
LinaN
4/24/15, 2:23 PM
#1

Friendly game, lek nummer ett MASSOR med friendly game. med allt man kan hitta på. börja med små saker och gör större och mer allt eftersom han visar att han har självförtroende nog att hantera situationerna.

Börja med plastpåsar och höpåsar, presenningar,  gå över till att cykla i hagen, eller hoppa hopprep ett par meter ifrån honom, 

Men framförallt börja jobba från marken. Att du åker av är för att du inte hinner läsa situationen och hästens reaktion. Står du på marken så är det värsta som kan hända att han kommer lös. Det är bättre än att hästen kommer lös och du är medvetslös för att du slagit dig illa när du landar.

Ha hjälp av kompisar som gör ljud, när du grejjar med honom. 

tror du kan få fler tips av våra andra duktiga medlemmar här på sidan :)

Men börja med friendly game, och även de andra 7 lekarna för att bygga kommunikation.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lena90
4/25/15, 9:34 AM
#2

Tack för tipset :)

Carpe diem!

Kriya
4/25/15, 11:23 AM
#3

Håller med om friendly games. Tycker inte att du ska "undvika" farliga saker, låt honom i lugn och ro titta på allt. Inte bra att klappa och "trösta" när han ser farliga saker, det förstärker hans känsla av att det är farligt. Bättre att berömma efteråt, när han övervunnit sin rädsla och förstärka det beteendet genom beröm. Om du kan ha honom i en hage nära en trafikerad väg är det också bra miljöträning. Lycka till!

Brollan1
4/27/15, 9:11 AM
#4

Att hästar som inte kommit ut något är rädda för saker är inget ovanligt. Utsätt hästen för nya saker lungt och stilla i lagom takt så den hinner ta in det du visar den så lugnar den ner sig och börjar tro på dig. Du måste alltid hålla dig lugn även om hästen reagerar stakt på något, och ska du inte vika undan för hästen när den blir upphetsad utan du måste bevisa för hästen att det som du vill ha den att göra är inte farligt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lena90
4/30/15, 9:51 AM
#5

Tack för tipsen :) Tror ni att det hjälper att jag rider med honom med någon annan häst som sällskap? Jag får lite känslan att han är lugnare i andras sällskap och att de kan visa honom man inte behöver vara rädd för allt. Jag har bara kunnat rida själv och har svårt att skaffa ridsällskap men det går att få dock inte så ofta.

Carpe diem!

Brollan1
5/4/15, 9:19 AM
#6

Dom flesta hästar är lugnare att rida tillsammans med andra hästar. Dock så lär dom sig inte att bli självständigare på det sättet om du inte gör något med den hela tiden även med sällskap.

Tricket är ju att bevisa för hästen att DU ÄR SÄLLSKAP NOG för hästen. En del hästar är mera krävande och andra mindre.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Upp till toppen
Annons: