Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1328 ggr
Rafflan
2015-04-22 23:14

Lösdrift och leder?

Hur påverkar lösdrift lederna, *och tex knäna, haserna och armbågarna?*
Är det bra eller dåligt för dem? är lösdrift bra för en unghäst? eller är det bra för en gammal häst?

Tänkte mest på lösdrifter gärna blir leriga på hösten/vintern, det blir ju hagar med men då får hästen "vila" från leran under natten då den står på box, så lösdrift får dem sällan "vila" om dem inte självmant väljer att gå in i lösdriften.

Annons:
LinaN
2015-04-23 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Jag är av meningen att ju mer hästarna kan röra på sig eller rättare sag tVÄLJA att röra på sig dess bättre. Hästen är konstruerad för att röra på sig större delen av dygnet. det har vi människor inte kunnat avla bort lika lite som vi avlat bort hästens behov av tuggtid.

Däremot så begränsar vi tuggtid och rörelse felaktigt. hästar äter 16-18 timmar om dygnet i det "vilda" eller på sommarbetet. Sen sover de och så rör de på sig hela tiden medan de betar, några munfull här och sedan något steg där. Däremellan sover de som sagt och leker och rör sig längre sträckor. Men det har vi begränsat.

Men att hästarna får röra på sig stärker senor, leder, muskler mm. som unghäst gick min Harry i en hage som vart enormt kuperad en hel sommar. Han har ALDRIG vart så vältränad som då. För en unghäst så tränar och håller hästen igång på ett sätt som är ändamålsenligt för att senare orka bära ryttare eller dra vagn. Jag tycker att lösdrift är ett bra alternativ speciellt om det är ett varierat underlag de går på, hårt, mjukt, löst, backigt, lerigt, torrt, stenigt osv… Det ger bra förutsättningar för framtiden.

En lösdrift som är bra anlagd ska ha en uppgrusad yta framför lösdriften så hästen kan välja att stå ute eller inne. (det är min personliga mening om en bra lösdrift) för alla hästar vill inte stå inne och sova, de flesta hästägare jag känner som anlagt lösdrift har hästar som använder lösdriften som toalett istället för sovrum. De föredrar att sova ute sålänge det inte snålblåser och ösregnar.

För en äldre häst är också en lösdrift ändamålsenlig, de äldre hästar jag haft själv och de äldre hästar jag haft i min omgivning har ofta haft problem med att de blir stela efter en natt på box, en stelhet som tar halva dagen att bli av med och sedan ställs de på box igen. Samt så är alltid risken med gallor och vätskeansamling i benen närvarande på gamla hästar. Så möjligheten att de ska kunna röra på sig dag som natt när de känner att de BEHÖVER det är i mina ögon guld värt.

I framtiden när jag flyttar ut på landet och kan bygga stall, så kommer jag ha kombinationsstall dvs lösdrift och boxar, ifall hästen är sjuk eller skadad så ska den kunna sova på box, och när de är friska ska de kunna gå ute som de själva känner för. däremot så kommer jag leta efter en fastighet som är kuperad, jag vill inte ha en platt fotbollsplan (förutom där jag ska ha paddocken ^^) utan jag vill ha den naturliga träningen som en hage med terräng och kupering kan erbjuda. Jag har även planer på att bygga en sorts paddock paradise som ska bidra till att få hästarna att röra på sig oftare med hjälp av matstationer och vattenstationer så de måste gå mellan platserna för att få sina behov tillgodosedda.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2015-04-23 12:17
#2

hur tror du leran påverkar lederna på äldre och unga hästar?

LinaN
2015-04-24 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 det beror på vilken lera man har.

Den leran vi haft större delen av vintern i våra hagar, påverkar negativt. Vi har haft lera som är en 40-50cm djup och totalt söndertrampad i vinter pga den totala frånvaron av minusgrader i vårt område. så det har gett många hästar i stallet träningsvärk och överansträngningar eftersom hästarna har fått slita upp benen ur sugleran. Och det är ju givetvis inte så bra för varesig muskler, skelett eller senor. Oavsett ålder eller träningsgrad på hästarna så är ju inte det en hälsosam mängd lera. I sommar ska stallägaren försöka dika och dränera.

Leran på bilden är bara 10-15cm djup och sådan lera är överkomlig. Har man marker som blir övermättade med vatten som våra så är dränering en hög prioritering. Vanliga fall så är våra hagar inte så överjävliga i hela hagen som det vart denna vintern. Vi har aldrig haft så många tappskor per häst som i vintras. Annars har det bara vart de första 10-15 kvadraten innanför hagöppningen som vart totalt hopplös.

Så överlag, lite lera skadar inte, men när leran blir för djup och tung det är då man ska dra öronen till sig. Men det finns många sätt att hantera leran på. Det beror ju helt och hållet på vad man har för ekonomi och framförallt hurdana marker man har. Har man sandjord i sina marker blir det sällan lervälling, har man lermarker så blir det välling. Har man så man kan alternera hagar så kan man flytta på hästarna innan det blir upptrampat osv. så det blir mer "växelbruk" eller om man har paddock paradise så kan man stänga av en gång och öppna en annan för att spara på de värsta ställena så de får en chans att vila. Allt går ju bara man vill och kan inom markernas och ekonomins gränser. 

En del grusar ju upp med tonvis av grus och sten i hagarna, andra dränerar så det beror ju på vad man kan göra av det hela.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lena90
2015-04-25 09:41
#4

Jag har lösdrift till mina. Hagen är kuperad och vi valde att bygga vindskyddet på den högsta punkten så att vatten rinner därifrån och inte samlas. Denna vinter har varit helt okej med leran tycker jag. Har varit ett ställe där de går mycket som sluttar lite som blir lerig och upptrampad när det kommer mycket nederbörd. Men det torkar upp ganska fort. Har aldrig varit särskilt djupt heller. Däremot funderar jag på att flytta näten nästa vinter för nu satt dom lite nedanför ena sluttningen så när det regnade mycket blev det värsta översvämningen vid dem och det var ju inte så kul att plaska i det :P
Har både unga och äldre hästar och har inte sett att deras leder har påverkas negativt, snarare positivt :)

Carpe diem!

Evelina.J
2015-05-03 09:44
#5

Jag ser bara fördelar med att han häst på lösdrift oavsett ålder. Viss del av vår hade blir de redigt djup lera i men de stängslar jag av mot hästen vintern. Ett var våra ston som går i lösdriften på dagarna passar inte alls på lösdrift och vill komma in medan hennes mamma mår super av att gå där då hon lätt får tjocka ben när hon står inne, och hennes syster som går med deras mamma äter redigt dåligt inne i boxen men nu när hon går på lösdriften så ser hon jätte fin ut i kroppen. Många gammal hästar blir ju också stelare med åren och att då ha den möjligheten att kunna röra sig mer gör ju att dom inte stelnar på samma sätt. Och unghästar tycker jag ska gå på lösdrift med varierad terräng helt klart :)

Upp till toppen
Annons: