Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 556 ggr
Hästmorsa
2015-04-14 12:46

Häst skräckslagen för hovslagaren

Vi har problem med vår 8-åriga c-ponny som är skräckslagen för hovslagare och tandläkare. Vi köpte honom för ett år sedan och då var han fortfarande oinriden. Vi har ridit in honom och han är riktigt duktig. Men han går inte att sko. Första gången hovslagaren var där lyckades vi åtminstone verka hovarna, andra gången vi fick ge honom lugnande och efter två timmar var han såpass att vi kunde sko honom. Men nu låter han oss inte ens ge honom lugnande, han stegrar och det går inte att komma i närheten av honom. Han är annars jättego att ha att göra med. Eftersom han har känsliga hovar är inte barfota ett alternativ för honom. Vi bor i närheten av Göteborg, om någon har tips på något bra tränare.

Annons:
LinaN
2015-04-14 12:50
#1

Anne Dirkssen är en tränare som är superduktig och skicklig! Jag rekommenderar henne starkt, hon är bland annat barfotaverkare och hjälpte mig att komma tillrätta med min häst när man skulle verka honom. Så hon kan kombinera en bra hovupplevelse med rätt sorts psykologi för att hjälpa hästen.

Detta är ett så pass extremt fall att jag rekommenderar inte att försöka komma tillrätta med detta själv förutom den vanliga dagliga hanteringen med hovkratsning, vilket jag kan tänka mig finns viss problematik med också.

Kontakt
Tele: 0737201000 
E-post: anne@hastiharmoni.se 
Jag bor i Stenungsund, strax norr om Göteborg. 
Innehar F-skattsedel

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2015-04-14 12:55
#2

Öva, öva, öva. Greja med hovarna, låtsas raspa, knacka med en hammare, "stick" honom med en penna, bär omkring verktyg och instrument nära honom. Dra i tungan, peta i munnen, gnid någonting mot tänderna. Låt så många olika personer som möjligt göra sådant, så mycket som han accepterar utan att bli hysterisk så ofta det går. Gör också mycket mer generella tillitsövningar.

Då blir det inte en stor och konstig grej när det väl ska till att verka eller raspa - eller för den delen när han behöver behandlas av veterinär.

Hästmorsa
2015-04-14 13:11
#3

I början kunde vi knappt röra vid hans ben, jag tar alltid bort kastanjerna på våra hästar, men nu står han faktiskt still när jag gör det. Han är lugn när man kratsar hans hovar.  Jag är nog lite dålig på att vara konsekvent när jag inte ser framsteg. Men har också varit inne på det där att knacka på hovar mm.

Gronstedt
2015-04-14 14:11
#4

#3: Var försiktig bara, pressa inte för hårt så att han blir farlig. Gör det enkelt och lite i förbigående, så det inte blir någon "grej" av det.

Brollan1
2015-04-14 16:07
#5

Först så se till att ledarrollen är riktigt befäst innan ni gör något med den, annars så har hästen inget förtroende för det ni gör och därmed lär sig inget.

Ut och gör 7-games tills det fungerar utan att någon av er blir upprörd, sedan så kör med en presenning och få hästen över den när du vill den osv med saker som den inte sett förut men blir rädd för och först efter det så tar du dig an hovarna. Dom måste tro på dig som ledare för att tillåta dig att lära dom något om det som den anser vara riktigt farligt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Hästmorsa
2015-04-19 13:58
#6

Tack för alla tips, skall börja träna med honom så får vi hålla tummarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: