Annons:
Etikettutrustning
Läst 1991 ggr
Gronstedt
4/10/15, 10:07 AM

Bettlöst "fuskträns"?

Medryttarhästen häst har plötsligt börjat fippla väldigt mycket med munnen i ridningen, sticka ut tungan etc. Som ett led i "felsökningen" tänkte jag prova tömlongering med och utan bett, för att försöka se om det kommer från ryggen eller från munnen. I stallet finns dock bara hackamore som bettlöst, och det vägrar jag försöka tömlongera på.

Jag har läst på denna sida att man kan använda en remontnosgrimma att prova med, men hur högt ska den sättas då? Eller är det bättre att ta en vanlig grimma och dra åt nosremmen hårdare?

Annons:
LinaN
4/11/15, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ska du använda en vanlig nosgrimma som träns så sätt den med ett fingers mellanrum mellan nosrygg och nosgrimma, det brukar bli lagom, det ger lite rörelsemån men låser inte käken. :)

Och höjden på nosgrimman är mellan tumme och pekfingret en 2-3 fingerbredder ovanför mungipan. Jag föredrar att använda en engelsk nosgrimma eller en achengrimma utan snokremmen då den inte är lika trång som en remont.

en vanlig grimma blir lätt för otydlig även man bara tömkör.

du kan också använda hackamoret, MEN ta två ringar från en kasserad grimma och fäst på var sida där nosplattan är fastsatt och ett tu tre så har du ett sidepull/kapsonliknande instrument istället för ett hackamore :D givetvis så är det ju då ett ponnyhack som behövs. då kan du sätta tyglarna i ringarna istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
4/11/15, 9:48 AM
#2

#1: Tack! Remontgimmorna som fanns var alldeles för trånga för att sätta rimligt långt upp, så det blev inget försök igår. De engelska/aachen som finns har inga ringar - hur fäster du tömmarna där?

LinaN
4/12/15, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 lösa ringar som jag trätt på nosdelen, inte det stadigaste i världen men det duger för att prova på. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
4/16/15, 11:32 AM
#4

Fick inte till något som verkade vettigt, men hittade ett riktigt sidepull på Tradera. Borde komma snart …

eamy
4/17/15, 1:54 PM
#5

sök på spärrgrimma på travsidor. Fungerar super! :)

Ravynsfair
4/19/15, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag använder ett ihopkok bestående av ett nackstycke till vanligt träns, nosgrimma + metallringarna samt ett curbstrap som träns när jag känner för att vara *fancy", haha. 
Rider annars i grimma eller utrustningslöst :) 
Gammal bild men visar iaf hur det ser ut.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Gronstedt
4/20/15, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sitter det här rätt, tro?

LinaN
4/20/15, 12:27 PM
#8

#7 ser rätt ut :)

Det du kan testa sen är att korta upp 1-2 hål på vardera sidan och se var du/hästen trivs bäst med ringarna  på sidtycket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
4/20/15, 3:54 PM
#9

Hmm, jag vill gärna ha upp det längre, men nosgrimman har inte fler hål så det blir trångt om näsan. Jag antar att den ska sitta åt som en engelsk ungefär?

LinaN
4/20/15, 9:43 PM
#10

De nska sitta ganska tajt. = en av anledningarna till att jag inte gillar sidepull för hästen kan inte röra käken obehindrat eller gäspa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
5/6/15, 10:17 AM
#11

Jag provade att rida i nosgrimma härom dagen men hade problem med att hästen då hängde i tyglarna så nosgrimman drogs uppåt och gnuggade runt i pälsen på ett sätt som inte verklade riktigt bekvämt. Tror ni det är en träningssak att lära hästen vad jag menar utan bett ( har inte ridit bettlöst innan) eller att utrustningen satt fel?

LinaN
5/6/15, 11:38 AM
#12

#11 fungerar porcupine-game från marken?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
6/3/15, 12:18 PM
#13

Efter lite provande har det visat sig att det inte är några problem att rida på detta och madam är mindre benägen att "tjafsa mot handen" - det vill säga att hon fortfarande kan gå upp över hand när det blir jobbigt, men hon grinar inte och slår mot handen samtidigt.

Hon blir lång och låg men oftast rund  i formen, vilket är rätt på hennes träningsnivå, men jag upplever att hon gärna blir lite väl lång och låg - att det helt enkelt är rätt bekvämt att hänga sig i handen och låta mig bära runt henne, så hon slipper bära sig själv. Hon kommer sällan fram till bettet helt, men någonstans mitt emellan vore ju trevligt 😉.

Det är i alla fall inte sämre med balansen än att madam gjorde flera rena enkla byten utan att släppa handen och byta en ände i taget, som hon annars hellre gör.

Nu rider jag ju på sidepull ungefär som på tränsbett - har någon tips om skillnader i hanteringen?

Annons:
LinaN
6/4/15, 8:42 PM
#14

#13 jag grälar med en häst som just nu anser att han ska samla sig så pass på stället att han inte kommer framåt i galoppen…. -.- hade gärna tatt lite för lång och låg fast rund än högrest rund och med en motor som inte orkar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RoyalSnake
7/19/15, 4:45 PM
#15

#7 Tycker käkremmen ser ut att sitta konstigt och hårt.

Gronstedt
7/20/15, 11:09 AM
#16

#15: Den är ju lös, så den sticker upp ovanför nacken en del, glider ned om det behövs mer plats.

RoyalSnake
7/20/15, 12:42 PM
#17

#16: Då kanske du ska dra ner den då? :) Ska ej sitta sådär.

 Tja, en knytnäve ska ju få plats där undertill mellan remmen och hästen om jag inte minns helt fel.

lillensnajzat
7/21/15, 11:59 AM
#18

Jag använder vanlig grimna eller sidepull när ja rider och kör, men man får väl testa sig fram lite.Kan ju säkert funka med repgrimma eller något annat bettlöst huvudlag också.Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: