Annons:
Etikettträningstips
Läst 709 ggr
ewew
4/5/15, 11:08 AM

tips på ledarskapsövningar till 4årig fux m humör

Jag har en 4årig fuxmärr. Har snart ägt henne i ett år. Vi har tagit det sakta framåt då hon inte hade så trevliga erfarenheter sedan tidigare. Hon har gått på lösdrift i vinter medan jag var höggravid , detta har min tös trivts väldigt bra med , så där kommer hon få gå kvar. När hon kom till mig var hon allt annat än trevlig , hon högg i luften och vände gärna rumpan åt en. Detta har försvunnit nu efter 1 år tillsammans. Men , som den fuxmärr hon är så har hon humör och pga hennes tidigare erfarenheter så har hon lite svårt att lita på folk. I flocken är hon lägst i rang och har alltid varit sur och grinig när det gäller mat. I början när jag köpte henne så hetsåt hon och vaktade maten. Nu när vi gör ledarskapsövningar så är hon rätt sur och får hon inte godis så blir det ännu värre. Vet hon att jag har godis i fickan så blir hon genast väldigt otrevlig att handskas med. Ska man lägga bort godiset på en gång ? Träna med enbart beröm? Har kört lite seven games och det funkar riktigt bra. det gäller nog att inte ens ha en morot i fickan utan den kan hon få när hon får gå ut i hagen sedan . tips på ledarskapsövningar? Som stärker tilliten och ledarskapet. När man tränar och hon inte får godis så kan hon bita i luften , ska hon tillrättavisas bestämt å visa att "så här får du inte bete dig" eller är det bättre att bara ignorera och putta bort huvudet ? Hon är som sagt känslig då förra ägaren varit ganska elak mot henne. Ge mig tips :-)

Annons:
LinaN
4/5/15, 9:05 PM
#1

istället för att putta bort henne med fysiskt kraft så flytta henne med hjälp av driving game, flytta bort framdelen från dig (det är ju den änden tänderna sitter i ;) )

Börja använd dina 7 games i lekar/patterns som figure 8, och falling leaf/fallande lövet speciellt om hon är dominant och bitig. Börja ge lekarna syften, träna på att skicka henne till föremål, gå över presenningar, använd lekarna som är dina byggstenar till ett språk, titta på artiklarna "kan du online 1-4" för tips på saker du kan göra. Allt som gör att du använder lekarna gör att du kan vinna tillit och respekt. Titta även på faserna, och använd dig av zonerna, men framförallt var inte rädd för att SKYDDA dig själv!

nummer ETT är att hålla henne på spark och bitlängds avstånd så du inte skadar dig, och där är i stort sett alla metoder tillåtna! :) Hoppa o flaxa, backa henne, vifta med repänden eller din stick för att få henne att gå ur ditt personliga område. Var effektiv, säg inte att du ska flytta på henne om du inte är beredd att följa igenom med det du sagt. Tomma löften är inte värda något = man tappar i respekt.

nu fick jag gäster här ^^ återkommer!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: