Annons:
Etikettallmänt
Läst 1086 ggr
Rafflan
3/19/15, 5:37 PM

Är det naturlig hästhantering eller trickträning?

Folk verkar ha missuppfattat Naturlig hästhantering eller är det jag som har missuppfattat, är naturlig hästhantering trickträning?

Det jag jag tänker på är alla dessa videos som sprids på nätet, fb och liknande. På folk som gör otroliga saker med sina hästar, men sedan står det i texten saker som antyder att det på videon är naturlig hästhantering?

Det som är naturlig hästhantering för mig är när jag kommer in i hagen med påsar med hö och ber hästarna backa och ge mig utrymme med mitt kroppsspråk, när dem ska få sitt kraft foder i boxen och jag ber dem akta sig från krubban och respektera mitt utrymme medans jag är där, när jag leder en häst och den ska följa mig, grimskaftet är bara en säkerhet inget koppel. Att prata på ett sätt hästen förstå och få hästen att välja att lyssna på mig det är för mig Naturlig hästhantering, men det är även minst lika viktigt för mig att lyssna på min häst och hans signaler.

Men dessa videos är enligt mig ren trickträning, det är inget naturligt med att hästar bugar utan orsak, hästar stegrar inte för att visa kärlek eller respekt, hästar ligger inte ner på marken hur som helst i tid och otid, häst nr1 ligger inte ner på marken medans häst nr2 galopperar runt och hoppas över häst nr1 som ett hinder, hästar går normalt inte runt runt en annan häst i små cirklar, en häst backar inte med rumpan emot en annan häst om det inte är för att varna, mm. Det finns mycket inom trickträning som inte är naturligt beteende för hästen men vi lär dem göra det.

Är det någon annan som förstår hur jag tänker? har folk missuppfattat det här med naturlig hästhantering, eller är trickträning det vi idag kallar "naturlig hästhantering"?

Annons:
Maleficum
3/19/15, 5:47 PM
#1

Antar att dem menar att tricken är intränade genom att använda hästens "språk" och hästen fri snarare än bestraffning eller tvång och med hjälp av bett och liknande och därför kallar det naturlig hösthantering även om det ju är en form av trickträning. En ide iallafall?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rafflan
3/19/15, 6:16 PM
#2

#1 precis, hästarna är ju lösa, men beteenden dem gör är ju inte nåt dem skulle göra i naturen emot en annan häst på det sättet.

LinaN
3/20/15, 8:50 AM
#3

Trickträning för mig än när man lär in en specifik övning så hästen kan det, på ett kommando så gör hästen tricket.  Hästen börjar göra trick många gånger i förväg innan man ber om det för att de vet att det finns något som kan vara dem till godo såsom godis eftersom de flesta som tricktränar gör det med godis.

Medan NH är att man ber hästen att förflytta sig/galoppera runt/hoppa osv genom att man kommunicerar och improviserar fram vissa rörelser och uppgifter efter att det finns en grund (gå inte över mig, bit mig inte, anta inte att jag kommer be dig att göra si eller så för det kanske inte är det jag ber om denna gången)

Snabbt och väldigt enkelt utlagd i min mening.

Sen något som jag ser i dessa klipp också är en hel del hästar som har lärt in hjälplöst beteende, googla det, finns en hel del om det.

Sen att dra det så långt som att be hästen backa mot en, eller trava på en pyttevolt runt en, det är sådant som kan vara onödigt för de flesta att kunna MEN en del vill ta kommunikationen längre och utmana rådande normer, vilket är väldigt typiskt oss människor, men hästen hade nog inte brytt sig så mycket om det för de har inte sådana aspirationer i det vilda (och tama), de vill överleva.

Men trick är en övning man lär in enbart för trickets skull, medan NH är något man använder för att umgås med på ett friktionsfritt sätt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
3/20/15, 8:55 AM
#4

#3 och då när man ber en häst backa med rumpan emot mig ber jag tekniskt sätt hästen "mota bort mig" med sin kropp, vilket är fel inom naturligt tänk då man ju vill att hästen ska vilja vara med mig och inte vilja mota bort mig, men betyder ingenting om man ser det som ett trick :)

LinaN
3/20/15, 4:03 PM
#5

#4 sen finns det ju praktiska situationer där vi BEHÖVER att hästen backar mot oss, rakt. Tex när vi lastar ur en transport. har vi tränat på att kommunicera backa rakt mot mig- så att hästen ser det som något praktiskt, så är det inte att mota bort någon heller ^^ Det handlar väldigt mycket om vad man lägger i övnigen oavsett om det är ett trick eller kommunikationsövning.

min häst tex är väääldigt anti att backa rakt mot mig. även jag håller i ledrep och svans för att guida. Men har vi lasttränat och backar ut så sköter han sig utmärkt och gör vad som behövs, inte för att det är ett trick utan för att det är den praktiska lösningen ^^

om det gav något sammanhang ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
3/20/15, 8:47 PM
#6

#5 jo min häst kan också backa emot mig när jag ber om det, dock är det inte naturlig hästhantering då det är för honom ett icka naturligt beteende att göra så emot mig. Det är för mig inlärning, precis som att jag ber honom svänga när jag tar i höger tygel, det är inget naturligt, det är ett inlärt beteende som vi lär hästen.

Det är heller inge fel att lära hästen trix, men man ska inte kalla det naturlig hästhantering för det ordet blir missvisande i mina öron :)
Jag ser det i 3 delar, Naturlig hästhantering = samma kommunikation som häst till häst. Inlärt beteende = saker vi lär hästen som den måste kunna för att kunna hanteras säkert av människor och för att det ska funka i vardagen. Trix = saker vi lärt hästen för kul, hjärtgympa, kan även vara bra att använda ibland i vardags hanteringen.

Annons:
Anon
3/22/15, 4:43 PM
#7

Jag tror man har börjat blanda ihop naturlig hästhållning med positiv förstärkning och frihet från tvång och bestraffning. Jag är dock lite allergisk mot uttrycket naturlig hästhållning då det ofta inte alls är särskilt naturligt mot hästen. Det känns också som att uttrycket missbrukas och används för att rättfärdiga situationer som är orättvisa mot hästen, typ "kolla jag backar min häst och svingar med ett rep för den jäveln lyssnar inte på mig" fast hästen egentligen har ont eller inte litar på en eller har panik.

Man normaliserar ofta ett hårt förhållningssätt där man inte ägnar någon tanke åt varför hästen gör som den gör. Tyvärr. Man tänker att det på något sätt är mer naturligt/snällt att svinga med ett rep än att svinga med ett spö liksom, fast det inte alls handlar om det. Men själva grundtanken att tala hästens språk och låta den få ett naturligt liv är väldigt fin och borde användas oftare. Det är synd bara att många tolkar det lite tokigt. 

Jag tycker i så fall det är bättre att man missbrukar ordet naturlig hästhållning åt andra hållet, dvs genom att ge den godis och träna grejer som den tycker är kul.

Rafflan
3/22/15, 7:01 PM
#8

#7 fast svinga ett rep är väl inte naturligt? eller gör man det för att förstärka sitt kroppsspråk?

Sådan får vi inte heller glömma att det är 500-700 kg djur vi håller på mig, om hästen gör nåt direkt livsfarligt så hellre säga till hårt 1 gång och sedan gör hästen aldrig om det igen än att stå där och säga "fy dumma häst, nu ska du backa för mig" och sedan gör hästen om samma sak 10 ggr och sedan är man körd och hästen har lärt sig ett livsfarligt beteende… man läser allt för ofta om dessa hästar som släpar sina ägare i grimskaften, som springer över folk, rester sig på bakbenen emot folk, kickar emot folk, biter folk, osv…

Anon
3/22/15, 7:13 PM
#9

#8 Nä precis, det är ju inte naturligt! Men många verkar gömma sig bakom titlar som "NH-tränare" eller "förespråkare för naturlig hästhållning" när de egentligen gör samma sak som traditionella tränare, men att de svingar med rep istället för spön och rider med repgrimma istället för bett liksom. De har fortfarande glömt bort hela den här biten med att konstant ifrågasätta sig själva och fundera över varför hästen gör som den gör och vad den vill berätta. De kan inte kommunicera med hästen, de ger order och vägra lyssna på dess svar. 

Och ja någonstans ska man dra en gräns när man jobbar med hästar. Men man måste förstå att gränsen faktiskt får se olika ut beroende på situation och på varför hästen gör som den gör. 

Varför, varför, varför, allt handlar om varför om man nu vill hålla på med en träningsmetod/förhållningssätt som är naturligt för hästen. För naturlig hästhållning innebär ju att hästen förstår vad man vill, men om man inte vet varför hästen gör som den gör, hur ska man då kunna få hästen att förstå varför man själv gör som man gör?  :)

Rafflan
3/22/15, 10:52 PM
#10

#8 dock kan man ju jobba emot naturligt hästhantering och samtidigt rida. Det är själva tankesättet som skiljer sig åt. Tex kan jag rida med bett och lyssna mycket bättre på vad min häst säger än en person som rider med repgrimma. Men problemet är att många inom dagens ridsport inte lyssnar på hästen, hästen är bara "krånglig", men starkare bett, inspänning, sporrar och spö löser dessa "dumheter" som hästen håller på med. Det är viktigt att kommunicera på ett sätt hästen förstår, men samtidigt måste vi ha Inlärda beteende = där vi lär hästen göra som vi säger. Det är en balans emellan dessa 2 :)

Gronstedt
3/23/15, 8:28 AM
#11

#4: Fast man ber inte hästen mota bort sig. Det är fullkomligt naturligt för hästar att backa ut ur trånga lägen, även om det står en annan häst bakom - det har ingenting med bortmotning att göra då.

I övrigt håller jag med om att man kan använda sadel, träns, bett, spö och sporrar och vara en mer "naturlig" hästmänniska än en som använder så kallade NH-tillbehör men inte lyssnar och ser vad som faktiskt händer.

Rafflan
3/23/15, 11:37 AM
#12

#11 när dem backar ur ett trångt länge ber dem ju med sitt kroppsspråk att hästen bakom aktar sig annars backar dem ju på den hästen, vad är då det om inte att mota bort den andra hästen som stod i vägen bakom?

LinaN
3/23/15, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 handlar om hästens inställning. om den kommer backandes med öronen slutna bakåt och inte bara lyssnande bakåt så är det en motning, medan om han bara backar med neutrala lyssnande bakåtöron så är det inte en motning…. allt handlar inte om själva VAD hästen gör det utan HUR och med vilken inställning.

En häst kan knata rakt fram till en annan och bita den i halsen med öronen pekandes rakt fram mot den andre hästen, Eller så kommer den rakt fram mot hästen med öronen strukna, två helt olika attityder. Man måste läsa av varje situation enskilt. 

Den här hästen står och nyper tag i skinnet på min hästs ena lår. Men se på hans attityd och utstrålning. Min häst stod och åt hösilage samtidigt och brydde sig inte något alls om att kompisen nöp honom. och det var inget snabbt nyp heller, jag hann ta bilden i lugn o ro.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
3/23/15, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Däremot om kompisen bet min häst och hade haft detta uttrycket så hade det vart en helt annan femma. Även om detta inte är i närheten av ett riktigt "flytta på dig" yttryck utan mer ett missnöje.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
3/23/15, 12:56 PM
#15

#12: Det gör den inte nödvändigtvis, den kan mycket väl bara backa utan att bry sig det minsta om vad hästen bakom tror och tycker om det, om det nu finns någon bakom. Hästar kan till och med backa in i varandra. Som #13 skriver, det är skillnad mellan attityden "Flytta på dig eller jag rammar dig!" och "Jag backar - jaha, där är du."

Rafflan
3/23/15, 2:07 PM
#16

#13 & #15  jo men min häst ska aldrig backa rakt på mig, och den ska heller inte komma fram och bita mig oavsett hur hästens öron är.

Om hästen är i en trängd situation och vill bak (tex ut ur en transport) så ska hästen vänta tills jag flyttat på mig självmant och sedan backa, den ska aldrig medvetet backa rakt på mig…

Anon
3/23/15, 2:36 PM
#17

#10 Det är ju det jag menar, att det inte handlar om redskapen utan om tänket bakom. Tror du missförstod mig lite. Jag var inne på nästan samma spår som du. :)

Gronstedt
3/23/15, 2:45 PM
#18

#16: Det gäller väl alltid alla hästar att de inte ska  springa över folk, varken framlänges eller baklänges. Även om hästen backar rakt mot dig så kan den ju stanna innan den kommer fram, om inte du kliver undan.

Diskussionen rörde väl för övrigt inte om hästen inte visar respekt  en trängd situation, utan om det kan vara naturligt för hästar att backa mot en människa om människan ber om det. Och det kan det.

Rafflan
3/23/15, 2:51 PM
#19

#18 du missförstår mig, om hästen vill backa får den INTE backa på mig, den ska inte backa emot mig på samma sätt som den gör emot hagkompisar = backa emot mig är inget naturligt beteende för hade jag vart en häst hade den backat rakt på mig.

Upp till toppen
Annons: