Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1281 ggr
Zabbio
2015-02-26 15:24

Rida i grimskaft/en tygel

Jag brukar inte hålla till är eftersom jag inte ser mig som NHare rent ut (kanske bara inte vill bli kategoriserad i en väldigt bred kategori som ofta uppfattas ganska snävt?)
Men hur som helst, har börjat med lite nya tag i ridningen nu :) Och det mesta med den klassas säkert in som ''NH'' av utomstående. För att spä på fördomar är han ju både bomlös, bettlös och skolös för tillfället även om jag inte motsätter mig varken bett, bomsadlar eller skor i sig :)

Hur som helst, min ''nytändning'' innebär till största delen att jag rider med repgrimma och grimskaft. Tanken bakom det är att träna mig (inte så mycket hästen) att bli mer oberoende av mina händer och att mentalt släppa alla krav på form och bärighet för att enbart tänka på att det ska ''funka'' och att undvika stress. Jag hamnar lätt i en ond spiral där jag försöker få honom att slappna av med 'tydliga'' tygelhjälper och att be honom sänka nacken lite, men så mssar jag något annat, blir otydlig (eller nervös) och tar mer i tygeln så han blir mer stressad och då försöker jag ännu mer osv och det blir inte kul för nån av oss. Men har jag bara en tygel så är det fysiskt omöjligt för mig att påverka hans hals positivt eller ''fiffla'' fram en eftergift. Mitt enda val är att få honom avspänd och lagom energisk. Jag kan inte heller ''köra över'' en missvisande sits genom att ta mer i tyglarna (eller jo, åt ena hållet kanske) och jag kan inte ge dubbla signaler med tyglarna. Jag kan inte heller korta tygeln utan att märka det för  då börjar han ju svänga eller gå snett :P
Så det handlar främst om att träna mig.
Nu låter det som att vår ridning tidigare har varit en kamp.. det har den inte. Men jag har nojjat och mått dåligt över att allt jag gör är fel (sitter psykiskt) och ibland har det blivit mer stress och jag har svårt att glädjas åt små framsteg eftersom jag känner att både pålle och jag är så dåliga i grunden. Och det skapar stress som jag ibland tvingar på honom. Jag försöker lura mig själv lite att sluta tänka så :)

Jag red ut första gången så här igår (har enstaka gånger ridit till och från hagen förr med en grimma och grimskaftet över halsen) och vi klarade av ridturen väldigt bra :) Lite missförstånd ibland men i stort sett hela tiden åt rätt håll (även om tygeln var på ''fel'' sida) och ingen skentur när en annan häst kom galopperande fram från några granar och skrämde oss. Hoppade till bara men inget ryckande (för lång tygel för att påverkas av mina instinkter, jag hann korta den och ta kontakt, men inte det här rycket som kan bli när man själv hoppar till och tappar balansen lite ) och inget stress senare. Vi red runt bredvid stigarna och vågade oss på lite tölt också. Och grisepass i första vändan :P Fast sen blev det faktiskt jämnt fyrtaktigt och rent och vi lekte med att reglera tempot utan att tappa takten. Skitkul och jag tror att både jag och pålle uppskattade ridturen! :D

Idag lekte vi på skogsstigen (en ojämn 8-volt jag har som ridbana) - det blir tydligt hur fel jag gör med kroppen ibland när jag vill förtydliga en sväng! Men väldigt lärorikt och jag får verkligen tänka efter :) Idag vågade vi oss på några galoppsteg också, så lugnt och fint så! Jag hoppas en dag bli modig nog att våga gallopera ett par varv på en volt.. i dagsläget vågar jag inte det med två tyglar och vanlig betsling ens, utan en kort raksträcka är allt jag vågar. Är egentligen inte rädd att han ska sticka med mig, snarare att han ska trilla omkull eller nåt..  Jätte töntigt. Det kan ha att göra med att jag krossade handleden under inridningen, han tog en ofrivillig men balanserad galopp i en vid sväng, sadeln gled runt (skitsadel) och jag hängde under magen på honom, trillade av och vågade inte rida igen på ett år, handleden fick opereras osv också. Det kan ju vara därför jag är rädd för galoppen fast att jag egentligen litar på hästen. Samtidigt gillar jag känslan av galopp :P

Men skitkul i alla fall! Känner mig peppad och motiverad att rida mer!

Är det fler som rider med en tygel? :) Vad fick er att börja med det?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
supernatural
2015-02-26 19:08
#1

Vad roligt! Själv känner jag mig säkrast på två, har faktiskt aldrig tänkt på att bara rida med en tygel! Nu när du säger fördelarna låter det himla smart dock.. Man kan ju inte fuska! :D

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Zabbio
2015-02-26 19:12
#2

Finns tydligen en del tränare som alltid startar unghästar med en tygel :) Och det mest välkända ''stoppet'' är ju ''one rein stop''… så jag tänker på det när jag känner mig nervös :P

Våga prova, det är faktiskt rätt kul! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
2015-02-27 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
  • En tygel är för kontroll (svänga och stoppa) 

  • två tyglar är för att guida och kommunicera och be om form.

Sen Zabbio, även om sajten heter NH så är alla alternativa former välkomna här, påhittade/egna såväl som integrerad ridkonst/akademiskt/doma vaquero osv sålänge det är samspelet mellan häst och människa som har fokuset och en vilja att förbättra kommunikation och samvaro. :)

Jag har ridit lite med en tygel på Harry, men inte så mycket som man borde ^^ För det är enormt lärorikt och nyttigt. När jag nu rider med två tyglar, oavsett om jag rider med bett eller repgrimma så tänker jag på och försöker verkligen att tänka på att bara använda en tygel åt gången.  Sen beror det ju på vad för sorts ridning jag sysslar med, är det mer åt dressyrhållet så är det ju stöd på tyglarna som gäller, men är det skogsridning och bara ren nöjesridning så är det ofta hellånga tyglar och han får ta allt ansvar när det kommer till att balansera sig själv och hålla reda på sin kropp. Med stöd i tyglarna så hjälper ju jag honom lite med att hålla koll på kroppen.

Och jag säger samma, jag är inte för eller emot varesig bett, skor eller sadel. Se bifogad bild, den säger rätt mycket om hur jag ser på mina verktyg! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zabbio
2015-02-27 13:10
#4

Hm.. så att svänga och stoppa är inte kommunikation? :P

Förstår hur du menar och håller med :) Mitt problem är att jag blir lite för fokuserad på handen och tar till tygeln  för att jag inte kommer på var jag ger den motsägande signalen (om jag tex sitter fel och lägger vikten så att hästen vill gå höger när jag vill gå vänster, så kanske jag inte märker det och genast är tygeln där öch övermannar min felaktiga hjälp.. istället för att kommunicera)..  så det är skitbra träning för mig :)

Red lite idag också. Det är inga långa pass så han får nog inte träningsvärk eller så av det, verkar tvärtom uppskatta att komma  ut :P Och vi får ju passa på i det fina vädret.   Idag vågade jag galoppera några steg på grusvägen! Väldigt flack och passaktig galopp för han ville hellre till kompisen som stod och gnäggade, och jag vågade inte galoppera hemåt eftersom han  redan var så uppjagad och lite hetsig på det hållet. Men jag vågade! Och det gick bra! :P

Sen blev det några minuter i skogen, stenigt och sankt så det var bra för att få honom att tänka på något annat än att Dacke stod inne. Och jag fick öva på att lita på min balans på hans rygg. Vi skuttade över en liten pinne i skritt och svängde runt träden,  gick igenom jobbiga, sanka ställen där han fick lyfta på fötterna och lösa hur han skulle gå utan att jag hängde i tygeln av rädsla för att han ska hoppa fram plötsligt eller så.. Sen promenerade vi hem (eller jag linkade för jag lyckades trilla omkull och slå smalbenet i en sten strax efter att jag hoppat av.. men han stöttade mig så fint så ;) )
Allt tog kanske en halvtimme och nästan bara skritt. Sen togs bägge hästarna ut i hagen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
2015-02-27 15:58
#5

#4 haha, jo klart det är kommunikation MEN det är ju grunden, utan det kan man ju inte göra det andra ^^ eller kan o kan, men det blir ju mindre bra då ^^

Så grundkommunikation, och finlir? är det bättre? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zabbio
2015-02-27 20:00
#6

#5 hehe fair enough :P

Fast en del av mig säger attman kan nå finlir ganska mycket med bara sits och en tygel också.. idag blev det faktiskt en öppna ett par gånger. Sluta gör han ju också enbart på sitsen så när som på att han gärna rusar iväg framåt om han kan  slippa undan med det. Men det kan man ju påminna honom om utan några direkta finlir :) Halvhalt klarade vi också av… En vacker dag skulle jag vilja kunna göra allt det utan problem eller svårighet i grimma.

Men självklart är det lättare med tex sidepull eller tränsbett och det finns ju egentligen ingen anledning att krångla till det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
RomDoll07
2015-03-03 14:23
#7

Jättekul att du har fastnat för att rida med en tygel! Brukar själv göra det då och då, oftast blir det att jag får lust att rida lite när vi håller på och marktränar och då hoppar jag bara upp och rider barbacka med ledrepet som tygel.

Att rida med bara en tygel eller ingen alls är ju jättebra träning framför allt för ryttaren. Rider man med två tyglar kommer man att ta mer i dom än man egentligen behöver även om man verkligen försöker tänka på att inte använda dom, då är det mycket bättre att ta bort ena eller båda tyglarna helt och tvinga sig själv att rida mer med andra hjälper och då upptäcker man helt plötsligt att det faktiskt går att rida utan tyglar!

Något jag tycker är väldigt bra är att rida med delade tyglar (vilket jag oftast gör), då kan man lägga den ena tygeln över halsen på hästen när man vill rida med bara en tygel och om det uppstår en situation då man absolut vill ha två tyglar är det bara att plocka upp den andra tygeln igen.

Zabbio
2015-03-04 17:17
#8

tack för tipsen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

wonderland
2015-03-10 15:36
#9

Jag brukar rida med grimma och tyglar, eller grimskaft. 

Jag brukar försöka att bara använda mig av hjälperna och inte använda händerna/tyglar för att styra hästen, plus att man slipper dra i hästens mun och sedan har jag märkt hästen faktiskt blir mycket finare och "mjukare" att rida än att använda sig utav tyglarna och bett, Det är en häst som används i tur ridningsverksamhet och hon har alltid varit väldigt nervig och har haft väldigt svårt med barn/nybörjare som har haft för korta tyglar eller varit för hård i hand, men när vi provade att rida bettlöst och att använda sig mer av hjälperna än händer har hjälpt enormt mycket, hon har blivit en helt annan häst och är inte längre lika nervig och spänd som förut.

Sedan är det ju en himla bra träning för ryttaren.

Brollan1
2015-03-12 08:46
#10

Gamla spanska skolan (som westernridningen kommer från) förespråkade bosal i början på unghästar och sedan tworein och till slut på skänkelbett om hästen kunde lära sig att gåundan för tryck av tygeln.

Men man red som jag förstår det på vad vi kallar grimskaft i början i hästutbildningen.

Kolla lite på det, det finns säkert mycket att lära här.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zabbio
2015-03-12 23:06
#11

:) Tack för tipsen

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: