Annons:
Etikettträningstips
Läst 1362 ggr
Linita
2015-02-25 20:48

I vilken ände ska jag börja?

Hej!

Jag är ny på den här sajten men hoppas ändå att någon klok och vänlig person där ute kan komma med lite tips eller funderingar. Jag äger en snart 14 årig valack som jag haft i min ägo i över ett år. Lite bakgrundsfakta om hästen, han är en travare som aldrig blev någon travare utan har under sina år mest fått stå som sällskapshäst. Tanken när jag köpte honom var att han skulle få ut lite mer av sitt hästliv än att bara skrota i hagen året runt. Till en början gick det bra men dessvärre drabbades jag av en djup depression och har under ett tag haft en paus från stallet men är nu tillbaka igen och tar nya tag. Jag har nu insett att jag har en del att jobba med denna hästen. Jag har inte bråttom och vill ta det i den mån som passar honom. Däremot vet jag inte i vilken ände jag ska börja i. Det är nämligen ett flertal saker som inte fungerar riktigt som det ska.Han är en väldigt bestämd herre som talar om när det är något som inte passar honom själv. 

Redan från början när han flyttade hem till mig hade jag stora problem att få han in i stallet och till uppbindningsplatsen. Stallet i sig har en trång gång och kan även upplevas som mörkt. Jag förstår att detta sett ur en hästs perspektiv inte verkar så speciellt betryggande.  Till en början trodde jag att det handlade just om det. Men efter  ett års tid och att han går ut och in utan problem bortsett om jag kommer under dagen och vill ställa honom för att kunna greja med honom så strejkar han och fryser fast i marken.  Det enda som fungerar är när man tar fram ett spö och håller det i luften vid rumpan. Det känns inte riktigt som att det är där det största problemet ligger utan jag tror det handlar om att han inte riktigt vill umgås med mig. För han vill inte gå ut ur hagen om jag hämtar honom under förmiddagen och det inte är senare på eftermiddagen och han vet att det är insläpp som gäller. Jag upplever även att han drar iväg med mig när jag leder honom och går in i mig.

 Om jag mot förmodan har lyckats få ut han ur hagen och in i stallet så dyker ett annat problem upp. Han vägrar gå längre än till sin box. Därefter tar det stopp. Han vill alltså inte gå till uppbindningsplatsen. Jag vet inte om det har att göra med att jag behandlat många sår där eller om han helt enkelt inte vill umgås med mig. Vid tvättning och behandling av sår kan ha rent av bli aggressiv och sparkas mot en, och det kan räcka med att jag bara tar fram en salva och då blir han som förbytt. I övrigt en väldigt lugn häst. Kan det vara så att han inte känner förtroende för mig? Jag ber om ursäkt för att detta blev ett mycket långt inlägg med en del frågor men jag hoppas att jag kan bli något klarare i det här. För jag vill få det att fungera och han ska först och främst trivas tillsammans med mig.

Tack på för hand!

Annons:
LinaN
2015-02-26 12:06
#1

låter som om du gör saker mot honom och inte med honom. Bara en sån sak är något som kan påverka relationen.

Se om du har en NH tränare i närheten som kan hjälpa dig igång. annars så är det de 7 lekarna som är ett bra ställe att börja på, alla lekarna finns beskrivna här på sidan, sök under artiklar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linita
2015-02-26 12:42
#2

Tack! Jag ska genast leta upp artiklarna angående lekarna. Jag känner dock att jag inte riktigt förstår vad du menar med att jobba med hästen. Jag förstår ju att det sättet jag arbetar med honom nu inte fungerar och inte stärker vårat band utan tvärtom. Jag vill att han ska vilja umgås med mig.

Zabbio
2015-02-26 14:46
#3

Det är väldigt svårt att beskriva i text hur du kan göra, när det är ett så grundläggande poblem :)
Ibland handlar det ju om specifika saker där lite knep och så kan hjälpa till, men handlar det om hur du är med hästen i grunden så behöver någon stå där och hjälpa dig på plats.

Alternativt kan du läsa en massa, titta på filmer (finns mycket på youtube) och försöka lägga ihop text och bild. Se hur hästen reagerar, hur rör sig människan osv. Det svåra är att veta vilka som är bra , men känns något logiskt så testa och se om det funkar för er.
Jag är inte så mycket för ''lekar'' eller metoder utan föredrar att bara köra på i vardagen men lyssna på hästen och fundera på varför den gör si eller så.

En början för dig kan vara att bara befinna dig i hagen med hästen. Rykta eller klia om han tillåter det, ha lite mystid och kombinera med vanlig skötsel så att du förknippas med något trevligt och framförallt - att det inte bara blir krav så fort ni gör något ihop. Går han iväg från dig så läs en bok istället eller pyssla med en mer social  hag-kompis.
Sen anser ju jag att man kan kräva saker av hästen också och ibland be om saker de inte vill göra egentligen. Men då handlar det om att be på rätt sätt (har han fått en chans att förstå och svara rätt innan du drar i grimskaftet? Gör du något som ger dubbla signaler? Testar han och ser om han kan slippa gå just i gyttjan tex, så är envishet och insisterande med små hjälper - blockera höger lite lätt när han drar dit, släpp efter när han drar mot vänster igen och blockera sedan vänster om han försöker gå för långt och passerar mitten, låt honom stå och fundera lite på lös tygel, men håll inte tillbaka åt bägge hållen samtidigt för då blir det lätt en styrkekamp och trappas upp - istället för att lockas in i en dragkamp och tappa tålamodet.  Skilj också på om det är test för att se om han kan slippa, ovilja osv, eller om det är stress, skräck och smärta som skapar oviljan. Det handlar mycket om grader.. men ser man till sig själv så kanske man helst slipper att göra något som är lite läskigt eller jobbigt, fast när man sen gjort det så är det rätt skönt ändå. Blir man däremot tvingad med hårda ryck, knuffar och slag eller så enkelt att man blir bemött med kall oförståelse ("du ska upp för backen, jag skiter i om det är jobbigt" vs "ok, det är jobbigt men jag vill att du klättrar upp ändå") så blir det ju bara en traumatisk upplevelse. Och ha en bra grund så att kraven inte överskuggar det trevliga och roliga i samvaron. Om ni kommit bra överens i hagen och bygger upp en relation där, så kanske han bestämmer sig för att det är värt att gå in i stallet. Men kanske han behöver testa dig för att bli säker på att du svarar ''rätt'' och är ok att umgås med även när det blir jobbigt, innan han vill gå in där med dig.

Långt inlägg, men det grundläggande är att väldigt små saker som vi inte är medvetna om i vårt sätt att agera kan vara skillnaden på ''ok, jag följer med" och "Nääää… jag vill absolut inte..". Det gör det svårt att lösa på en dag. Men steg ett är att vilja ta reda på vad som kan ändras, och steg två är att komma på hur det ska ändras :) Steg ett verkar du ju ha kommit till.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Brollan1
2015-03-10 08:45
#4

Normalt när det handlar om så grundläggande saker som detta så är orsaken nästan alltid antingen ett respekt/tillits problem mellan mäniskan och häst eller en fysisk skada som förhindrar hästen att göra någon rörelse utan obehag.

Fobier och liknande växer oftast bort om dom inte är extremt rotade i hästen så sånt bortser jag i från.

Utifrån det du skriver så låter det som ett respekt/tillits problem, dvs hästen anser inte att ditt omdömme är bättre än hans. Om problemet ligger hos dig eller hos hästen som inte är hanterad på ett vettigt sätt måste du avgöra själv.

"Seven games" som det så populärt heter är en grundläggande serie med övningar som om dom används rätt är ett universalverktyg för både hästen och mäniskan. Båda kan lära sig att komunicera med varandra på en nivå som passar hästen.

Det som är viktigt här är att allt skall ske lugnt men med en fast hand för att ge resultat. I början kan det behövas rejäl övertalning medan resultatet i slutet SKALL VARA en lugn överenskommelse mellan häst och mäniska om vad som skall göras.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[tintilar]
2015-03-19 16:14
#5

Jag hade börjat med att se detta ur en hästs perspektiv. Det handlar nog inte om att han inte vill vara med dig, utan om att han hellre vill vara med sina hästkompisar, sin flock. Det behöver inte finnas någon som helst fysisk orsak till detta, dvs det måste inte bero på ngt du gjort/inte gjort eller den du är, utan det är bara så att hagen och gruppen är hans trygghet och hem och där är han bekväm och nöjd och vet vad han kan förvänta av dagen. Och det gillar han. Svårare än så behöver det inte vara.

Sen kanske han också är en smart häst som lär sig snabbt och han kanske har provat att protestera och märkt att du blir osäker/ger efter/inte lyckas hantera situationen på ett önskvärt sätt. Så sätter han det i system, gör d et till en vana. Sen anammar han samma beteende överallt det passar. Han verkar ju ha samma tillvägagångssätt hela tiden och jag tolkar det som hans sätt att protestera mot situationen.

Nu har jag inte sett den här hästen och man kan inte göra en bedömning bara genom en kort beskrivning, men om det är så som jag tolkar det så hade jag börjat jobba med hästen under fasta rutiner en tid för att få en möjlighet att nå fram till den.

Har ni en ridbana med staket? Jag hade, vid varje tillfälle, tagit hästen från hagen direkt till ridbanan. Släppt den lös eller jobbat i lång lina, beroende på tillfället. Inte in i stallet alls utan raka vägen till ridbanan, gjort det jag skulle där, och sen tillbaka till hagen (eller boxen om det varit insläpp). På så sätt slipper ni konflikterna, för det kan vara så att er relation inte är mogen för det än utan att det istället bara kommer att försvåra för dig att nå fram till hästen. Dessutom tar du honom ur det dåliga mönstret som han hamnat i.

Sen hade jag, på ridbanan, jobbat med den grundläggande relationen. Försöka nå fram till hästen och lära känns honom. Jag sysslar inte själv med PHN eller såna saker. Men om man tycker att det är bra metoder att jobba med så kan det ju vara ett alternativ. Men jag hade börjat försiktigt och ffa givit hästen utrymme att uttrycka sig till att börja med, istället för att lägga tryck och kräva saker av den. Det känns som att det är en häst som behöver få uttrycka sig och bli hörd innan den släpper någon inpå sig. Utifrån det beteende du beskriver.

Upp till toppen
Annons: