Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1965 ggr
hannan
2015-02-19 12:14

Hästar som attackerar i självförsvar

Hej!
Jag kom att tänka på en häst som fanns ett kort tag på ridskolan där jag red för ett antal år sedan. Han var inlånad med tanke på att han skulle bli lektionshäst, men han blev inte långvarig.
Anledningen var att han hade ett traumatiskt förflutet vilket lett till att han, av rädsla för människor, gick till attack så fort man närmade sig. När man skulle gå in till honom kastade han sig mot boxdörren och högg i luften innan man ens börjat öppna dörren. 
Jag har tänkt på honom under åren och funderat över hur man närmar sig en sådan häst. Man har ju ändå en viss självbevarelsedrift och vill helst inte bli påhoppad.
Jag tänker att man behöver använda en stick för att kunna hålla honom ifrån sig men samtidigt kan ju en sådan verka väldigt skrämmande för en häst som blivit slagen. Självklart är det bättre att hantera honom utanför boxen, där han inte behöver känna sig trängd, men då ska man lyckas plocka ut honom därifrån också.
Jag red honom vid ett tillfälle (helt underbar att rida!), en av de två lektioner han hann gå innan han blev tillbakaskickad till sin ägare (inte den som misshandlat honom). Då hade den ena ridläraren, som inte är rädd för nåt, ställt ut honom i stallgången så jag kunde göra i ordning honom där, och det gick bra.
Under lektionen lyckades jag åka av (vi hoppade och han gjorde en sån där "suga tag i hindret med jättefin framåtbjudning och sen ändra sig i sista sekunden och slänga sig åt sidan-grej. Taskmört! ;) ) och efter det ville han knappt låta mig sitta upp igen. Ridläraren (en annan, som var rädd för honom) fick hålla i och muta honom med en morot medan jag hoppade upp.  Så fort jag kommit upp i sadeln var han lugn och glad igen.
Det här är som sagt ett antal år sedan och jag visste inget om NH på den tiden, och även om jag vetat hade jag nog inte vetat hur jag skulle göra med honom. Vad säger ni, alla kunniga människor här? Hur hanterar man en häst som den här killen? Jag hoppas verkligen att han kom till någon som kunde lista ut det och att han har det bra nu. Han var bara sju när jag träffade honom och har förhoppningsvis många år kvar!

Annons:
Gronstedt
2015-02-19 12:29
#1

Jag skulle nog ha börjat prova med att ignorera honom. Stått och hängt vid dörren utan att låtsas om honom. Sådana hästar blir ofta nyfikna när det inte hjälper att bråka. Sedan hade jag ökat trycket gradvis och ignorerat utbrotten eller behandlat dem som ointressant tramsande.

Det ska tilläggas att sådant beteende inte behöver bero på att hästen är rädd, utan kan bero på att den lärt sig att det lönar sig att göra så - alla människor man kan skrämma är människor man slipper bry sig om. Ofta kan dock problemet hanteras på samma sätt oavsett orsak.

Vad som däremot inte hjälper är att ryta och domdera eller att ynka och trösta.

Facie
2015-02-21 11:15
#2

Jag hade en sommarhäst som attackerade och skrämde mig en hel del i början. Men så länge jag höll mig lugn och fortsatte vara "snäll" och ta bra hand om honom ju snällare blev han… Underbar häst, lärde mig mycket av honom!

Pretty wise //

LinaN
2015-02-21 11:33
#3

approach and retreat. samt passivt agerande i rätt position vid rätt tillfälle som #1 föreslår.

Länkar filmsnutt med Mikkel och ponnyn Lucy, hon har/hade lite issues bland annat aggressivitet i boxen vid matning. Detta kan hjälpa att titta på för att öka förståelse och tankarna kring hur man jobbar i en sån situation. Sen finns det säkert flera men det var denna jag kom att tänka på på rak arm

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anon
2015-02-22 12:29
#4

Jag hade försökt börja med att kolla hur hästens miljö ser ut. Finns det några stressfaktorer? Kanske är det mycket folk som springer i stallet och hög ljudvolym? Får han gå ute för lite i hagen? Vissa hästar mår dåligt av att stå på box 12 timmar per dygn och hade mått bättre i lösdrift. Hur ser foderstaten ut? För lite grovfoder och för kort ättid kan ju leda till magsår och det är stressande. 

Jag hade försökt ändra på hans förutsättningar i första hand så att jag hade varit säker på att miljön hade varit optimal med så få stressfaktorer som möjligt. Vissa hästar är helt enkelt inte skapta för att stå inomhus i en högljudd miljö! :)

hannan
2015-02-23 09:05
#5

Tack för era svar!

#1
Nej,  jag vet att ett aggressivt beteende inte behöver bero på rädsla, men i det här fallet gjorde det det. Ägaren kände till hans bakgrund och orsaken  till hans beteende (vilket gör det ännu mer märkligt att hon övervägde att sälja honom till en ridskola!), han hade blivit väldigt illa behandlad tidigare.

Det här var ju egentligen en väldigt retorisk fråga eftersom jag inte längre har någon kontakt med den här hästen. Bara funderade över hur man skulle gått tillväga om han (och jag) stannat på ridskolan, eller om jag någon gång träffar på någon liknande häst :)

Jag håller med om att approach & retreat nog hade varit det bästa sättet att närma sig honom. Håller även med om att ignorera utfallen är det bästa i det här läget. Det jag mest funderade över är egentligen hur man gör det utan att själv bli skadad.  Många hästar vill ju bara skrämmas men den här anföll faktiskt och i alla fall jag är inte så tuff att jag lugnt låter mig huggas i armen när jag öppnar boxdörren. Men man vill ju inte backa undan heller och få hästen att tro att han faktiskt vinner något på att anfalla. 

#4
I förlängningen är jag helt med dig på att kolla över hästens miljö. I det här fallet hade jag väl inte kunnat göra nåt åt den eftersom det inte var min häst, men jag är helt säker på att ridskolemiljö inte på något sätt är optimalt för en häst som han. Eller för någon häst egentligen, med några få undantag kanske.

Hur som helst, tack för era tankar! Det var många bra tips och kloka ord! När det gäller den här fina killen så hoppas jag bara att han kom till någon som förstår honom och att han fick ett fint liv ❤️

LinaN
2015-02-23 13:01
#6

#5 om du öppnade dörren o blev biten i armen så hade du redan gått för långt och psuchat in i hästens område ;) Så till en början så hade det bara vart att stå ett antal meter ifrån boxen och sedan successivt kommit närmare och närmare på SÄKERT avstånd och ignorerat hästen.

Sen när man kom så långt att man faktiskt öppnar boxdörren så hade man fått vara mer vaksam och effektiv OM hästen kom nära. Ett band innanför boxdörren som en avspärrning hade vart en bra säkerhetsåtgärd, för sålänge det sitter stadigt så vet man att hästen stannar i boxen även de försöker ta sig utåt. Sen hade jag ändå använt min stick för att värja mig om hästen kom för nära inpå. och då använde den underifrån och upp, istället för uppifrån och ner det gör stor skillnad rent psykologiskt att använda sticken ovanifrån kontra underifrån.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hannan
2015-02-23 13:38
#7

#6

Hehe, helt sant! Jag har visst för bråttom, till och med när jag hanterar hästar i tankarna ;)

Bra kommentar där om sticken, och säkert något många inte tänker på. Jag tänker mig att man har den i vågrätt läge i boghöjd för att kunna driva undan hästen om det behövs.

LinaN
2015-02-24 12:35
#8

#7 sticken kan ju användas på många sätt, underifrån, ovanifrån, från höger, från vänster och bakom en. Och beroende på HUR man gör så får man olika resultat. Jag har jobbat med en häst som var strykrädd, om jag använde sticken från sidorna och uppifrån så skyggade hästen, men om jag använde den från sidorna och underifrån gick det hur fint som helst. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: