Annons:
Etikettannonstorget
Läst 2054 ggr
tyllgardin
2015-01-18 20:09

Hästlös student söker medryttarhäst (Skåne)

Hej,

Söker du avlastning med hästeriet någon eller några dagar i veckan? 

Mitt namn är Kajsa. Jag är 21 år gammal och studerar till landskapsingenjör vid SLU Alnarp. Jag har bott här i Skåne i ungefär ett och ett halvt år, numera i en lägenhet centralt i Landskrona. Jag äger tillsammans med min mamma en islandshäst som bor kvar i Göteborg, där jag är uppvuxen.

Jag har under de senaste månaderna börjat känna av hur tråkigt det är att inte vara i stallet längre och har därför börjat titta så smått efter en medryttarhäst. 

Jag har ridit sedan jag var åtta år gammal, först på ponny och "stora hästar" (medryttarhästar och ridskolehästar) och sedan 2010 på islandshästar (egen häst och ridskolehästar). Jag gick inriktning islandshäst på Wången under gymnasiet och har därför stor och bred kunskap om skötsel av hästar samt erfarenhet av att rida många olika typer av hästar. Under högstadiet praktiserade jag i olika "storhäst"-stall och under gymnasietiden praktiserade jag både i stall med islandshästar och stora hästar.

Jag är mycket intresserad av akademisk ridkonst, hästpsykologi och naturlig hästhantering och har själv tränat min valack mycket efter Klaus Ferdinand Hempflings lära. Det hade varit roligt om du delar något liknande intresse, men jag är även öppen för mer traditionell hästhållning. 

Vilken eller vilka dagar i veckan som helst passar mig, så länge de inte krockar med schemat för mina kurser, men för det mesta är det lätt för mig att anpassa studierna efter fritiden.

Det här är alltså jag:

- 21-årig kvinna från Göteborg, numera boende i Landskrona.

- Lugn, trygg och jordnära. Mycket intresserad av hästpsykologi och naturlig hästhållning. Öppen för att lära mig olika sätt att hantera hästar på.

- Rider gärna ut på långa turer eller spenderar några timmar med att "bara vara" med hästen. Har inget emot att rida ut ensam men rider också gärna i grupp om möjlighet finns.

- Har erfarenhet av både hästar, ponnyer och islänningar.

- Har som motto att alla hästar är bra hästar.

Lite mer specifikt vad jag söker:

- En lugn och trygg häst att rida ut på, eller - om intresse finns - träna från marken någon eller några dagar i veckan.

- Ras, ålder och höjd spelar ingen större roll. Jag har ridit islandshästar de senaste fem åren men tycker också om andra hästtyper. Jag är själv 1,67 meter lång och väger runt 60 kg, Du som svarar på annonsen anser att jag inte är för stor för din häst.

- Möjlighet att åka kommunalt till stallet är ett måste då jag inte äger någon bil. Jag kan tänka mig att gå en bit till hållplats eller station, men helst inte längre än 1,5 km.

- Ett aktivt stall med möjlighet till ridsällskap uppskattas, men är inget krav. Jag har inget emot att rida ensam.

- Då jag är student och inte har något extrajobb går alla mina pengar till hyra och andra förnödenheter, jag har därför inte möjlighet att betala någonting för att hjälpa till. Jag hoppas att du finns där ute som ser min extra hjälp som betalning nog för att låna ut din kompis.

Om du tror att jag är rätt person för dig och din häst får du gärna kontakta mig! 
Jag är öppen för det mesta, om du är osäker kan du också svara på min annons så kanske vi kan komma överens om något som passar oss båda. 

Även shettisar som behöver motionköras/promeneras/aktiveras på annat sätt är intressant.

Mail: kajsa.andersson1993@gmail.com
Telefon: 0704933181

Hälsningar Kajsa

Annons:
Stallflickan
2015-01-26 17:24
#1

Bara ett tips. Pröva på ridsport iFokus också. Det är nog fler som kollar där.

Zabbio
2015-02-27 19:40
#2

Hej!
Har inte exakt vad du söker men kan ju nämna det iaf.
Främst är det väl avståndet, tar 35-60 minuter att komma hit från Landskrona, och då är det ändå inte närmre än att det kommer behövas hämtning och lämning från stationen i Bjuv. Billesholm är närmre men tar ännu längre tid att åka till kollektivt.

Men hur som helst så har vi en häst som står här och skulle må bra av att komma ut lite mer. Det är en nordsvensk som är rätt ur kondition och därför lite lat, kan vara envis (gräs är gott oavsett om nån sitter på eller inte) men snäll och blir  betydligt lättare när han är i lite mer kondis. Då är det ju roligare att komma ut och röra sig. Dacke heter han. Genomsnäll och trygg.

Han har väl provat på det mesta i ridväg men inte utbildats till något, främst för att arbeta  på ridbana  är urtrist enligt Dacke. Dra vagn eller vara ute bland stock och sten det är roligare.  Förresten så rids han helst barbacka, han är bekväm att sitta på, men sadeln sitter inte helt ultimat. Gjord och shabrak finns ju om man vill ha stöd, men vi brukar inte ha nåt på honom alls. Tror nästan inte det går att halka av den ryggen ens om man försöker..

Jag studerar också och är hemma vid ojämna tider, men tänkte att det kanske kan ordna sig ändå, jag skulle kunna hämta vid stationen när bägge har tid, och så skulle vi kunna rida ut :) Jag saknar ridsällskap, så det hade ju varit kul att hitta nån jag funkar med som också vill ut ibland.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Howres]
2015-05-05 12:47
#3

Hejhej! Jag har en D ponny valack, mycket tricktränad. Han ÄLSKAR att ridas ut och är otroligt lungn och snäll i all hantering. När man rider honom kan han vara lite slö men när man känner honom är det inga som Hellst problem att få honom att gå framåt. Han står på lösdrift i Eslöv (busshållsplats 2km bort) Hör gärna av dig om det låter intressant! //Julia

Upp till toppen
Annons: