Annons:
Etikettträningstips
Läst 3624 ggr
buchanan
2015-01-12 22:43

Häst som sticker - Lösning?

Hade velat ha tips på övningar etc för en häst som är omöjlig att galoppera med utomhus. Vid dressyr och på bana funkar det ok, väldigt mycket power men hon lyssnar. Hon sköter sig exemplariskt i skritt samt trav, lyssnar utmärkt på säteshjälper och jag rider till störst del i repgrimma och hackamore, detta då vi la galoppen på hyllan. 

Så jag undrar vad ni på denna sajt hade gjort? Jag med min begränsade ridkunskap (har mest arbetat från marken), har främst försökt lära henne att trava på långa tyglar då hon är en "korta tyglar- spring för livet" häst, och hon sköter sig väldigt bra. Är detta något jag borde träna mera på? Eller borde jag börja rida med sadel och träns igen, trots att hon avskydde det (många olater har försvunnit sedan jag tog bort de sakerna). 

Uppskattar alla slags tips och feedback. 

(Är medveten om att det är kan ses som väldigt dumt och våghalsigt att rida på en sådan häst i repgrimma, men hon har visat för mig flera gånger att hon lyssnar även när hon är rädd. Om hon verkligen fick panik skulle jag ha lika stor chans att få stopp på henne med träns som repgrimma.)

Annons:
Brollan1
2015-01-13 10:04
#1

Om du verkligen vill ha stopp på en häst så lär du in "One rein stop" med bett, det går säkert att få stopp på en vettskrämd häst med repgrimma om du är stark nog men det är mycket enklare med bett. Men man väljer ju själv hur mycket livet är värt på både häst och ryttare.

Bettet i sig är mycket sällan problemet för hästen utan mera ofta hur ryttaren  hanterar tyglarna.

ORS fungerar på alla hästar men skall användas med förstånd och vara inlärd i hästen, man sätter hästen så mycket ur balans att den därför måste stanna upp för att finna sin balans, felaktigt använd så kan man fälla hästen.

Ofta när det gäller hästar som vill springa "igenom bettet" så är det dom som inte finner någon trygghet i ryttarens hand och därför vill springa bort från otryggheten. Vi som ryttare måste ge dom lättskrämda hästarna tryggheten att lita på oss och våra beslut, om dom inte gör det så springer dom iväg prexis som deras instinkt har lärt dom i miljontals år oavset fara/otrygghet.

Hästen behöver veta exakt vad den skall göra och träna på det så att det blir ett reflexmässig handlande från den och den kan känna sig trygg med det den gör. Dvs långsamt lära den vad som är rätt och fel genom att ge lagom eftergift vid rätt beteende och envist visa den vad som är rätt vid felaktigt beteende.

En väldigt enkel tanke när man lär hästar tyglar "om jag håller min hand stilla så sliter inte jag hästen i munnen utan det är hästen som sliter mig i handen och den ger sig själv eftergift när den slappnar av eftersom handen ÄR stilla"

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2015-01-13 10:52
#2

ORS.

Men se först o främst till att hästen förstår att gå undan för tryck för om hästen inte kan svara korrekt för tryck, dvs gå undan för det så kommer det bli en kamp vilket det blir redan eftersom hästen går emot trycket när hästen travar med korta tyglar.

I övrigt är det inget jag kan tillägga, #1 gav dig ett mycket bra svar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

buchanan
2015-01-14 11:14
#3

Tack för svar. Jag vill dock ha tips på hur man fixar "problemet". Jag vill kunna ha en lugn galopp på en uteritt och hade velat ha tips på övningar för att lära henne galoppera lugnt. 🙂

Jag är medveten om att bettets inverkan handlar om ryttarens händer och jag är inte emot bett på något sätt men i detta fall är det ett extremt stressmoment för hästen (Hon är som sagt 18 år och har vart med om mycket obehagliga saker).

Brollan1
2015-01-14 16:26
#4

Problemet är att det finns inga snabba lösningar på sånt här, speciellt med en häst som är såpass gammal som 18år. Vid en sådan ålder så sitter vanorna bra fast och kräver en hel del tid och beslutsamhet för att ta bort.

Men om du nu vill ha en snabb "quick fix" så ta och böj hästen när den vill sticka, med kropp, skänkel och händer och helst mot den tagna galoppen. Galoppera i sidvärtes diagonalt över vägen fram och tillbaka med så lite tyglar som möjligt det bromsar hästen. Med lite tur så byter hästen galopp och du får byta sida som du böjer den åt.

Galoppera på en stor volt, och om hästen blir alltför springig så minskar du volten tills springet är lagomt och sedan ökar du på storleken på volten igen.

Om hästen har fysiska problem så kommer alla dessa "quick fix" att resultera i bockningar.

Jag antar att du kollat om sadeln passar din häst eftersom den signalerar att den inte är så trevlig.

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2015-01-15 10:08
#5

Hitta en bra raka där man kan galoppera låååååångt utan att möta trafik eller att du har gott om tid att upptäcka trafik. och sen mana på hästen. Galoppera tills hästen inte VILL galoppera, och galoppera sedan lite till tills DU vill sakta ner.

Omvänd psykologi, gör det som hästen vill och sen gör det lite till. Det tar mellan 3-7 upprepningar så kommer hästen börja inse att det inte är lika kul att inte lyssna. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: