Annons:
Etikettträningstips
Läst 1420 ggr
[134643]
12/29/14, 9:03 PM

Bryta leken, hur? ^^

Hej! Jag har börjat trickträna lite smått med min medryttarhäst, och hon är jätteduktig. Vi har börjat med targetträning och hon förstår och är riktigt trevlig att jobba med. Det är en liten grej bara som jag skulle uppskatta att få lite tips på 😃 Jag änvänder godis som belöning då hon är väldigt matdriven, så det funkar bra. Det jag har lite svårt med är när vi är klara med träningen, och ska bryta alltså. Jag får inte henne att förstå att vi är klara, utan hon fortsätter att försöka komma på sätt att få en godis eller att leta godis vid mina händer osv. Det är alltså inget jätteproblem egentligen, hon nafsar inte eller något liknande, det är mest att jag får dåligt samvete när hon försöker men inte får något för det haha 😊

Finns det något tydligt jag kan göra som får henne att förstå att leken är över och godistillförseln har tagit stopp? Så att hon kan återigen slappna av och gå och göra annat typ? Hur gör ni? 😃

Annons:
LinaN
12/30/14, 4:24 PM
#1

slappna av själv, visa tydligt att godiset är slut. som man gör med hundarna. funkar förvånansvärt bra, och varje gång hon letar så ignorera det hela, visa händerna, ta bort dem och gå iväg, om det är 1 m eller 100m. Testa lite olika varianter.

att du får dåligt samvete är ju egentligen ditt problem ;) du måste själv göra tydliga avgränsningar att nu har vi lekt färdigt. oavsett om hästen fått alla godisarna eller inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[134643]
12/30/14, 4:46 PM
#2

#1 Det är så jag har försökt göra, så får väl fortsätta med det helt enkelt och testa mig fram. Ja men precis haha, jag får sluta vara sån mes ;) Då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall, tack så mycket för ditt svar ^^

supernatural
2/18/15, 8:18 PM
#3

Nu tränar jag inte med klicker/godis något mer eftersom Clooney fick ett stort problem liknande det du beskriver här, han blev väldigt nervös i all slags hantering och kunde aldrig koppla av, letade alltid efter "svaret".

Iallafall! Det jag fått tips om är att ha något konkret som betyder "nu är det godisträning" som jag hade t.ex en godisväska. När den är av så är det inte godisträning, och när den är på är det dags att "leta" vad man ska göra :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Zabbio
2/26/15, 7:09 PM
#4

Ett problem med godisträning på det sättet är ju just att man inte kan ta bort trycket på hästen.
Tex om man jobbar med ''negativ förstärkning'' så ger man en signal och när hästen lyssnar/svarar rätt tas trycket bort. Men jobbar man enbart utifrån ''positiv förstärkning'' så finns trycket hela tiden, utom just när hästen får godisbiten, då lindras det några sekunder. Styrkan på trycket bestäms av hästens sug efter godis, inte av människan, vilket jag också ser som ett problem. Och människan kan lätt bli ett hinder som står mellan hästen och godiset, istället för en partner man jobbar med. (jag har inget emot godis som belöning, men vill personligen inte använda det som motivation). Tycker mig även se på en hel del videoklipp att hästen verkar mer frustrerad än fokuserad och glad, har även sett  studier om att stresshormon i vissa fall utsöndras mer under träning med enbart positiv förstärkning på en matmotiverad häst, än träning med negativ förstärkning.  Tyvärr har jag ingen länk till den källan, kommer inte ihåg namn eller så heller. Men det är ju värt att tänka över.

Däremot kan det säkert ha sina fördelar att träna hästens initiativförmåga också! :)
Men jag tror att #3 har en bra tanke där med att ha något som tydligt berättar att "nu är det uppskattat att du försöker lista ut hur du får godis" och "Nu är det inte lönt längre!" just för att undvika att hästen går och stressar  upp sig och fokuserar på hur den ska få godis med resultat att den blir frustrerad.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

supernatural
2/26/15, 7:23 PM
#5

#4 Ja, jag tror det beror mycket på hästtyper också. Min är en tinker och ÄLSKAR mat. Inte bra kombination, märkte jag. Nu belönar jag istället med vilopaus, sätter mig på huk och tar ner hans huvud och gosar, fungerar mycket bättre även om han fortfarande tigger lite för att han tror han ska få godis, men det blir mindre och mindre för varje gång.

Man får helt enkelt känna efter lite själv, finns det någonting jag kan göra för att få hästen att slappna av eller måste jag sluta belöna med godis? Man kan ju använda positiv förstärkning ändå, belöna med kli kanske fungerar för dig? :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Zabbio
2/26/15, 7:32 PM
#6

Jag belönar ibland med godis (fast min häst är arbetsmotiverad av sig själv, inte särskilt matmotiverad) men jag motiverar inte med godis… ser en skillnad i det som kanske är svår att definiera…
Mer ''vad bra du var, här får du en bit gois" än ''gör detta så kommer du få godis".. kanske har att göra med hur ofta man ger. Han förväntar sig inte godis men får det ibland ändå :)
Eftergift och beröm funkar bra på honom. Han blir glad för han märker att han gjort rätt och att jag blir glad :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
LinaN
2/27/15, 12:18 PM
#7

Jag blev hårt ansatt på en föreläsning på den lokala ridkklubben eftersom horsemanship använder sig av negativ förstärkning. Många där hade hund och jobbade massor med positiv förstärkning, men i grund och botten anser jag att hästen är ett djur som skiter rätt mycket i mat egentligen, medan hundar är djur som gärna äter mat. 

Skillnaden är att hästen har mat överallt i det vilda så matsöket är förhållandevis passivt(och det är den grundprogrammeringen som hästen har, visst kan matsök vara aktivt hos hästarna med men mat är mer lättillgängligt i form av grenar, bark, gräs, buskar osv) medan hundar måste jaga och vara aktiva för att få sin mat.

Och slutligen så jag har inte mött på ett enda djur som i det vilda eller i en tam-miljö som använder sig av positiv förstärkning, att de står och väntar ut rätt beteende av en annan artindivid. Skulle man använda sig av det så skulle det naturliga urvalet var väldigt snävt.

Fölet ser en orm och blir nyfiken, det råkar vara en skallerorm, fölet går närmare och ormen skallrar och väser och går in i attackställning. Stoet hör ormen och biter och driver bort sitt föl innan det kommer för nära. Bet och driv är negativ förstärkning.

Skulle stoet stått passivt och väntat på att fölet skulle göra sin egna erfarenhet hade hon snart vart föl-lös. Negativ förstärkning är det som fått i stort sett alla däggdjur att överleva i tusentals år… 

positiv förstärkning är beundransvärt, men rent praktiskt så tror jag inte man kan effektivt  träna och utveckla en häst från unghäst till atlet med den metoden, MEN man kan bitvis använda metoden när det är något specifikt man letar efter. Men som fullständig metod så ser jag inte hur det skulle fungera i längden med en art som egentligen inte bryr sig så förbannat mycket om mat.

Sen när det kommer till godis, de flesta ger sina hästar sötsaker, äpplen, morötter, melassbaserade pellets mm, men skulle man träna hästen med färskt gräs så skulle de rätt snart tappa intresset. Iaf gör min det TROTS han är rätt så matfixerad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[134643]
2/27/15, 4:24 PM
#8

#7 Jag kan inte riktigt koppla ditt svar till mitt första inlägg (jag är dock lite mosig i hjärnan idag haha), så jag antar att det bara är en kommentar om positiv/negativ förstärkning? För i alla fall så förstår jag vad du menar, klart att hästar inte enbart använder sig av positiv förstärkning. Det gör ju inte jag heller. Men nu pratade jag om trickträning, något som hästen inte egentligen har någon användning av. Att buga t.ex är ju inget hästen behöver utanför trickträningen, och jag anser att positiv förstärkning då är det som fungerar bäst. Visst skulle jag kunna knyta fast ett rep och dra ner hästen för att sedan ta bort det = negativ förstärkning, men det är inte så jag vill träna. Hade min häst gått ut framför en bil är det väl klart att jag manar iväg henne, istället för att belöna när hon inte går ut framför bilar? Vet inte om jag missförstod ditt inlägg eller något, då jag inte tycker att du säger något jag inte sagt? Eller hur menar du? ^_^

[134643]
2/27/15, 4:28 PM
#9

Kan ju förövrigt uppdatera lite nu när tråden ändå väcktes till liv! vi har inte längre några problem med att bryta. Det tog helt enkelt lite tid för henne, då att träna på det sättet jag tränar med henne var nytt för henne. Men nu förstår hon när jag kräver något av henne och när jag inte gör det, vilket gör att hon nu kan slappna av. Tack för alla tips och tricks i alla fall, jag och pållen tackar! ^^

Zabbio
2/27/15, 7:22 PM
#10

#9 Skönt :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: