Annons:
Etikettträningstips
Läst 791 ggr
Iaemi
2014-12-15 06:12

Lära en unghäst att vara ensam + lekar

Ursäktar om jag lade detta på fel grupp, men har ingen aning om vart den ska. 😐

Först och främst; Min 4 åring kom hit för ungefär precis en månad sedan. Han är väldigt social och på och så, och vill gärna ha någon med sig. Det går toppen att ta honom till banan och jobba/leka där (har tränat på relationen, ledarskapet etc. Det här med "Join up" har väl varit fokusen några gånger men det fattar han snabbt nu och vi har även gjort "desensitizing" och det var klart på några minuter bara ). Då har han något att tänka på och är distraherad. Men tar man in honom i stallet eller lämnar honom inne sist så blir han jätteledsen och stressad! Han springer runt i boxen, skriker ibland efter de andra, är inte intresserad av sitt hö och kan roa sig med morötter sisådär 2 min innan det är ointressant. Detta gör att jag inte kan t,ex ta in och borsta honom, får nästan stressa om jag ska ta av täcket innan jag tar honom till banan osv. Hur får jag honom att vara mer cool i stallet ensam? Kan jag hitta på något som han blir distraherad av eller ska jag liksom bara vänja honom och lämna han i boxen orolig tills han kanske lugnar ner sig och då ta ut honom? Han är en LBE häst om det gör skillnad, kanske LBI fast med unghäst fasoner, otrolig glädje och energi? Haha är inte så säker på vad som passar bäst. 

Sen lekar! Vad finns det för roligt man kan hitta på med honom? Har kikat på the seven games men är det sånt hästen tycker är kul också eller är det mer träning? Vill gärna att hans uppfostran ska gå hand i hand med att ha roligt och en del variation eftersom han lätt tappar intresset för saker. 🙂

Tricks kan vara kul att lära han också i framtiden. Skulle gärna uppskatta länkar till artiklar, videor osv. Gärna saker som man kan blanda i med förbredning för inridning. Jag personligen har svårt att hantera vår 5,5m lina som är lite tyngre så helt ärligt väljer jag hellre att ha han lös eftersom vi bara trasslar in oss haha, så helst något utan den tills jag blivit lite händigare 😉. Funderar även på att börja med en klicker, om det är en bra idé. 🙂

Annons:
LinaN
2014-12-15 17:56
#1

7 games är grunden i all lek och träning, funkar inte de här "reglerna" så kommer inte så mycket annat funka. 7 games gör att hästen vet vad som förväntas, vad som gäller och hur man kommunicerar med en dumsnäll människa ^^

7 games är det språk ni använder tillsammans för att förstå varandra. 

titta på artiklarna "kan du" finns massor med roliga övningar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: