Annons:
Etikettutrustning
Läst 3766 ggr
natrualhorse
11/28/14, 9:48 PM

Vilket bettlöst alternativ?

Jag har en medryttarhäst som jag ska köpa ett bettlöst alternativ till. Vi har en repgrimma men tycker bara den åker runt på huvudet när vi rider. Han är outbildad så behöver något som ger klara signaler, samt att han är ganska okänslig. Går gärna på lite hur han själv vill. Har funderat på indianhackamore, sidepull och omväntsidepull som playlovelearn säljer. Vad skulle ni rekommendera till oss?(: _______________________________________ http://crystalhorses.horseworld.se

Annons:
Kriya
11/29/14, 10:18 AM
#1

Hej, vi har indianhackamore och center hackamore (runt hackamore med mkt liten hävstångseffekt) på våra två ponnyer som har ridits in under sommaren. Båda bettlösa alternativen fungerar utmärkt både vid dressyr, hoppning och uteritt, förutsatt att man rider med sitsen snarare än handen, så klart. De går mkt stabilare och har positivare framåtbjudning än med fullcheekbetten, som vi växlar om med då och då (numera sällan). Jag beställde indian hackamore från Naturhästen/naturhunden. De använder "rätt" reptyp, de är snygga och snabb leverans. www.naturhunden.se

Center hackamore köpte jag från Taur. http://www.taur.se/produkter/huvudlag/mekaniska-hackamore/center-hackamore-losa-skanklar.html

ewelines
11/29/14, 11:36 AM
#2

Har precis börjat använda ett side pull på min 2,5 åring, tycker de fungerar toppen, sitter bra och hon förstod trycket och signalerna i princip direkt. Köpt på Hööks och är faktiskt mycket nöjd och tycker de vart väldigt prisvärt.

Hymra
12/29/14, 3:10 PM
#3

(Tränade longreining/långa tyglar här, därav långa tyglar på bilden)

Ett tydligt bettlöst träns som jag använder lite är naturhästens repträns, en variant av cross under fast i rep. Fungerar superbra!

Blawe
1/7/15, 12:49 AM
#4

Annars kan en välanpassad lädergrimma fungera väldigt bra! Fungerar utmärkt för mig, mycket bättre än vad något annat bettlöst någonsin gjort😎

LinaN
1/7/15, 9:51 AM
#5

Eller så går man till botten med varför hästen inte lyssnar och faktiskt tar och förbättrar kommunikationen ;)

tygeltag och skänklar är porqupine-game, dvs att flytta för fasta tryck. Återgå till att träna hästen att förstå trycket och att hästen även ska SVARA för lätta tryck och prova repgrimman.

Sätt aldrig tyglar i nosknutarna på en repgrimma, för det blir väldigt halkigt och kanar på tok för mycket!  = otydligt för hästen och en del skiter helt enkelt i att man försöker kommunicera. Alla tyglar och ledrep ska sitta i knuten under hakan! annars får man inget vettigt gjort eller kommunicerat.

Så istället för att söka ett annat huvudlag, bli bättre på det grundläggande. Det är samma princip som folk som betslar upp till starkare och starkare bett istället för att lösa grundproblemet i att hästen inte lyssnar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Blawe
1/7/15, 10:29 AM
#6

Ett utmärkt svar😎

Annons:
Hymra
1/7/15, 5:00 PM
#7

Givetvis ska man inte välja ett skarpare alternativ utan lösa de ev. problem man har samt förfina kommunikationen. Men ett tydligt bettlöst alternativ behöver inte vara ett skarpt utan just endast tydligt. Finns tyvärr många alternativ som ge otydliga signaler, halkar omkring och liknande… Repgrimman kan vara ett bra alternativ men jag beroende på "användningsområde" så tycker jag att det kan finnas bättre alternativ. Longreining/långa tyglar tex, inget jag skulle använde en repgrimma till. Då fungerar en vanlig välsittande grimma mycket bättre, eller t.ex. halsring.  Menar absolut inte att en aldrig kan använda en repgrimma till ridning/körning, jag själv använder repgrimma ibland till uteritter (men oftast vanlig grimma), men att det absolut kan finnas bättre alternativ :) Sen är det ju väldigt individuellt, min häst tycker absolut inte om sidepull t.ex. Kommunikationen är hur som helst det viktigaste, är den tillräckligt god så behöver en inget huvudlag alls! :)

LinaN
1/8/15, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 repgrimman fungerar alldelels utmärkt till longreining o kanar inte omkring en massa om man fäster tömmarna där de SKA sitta och inte i sidoknutarna som många tenderar till att göra….

Här har vi ett halvblodssto, speciell som synden och minst sagt het och mycket besvärlig, tills vi tog på repgrimma och lärde in de 7 lekarna, från att stegra och sparkas och bocka på töm gick hon som en dröm :D

men var o en till sitt, repgrimman är enormt användbar och inte så begränsad som många tror. MEN grunderna måste sitta bra INNAN man ger sig på tex tömkörning/longreining, då måste porqupine game och driving game fungera innan annars blir det mest kattskit av det. Medan man med en kapson eller liknande kan övertala hästen att göra det man vill utan samma nivå av kommunikation. (kapsoner är väldigt bra hjälpmedel men inte lika allsidiga + att de oftast sitter åt så hästen inte kan gapa eller gäspa, något som för mig är enormt viktigt att min häst kan med utrustningen på)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hymra
1/8/15, 12:42 PM
#9

Kul att se fler som tränar långa tyglar/long reining! Jo absolut går det med repgrimma, antar att det är individuellt för både häst och människa vad man tycker är mest lämpligt :) Själv brukar jag antingen ha det bettlösa träns som jag har på bilden #3 ,vanlig grimma eller halsring när vi tränar långa tyglar :) Även en del löst också :)

Tycker för övrigt som du om kapsonen, den kan vara ett väldigt bra hjälpmedel men det är så synd att hästen inte kan gäspa osv som vanligt. Jag knäpper upp kapsonen när hon vill gäspa, så och tugga eller liknande men lite bökigt är det ju.. :/ Därav tränar jag ofta i vanlig grimma även när vi tränar groundwork och liknande (AR) :)

Brollan1
1/13/15, 10:19 AM
#10

Den spanska traditionen att rida in hästar var att rida dom först i "bosal"  och sedan gå över till "two rein" med ett bett. Så varför inte rida hästen i en riktig råhudsbosal. Repgrimman är en variant på bosal men den är inte menad att ridas med vilket däremot bosalen är.

Dock så måste nog ryttaren lära om sig att rida ochså för att bosalen skall komma till rätta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

natrualhorse
1/18/15, 12:57 AM
#11

Det hela var väl mer att jag ville ha ett stadigare huvudlag. Köpte nu ett sidepull från hööks. Känns dock för stor så får se om jag byter mot cob ist.. Absolut ska man jobba på relationen och allt sådant. Men jag vill gärna göra allt "grovjobb" i ett bättre sittande träns och sedan byta till repgrimma och halsring när han vet vad vi håller på med. Så att sidostycket inte åker in i ögonen på honom vid ledande tygeltag. Vi har tränat mycket på att gå undan för tryck. Men eftersom han lätt blir uttråkad utav för ensidig träning måste jag variera den otroligt mycket och då känns det säkrare för oss båda om vi har ett bättre träns.

Upp till toppen
Annons: