Annons:
Etikettallmänt
Läst 650 ggr
Zollan
11/21/14, 8:09 PM

Allt annat är mer intressant!

Hallå hallå :-) Håller på att lära min ponny att stå stilla. Vill att han ska kunna stå stilla när han inte är fast satt både när han är på stallgången, ute m.m. När man är fastsatt så står han stilla när man grejjar med honom. Men det är när han är "lös" som han hittar höpåsar, höstrån på marken, gräs eller nån annan häst ;-P ALLT är ju SÅ intressant!! Har försökt läsa på om att stå stilla men känner att jag behöver mer tips på hur jag får honom att inte börja leta mat eller gå iväg. Har b.la. läst att man ska vara neutral i kroppsspråket, hur är man när man är neutral i kroppsspråket? ;-P Hoppas ni kan ge mig råd och tips :-)

Annons:
Brollan1
11/24/14, 10:49 AM
#1

Se problemet lite annorlunda, din ponny kan nog stå stilla men du vet inte hur man komunicerar att den skall stå stilla.

Så egentligen så är det du som måste lära dig hur du ska komunicera med din ponny så att den förstår och respekterar ditt beslut att den skall stå stilla, INTE att lära din ponny att stå stilla för det kan den redan.

När du har fått din ponnys uppmärksamhet så kommer den att stå stilla för det kan den redan.

Jobba på att få att göra dig mer intressant att lyssna på än allt annat, och det gör du inte med godis. 7-games från grunden och upp.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
11/24/14, 11:06 AM
#2

finns många trådar om att stå stilla, vid uppsittning, vid parkering osv. Använd sökfunktionen och se vad du hittar där! :) 

många bra tips har delats ut tidigare

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zollan
11/24/14, 4:29 PM
#3

#1 Ja jag vet att det är jag som gör fel och det är hur JAG ska göra som jag vill ha hjälp med :) Hur JAG är i kroppen för att visa honom att stå still? :) #2 Har gjort det och då skrevs det flera gånger om att man ska vara neutral i kroppsspråket, men hur är man när man är neutral? :)

LinaN
11/24/14, 8:18 PM
#4

neutral är när du är lugn, varken upphetsad/agiterad/arg/frustrerad utan bara lugnt och sansat gör det du gör även om det innebär att du måste upprepa 200 gånger. så att göra samma som om och om igen är något som triggar oss människor till att bli frustrerade och otåliga.

Neutral är nästan vila, det är tillräckligt med energi för att markera vad det är man vill, men varken mer eller mindre. just att vara neutral är skitsvårt att beskriva på nätet eller ens i text. det är en känsla. 

Ett bra exempel på¨neutral är cirkling game. Du ber hästen backa, du ber honom att gå i en riktning, när hästen sedan gör detta så intar du en neutral hållning. du står upp, avslappnad och nöjd sålänge hästen gör det hästen är ombedd att göra. Om hästen saktar av, så ber du honom att öka igen, om han ökar utan att du bett om det säger du tack, men det var inte det jag bad om och ber honom sakta ner till det du bad om från början. När hästen sedan gör det den är ombedd om, så återgår man till neutralt läge. Det är det bästa jag kan förklara i text.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
11/25/14, 9:11 AM
#5

För att överhuvudtaget få något gjort så måste du hästens uppmärksamhet. Den får du genom att göra något med hästen som den inte kan ignorera. En enkel sak är en "flagga", direkt hästen inte har sin uppmärksamhet på dig så börjar flaggan flaxa och när den har sin uppmärksamhet på dig så är flaggan stilla. Se till att göra något meningsfullt (för hästen) när du har hästens uppmärksamhet och använd verktygen måttfullt. Verktygen är bara en förlängning av dig och felanvända så tappar dom sin verkan så småningom.

Men som jag skrev tidigare så börjar man med 7-games.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: