Annons:
Etikettträningstips
Läst 1059 ggr
manzii
11/15/14, 8:48 PM

Rädd för vatten

Jag skulle behöva alla tips jag kan få när det gäller hästar som är rädda för vatten. Jag har ett sto på 1,5 år som är livrädd för vatten. Jag har kommit fram till att hon tycker det är obehagligt när det rinner. Jag har försökt så många olika metoder för att hon ska vänja sig vid vatten men hon slänger sig och får panik. Det är ett stort problem att hon tycker det är så läskigt för får hon till exempel ett sår så är det ju jättesvårt att tvätta av det eftersom hon inte gillar vattnet. Mitt mål är ju såklart att jag ska kunna duscha henne så småningom om.
Massor med tips mottages!

Annons:
LinaN
11/15/14, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

min häst lärde sig att inte kämpa emot vattenslangen när han slog huvudet i stalltaket när han försökte stegra sig…  :S

Mitt tips är att börja med hink, svamp och vatten. Ibland är det ljudet som är problemet inte vattnet i sig. Men se till att vattnet har en behaglig temperatur också. Att lära en häst acceptera iskallt vatten är inte schysst ;)

Så jag hade börjat ta reda på är det slangen, ljudet eller vattnet som är det primära problemet. 

Min Harry älskar vatten, han simmar gärna om det finns tillräckliga vattenmängder, han ställer sig med fötterna i badkaret på betet mm. Men när jag spolade honom så stegra han även vattnet var ljumt. Tog jag svamp + hink så gick det mycket bättre. Att slangen låg på marken utan att vattnet var på var inte heller några problem. Utan för hans del var det i slutändan ljudet av vatten i slangen. Det blir ett väsande och väsande = orm = livsfarligt även för våra tamhästar där det farligaste är huggormen….

Idag är han inte jätteimponerad av vattenslangen, utan dansar gärna undan OM jag inte kladdar med vattnet först!

Såhär såg det ut det året han började acceptera vattenslangen….. Vi kunde stå ute och spola, men han tyckte inte om det….. andra bilden är från i somras, han står hyfsat lugnt, inte överdrivet förtjust MEN han försöker inte fly.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
11/15/14, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För att han får kladda lite med vattnet innan jag spolar ben/kropp :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: