Annons:
Etikettträningstips
Läst 675 ggr
LovisaBolin
2014-10-31 23:37

Att komma igång?

Hej allihopa. :)

Jag och min 5 åriga bästa kompis, Embla, vill gärna börja på lite NH.

Men hur ska jag börja med henne? Hon är en Islandshäst som är en stjärna i allt men tycker inte om att rida ut, då börjar hon backa när hon blir illa till mods och går inte fram när man ger långa tyglar och rider med sätet, fall man petar lätt på med spö så totalprotesterar hon och reser sig.

Även när man hoppar av och leder henne kan hon börja backa och ha sig. 

Jag har ridit henne utan sadel och bett, det är inget som gör ont på henne utan hon är bara osäker och det ska vi ändra på.

Jag vill visa att hon kan lita på mig och att vi alltid kommer tillbaka till hagen (som hon så gärna vill stanna i).

Ska prova på The Seven Games, men har liksom aldrig gjort något liknande innan.

Jag vet att jag ska använda approach, retreat och ta det lugnt. Men om hon bara inte är intresserad av mig, hur gör jag?

Annons:
natrualhorse
2014-11-01 11:11
#1

När jag började med min medryttarhäst som aldrig hade varit tränad inom det tänkte sättet så satte jag på honom stallgrimman och Longeringslinan. Sen började vi med friendly game. Drog handen över honom, på benen och huvudet. Ja det är bara att du läser på om 7 Games(: Vi håller nu på och tränar på dom 3 första, dvs friendly, porcupine och drivning game. Efter att vi hållit på ett tag köpte jag en repgrimma och ett arbetsrep på 7m. Bästa köpet! Älskar repgrimman som inte alls är lika tjock och klumpig som stallgrimman. Sen kände jag att Longeringslinan var för tunn och stel så jag köpte ett riktigt arbetsrep som vi har haft mycket nytta av. "Min" häst springer runt och blåser upp sig när han blir rädd och känner sig osäker på något. Börjar ofta för att jag kanske krävde för mycket av honom. Han har inte jobbat på ett tag så nu när jag kommer och ställer krav på honom blir han lite grinig och vill inte. Då är det bra med ett långt "koppel" så man slipper tappa hästen. men de är ju en vanesak. Problemet med att hon inte vill rida ut själv har nog med saken att hon inte är säker med dig eller i sig själv. Jag skulle börja med att träna friendly game först på hemmaplan och sedan avancera längre och längre bort tills ni sedan kan stå där hon börjar krångla. Sedan skulle jag också prova att bara ta en promenad ,utan att du rider, åt det hållet. Kanske välja ett annat håll för att se om det bara där på det speciella stället hon inte vill gå(:

natrualhorse
2014-11-01 11:11
#2

Ta gärna bort det här inlägget. Blev tyvärr två av samma x)

LinaN
2014-11-02 11:25
#3

Läs på, prova, ta ut en instruktör som kan hjälpa dig att komma igång ordentligt.

#1 gå vidare med de andra lekarna också, att nöta de tre första skapar till sist uttråkning och motstånd hos både dig själv och hästen. Alla andra lekar dvs 4-7 baseras på lek 1-3.  Sen återgår man alltid till grunden när något inte fungerar. När man hållt på med lek 1-3 i nån vecka så är det dags att gå vidare ^^ på en månad bör hästen förstå grunderna i alla 7.

Man måste våga gå vidare för att komma vidare ;)

och det är ett vanligt misstag att man stannar kvar i lekarna för länge, och istället för att börja använda dem till att kommunicera och hitta på nya utmaningar så harvar man omkring i lekarna till dö-dagar och tråkar ut både sig själv och hästen. titta på "kan du" artiklarna om du inte redan gjort det, utmana dig själv och hästen att prova tre sådana i olika nivåer varje gång ni leker, och så ska ni se att ni kommer vidare på ett helt annat sätt.

och om något inte fungerar, ja fundera ut vad som inte fnukar och gå tillbaka till den leken. tex i sideways, hästen flyttar framdelen bra ifrån dig men bakdelen kasar efter, ja då är det driving game på bakdelen som inte funkar riktigt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2014-11-03 08:58
#4

TS, det kan vara bra att INTE rida på långa tyglar när hästen är osäker. Kontakten mellan handen och munnen/huvudet skapar en ram som ger hästen stöd och trygghet även mentalt. Och det är lättare för hästen att ignorera sätet om den skulle vilja, så om du har kontakt via tyglarna kan du lättar korrigera snabbt och tydligt när den vill vända eller gå fel väg.

LovisaBolin
2014-11-03 17:26
#5

#1 #3 #4

Vi har gjort allt möjligt med Embla, gått promenader, haft tränare hit, haft henne hos tränare i en vecka och jag kom dit varannan dag och blev tränad med, jag har blivit ombedd att göra minst 100 olika saker av olika tränare och det är ju annorlunda hela tiden. Det fanns liksom inget rätt eller fel, bara det som passade hästen. 

Det mesta passade Embla men hon kom lätt över det och visste vad hon skulle göra för att slippa efter att ha använt det i någon vecka. Jag har longerat henne och tröttat ut henne innan jag ridit ut, har fortfarande hänt. Jag har "ridit" henne från marken runt gården och korsningar (hon vill helst bestämma vägen själv vid korsningar och blir orolig över det, jag vet att jag måste visa henne att hon kan lita på mig men det har liksom inte gått, hon har gjort så med alla som någonsin har hoppat upp på henne)

Hon verkar vara en right brain extrovert. 

Detta verkar ju också vara en mognadsgrej, hon var mycket stressigare i början och skulle springa in i skogen med mig och gå på tvären som en krabba. Ju mer hon åldrades, fick tid till att ha vila och tränades så verkade hon bli bättre med, så jag vet ju att det inte är helt hopplöst längre.

När jag rider så rider jag med sätet för jag vill helst inte ta henne i munnen för mycket, jag leder henne med tygeln och håller ett konstant stöd (som att hålla ett barns hand i trafiken) och jag vänder hela min kropp åt det hållet jag vill, sätter ena skänkeln lite längre bakåt för att vända på hennes bakdel och visar med tygeln. Jag visar med sätet först, sen visar jag med både sätet och skänkel som "kittlas" lätt i sidan, men hon backar bara.

Jag brukar inte släppa tyglarna helt men ville bara lägga till det så att folk inte tror att jag gett henne fel signaler där, som du säger så ramar jag mest in henne, visar henne att det är framåt som gäller men hon bara stänger av hjärnan helt och verkar inte fatta att hon ska gå undan från trycket, och det har jag varit VÄLDIGT noga med att visa att hon ska göra när jag är på marken, rider på gården och i paddock också. Hon går undan för det fint och lyssnar bra, men så fort man lämnar gården och går bort ifrån hagen så börjar det. Hon känner sig otrygg och är inte säker i mig eller sig själv. Svetten börjar rinna om henne och när vi suttit och bråkat en stund så brukar hon börja stegra sig  och verkligen slita iväg med sitt huvud och bli stenhård i munnen. Hon får med jämna mellanrum en stund till att tänka vad det är som händer också, vad det är jag gör och försöker få henne till att göra. Om det inte går att få fram henne alls så hoppar jag av, leder henne 1 km eller så och hoppar upp igen.

Min pappa brukar hänga med på cykel och hjälpa mig att få fram henne när jag sitter på med när hon blir "för farlig" och backar ner i diken där det finns mossa och sten och då ser man inte hålorna som hon kan trampa ner i. Hon kan ju skada sig själv riktigt bra och det vill jag inte att hon ska göra.

Vi gjorde friendly game häromdagen, gick super. Hade plast, mattor, paraplyn och täcken med mig och hon kom över allt efter ett tag och fick såklart mycket belöning! Ska köpa hem en bättre repgrimma med, eftersom min är för smal och ger ett väldigt konstigt tryck på henne. Men mer än det så verkar hon fatta vad jag menar när jag både håller på med henne från marken och när jag rider men endast när hon känner sig trygg och att hon kan lita på mig.

Vi ska komma igenom det här. :) Tack för alla svaren!

P4go
2014-11-03 19:51
#6

Hade en häst som var exakt likadan!
Han tvärstannade, ställde sig och höll på. Så red jag ut med min tränare och hon visade att jag skulle jobba honom heeela tiden. Inget jobbigt men låta honom tänka på annat! 
Funkade klockrent! 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
LovisaBolin
2014-11-04 08:48
#7

#6 Jo, men när jag jobbar med henne så tar hon tillfället i akt och sliter sig. :c Hoppas att min lilla pålle fattar vad jag försöker säga snart.

[134643]
2014-11-05 20:35
#8

Om du låter henne tänka hela tiden så brukar det gå bättre. Jag har visserligen inte problemet riktigt själv, men har en hoppig häst som tycker mycket är läskigt och ibland så får hon för sig lite andra saker också 😃 Jobba innebär alltså inte bara att försöka få henne i form eller så, utan träna skänkelvikningar, öppna, sluta, tempoväxlingar, övergångar. Enligt erfarenhet så är det sämsta man kan göra med en sådan häst (min häst i alla fall) är att låta hästen skritta på i sin egen takt på långa tyglar.  

#7 Hur menar du med att hon sliter sig? 🙂

LovisaBolin
2014-11-06 08:20
#9

Eftersom att hon bara är en bebis fortfarande så har jag inte satt den pressen på henne att lära sig så mycket på en gång (som dem jag köpte henne av gjort) Hon har fått arbeta med liksidigheter, tempo- och övergångsväxlingar, mycket vända volter och serpentiner ute (och ganska många mer övningar som lugnar ner henne innan vi rider ut). Jag arbetar inte med henne i form då jag vill att hon ska kunna bära upp sig rätt först. Men det hon gör är att hon blir hård i munnen och kan småstegra sig när hon vänder och drar iväg på det sättet, oftast på vänster sida. Ibland kan hon rusa iväg och ibland så står hon och stegrar sig smått och backar. Stänger av hjärnan helt, lyssnar inte på tryck och blir som en säck med potatis.

Upp till toppen
Annons: