Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1251 ggr
Dt1
10/29/14, 4:39 PM

Försvara sin häst

Idag när jag kom till lösdriften där min häst går (sto) tillsammans med en valack, så stod bägge hästarna inne i lösdriften. 

Vanligtvis står ofta min utanför eller väldigt nära utgången till hagen medans valacken som f.ö är ledare av dem två, brukar stå inne, och nära boxdörren. Men nu råkade min tjej stå där han brukar stå, och hennes uppmärksamhet var riktad mot mig (skulle luncha dem), då valacken kommer bakifrån, vänder upp röven och börjar sparka mot min häst som dels är inklämd i ett hörn, samt får panik först men sen sparkar hon tillbaka. 

Jag lägger mig i genom att först skrika och sen jaga ut valacken (fick göra det 2 ggr).

Först och främst kändes denna "attack" väldigt märklig då jag aldrig sett att han sparkat mot henne förr (de har gått ihop i en månad).  Jag hade tyckt att ett bett eller liknande varit mer "normalt".

Men det som även var otrevligt sedan var att han vid två tillfällen i hagen vände rumpan mot mig, och jag uppfatta det som lite av ett hot. Han brukar annars komma fram till en, vare sig man vill eller inte.

Vad hade ni gjort i den situationen?

Och behöver jag nu oroa mig över att ev ha en söndersparkad häst? Kan tillägga att jag inte brukar fodra i lösdriften, har gjort det endast 3 ggr när det varit riktigt dåligt väder, och idag skulle jag inte fodra där, men däremot hämta höpåsarna som var klara. Men de har fri tillgång på halm i lösdriften,  blir svårt att ha halmen någon annnanstans eftersom hagen är en leråker.

Annons:
LinaN
10/30/14, 8:50 AM
#1

Flytta på vallacken, så han går undan för dig redan INNAN du kommit fram till din häst.

för några år sedan höll jag på att få en uppsättning tänder i ansiktet av en vallack ivår beteshage då jag bad honom flytta på sig eftersom han hela tiden invaderade mitt och min hästs utrymme. Han gillade inte att jag sa till honom och då "attackerade" han. Vilket resulterade i att jag flyttade på honom ännu hårdare och efter det hade vi inga problem (däremot så hade hästägaren problem och skyllde det på mig att hennes häst inte vågade komma i hagen längre. Fast han kom ju fram till mig, men höll sig på respektfullt avstånd hädanefter.)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: