Annons:
Etikettträningstips
Läst 10837 ggr
komkoma
10/28/14, 10:32 AM

Att lära hästen stå still vid uppsittning.

Okej,  jag behöver hjälp, råd, tips!
jag har haft min nya häst i snart en månad, det mesta går bra, vi utvecklas, lite upp och ner men så ska det vara i början ju Skämtar
Hästen är ett 7årig sto som  enligt den jag köpte henne av är sent inriden och sen inte riden på så mkt. Hon kan/kunde typ stopp, start, sväng och böja "fint" på nacken. 
Mitt stora problem är uppsittningen! I början gick det rätt bra man behövde hålla i lite från marken och proa lite. 
Nu är det full fart framåt så fort man sätter foten i stigbyglen! Hon visar inget obehag utan vill bara iväg. 
har provat att sitta upp från en pall vilket bara resulterar i att hon går sidvärts/framdelsvändning ifrån mig hela tiden.
Att sitta upp på stallplanen eller ridbanan är ingen skillnad. 
Ja har provat att gå en promenad med henne först, att longera ur hennes överskottsenergi. 

Jag försöker  vara lugn och tydlig i att markera att man ska stå still men asså ibland känns det som om jag ska koka över! Hästskrälle!
Kan tillägga att jag har varit med om en svår ridolycka i samband med uppsittning så ju mer hon bökar och trixar ju mer nervös blir jag… Ingen bra kombo!

Så hit me! Ni kanske sitter på ett jättebra råd, eller vet en SKITBRA video att kolla på med någon uppsittnings expert haha

Tillägger att hästen i fråga är kollad av ET och har en väl anpassad sadel, och det är inga övriga problem. Bara uppsittningen 🙂

Annons:
Gronstedt
10/28/14, 10:47 AM
#1

Öva med pallen utan att fullfölja uppsittningen tills hon står stilla invid den hur du än kliver på och omkring pallen och hästen.

När du ska sitta upp, böj hennes hals med tyglarna innan du börjar. Vill hon gå bort från pallen, böj halsen bort från pallen. Håll stadigt i tyglarna med vänster hand hela tiden och håll in när hon går iväg, även om du inte suttit upp helt. Fullfölj inte uppsittningen innan hon står stilla - även om det betyder att du blir stående i vänster stigbygel längs halva ridbanan innan hon står stilla och du kan svänga över benet och lugnt och mjukt sätta dig ned. Luta dig över sadeln och lägg en del tyngd på den, så att den inte slår runt medan du står i stigbygeln. Fortsätt förhålla så fort hon ens väger framåt. Och så massor med beröm när hon väl står stilla och släpp iväg henne "fritt" när du väl sitter på plats och har tagit stigbyglarna.

Detta funkar förstås inte om hon hoppar omkring och kastar sig, men om hon bara går iväg för tidigt brukar det hjälpa.

Det kan underlätta om du kan be någon annan träna på detta med henne, om du själv är rädd - det underlättar ju knappast.

[mitzylinnea]
10/28/14, 10:48 AM
#2

Tålamod! 

Min medryttarhäst va oxå lite sprallig i början, han är iof westernriden. Varje gång han gick iväg när ja hoppade upp la ja i backen och backade tillbaka till där vi stog från början. Och sen fick han inte gå förens jag gav ett kommando elr liknande. Nu står han som ett ljus och dom få gånger han tänker gå endå behöver jag bara säga "Mäh! Vart ska du då?" Så stannar han i vänder på huvudet i tittar på mig som att 

- Nähä… Jag syndes denhär gången oxå ;)

hannan
10/28/14, 1:23 PM
#3

Min medryttarhäst gjorde så när jag började ha hand om honom. Han hade börjat med det under sista tiden i inridningsstallet där han varit under två månader. För honom tror jag det handlade om att han förknippade det med obehag i ryggen, han var antagligen överansträngd när han kom hem och sen när det gick över fortsatte han ändå. Och han gick inte iväg, han galopperade, så fort man satt foten i stigbygeln. Det gick att komma upp om någon stod och typ blåhöll honom, sen drog han så fort man släppte.
Jag tog hjälp, började med att sätta foten i stigbygeln medan en annan tjej höll i, när han gick iväg stod jag kvar med foten i stigbygeln och så fort han stannade tog jag ur den. När han vant sig vid det började jag "sitta upp till hälften", dvs stå med ena foten i stigbygeln och den andra i luften och till slut satt jag upp helt. Mycket tålamod och mycket beröm, bort med all press så fort han stod still. Hela proceduren tog ungefär två timmar och efter det står han helt still vid uppsittning :)

LinaN
10/28/14, 2:25 PM
#4

Börja enkelt.  Ställ hästen bredvid pallen. Står hästen stilla VID pallen, beröm. Upprepa 3-4 gånger till.

Ställ hästen Vid pallen, ställ dig PÅ pallen. Står hästen stilla bra. gör den det inte börja om från början med att st åtilla vid pallen. Ställ dig sedan på pallen. upprepa tills hästen står stilla och du kan kliva upp och ner på pallen upprepade gånger utan att hästen bryr sig eller flyttar på sig. Klappa, klia och beröm hästen när du står på pallen.

när detta funkar, så kliv upp på pallen, klappa, sätt en fot i stigbygeln, och tyng lite. Klappa och beröm hästen när den står stilla. Annars upprepa föregående övningar.

Lägg mer tyngd i stigbygeln, låt den andra foten släppa från pallen. stå så i neutral uppsittningsposition. Dvs du lutar din högra höft mot sadeln och lutar dig över sadeln.  Precis så som #1 skriver, du kan stå kvar i denna position flera varv i både skritt och trav om det skulle vara så. Står hästen still, kliv av. upprepa 3-4 gånger.

Släng sedan över benet och sitt stilla, djupa avslappnade andetag och suckanden från dig, klappa/klia/beröm. sitt av till hälften, sitt på igen. Upprepa 3-4 gånger, sitt sedan av helt.

Detta tar ungefär 3-4 gånger innan detta sitter eller hästen börjar förstå, skynda långsamt. 

Filmen demonstrerar hur man lägger upp arbetet, i detta fallet ska hästen ställa sig vid sidan av uppsittningsplatsen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
10/28/14, 2:29 PM
#5

Här ser man tydligt hur han sitter upp till hälften vid ett tillf'lle innan han sitter upp i sadeln.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[TanatosNyx]
10/29/14, 5:04 PM
#6

Har du provat något så enkelt som att sitta upp från andra sidan? En del hästar blir såpass paff att dom kommer av sig med krånglandet och bara står och undrar vad du håller på med. 🙂

Annons:
Minorca
10/29/14, 6:06 PM
#7

Mycket bra träning som LinaN skrev att träna hästen att komma till pallen, och att stå och hänga med hänga med hästen när du står på pallen. Så att inte hästen bara förknippar pallen med någon hoppar på och snabbt iväg. Utan när du står högt ska hästen komma och hänga med dej och ev hoppar du upp. Kan hästen stå still själv i änden på ett långt arbetsrep? Det är bra att träna hästen att korta stunder som blir längre och längre.

komkoma
11/2/14, 7:00 PM
#8

Två dagar av stilla och lugna uppsittningar. En lugn harmonisk start av passet sätter verkligen standardern på passet. Hon har känts så lugn och avslappnad i ridningen dessa dagar. Tora är en gottegris som man nog kan få genom eld med hjälp av en morot. Så med hjälp av godis i fickan en dos med tålamod och en ostadig pall har vi tränat, tränat och tränat. Jag har plockat fram pallen och stält den brevid Tora, belönat när hon stått kvar. Efter det har jag gått vidare med att luta mig över henne, och gett henne en godisbit på motsatt sida till den jag står på. Om/när hon står stilla då! Går hon iväg eller flyttat sig åt sidan så har jag börjat om. Tora fattade ganska snart att det väntar en godis vid sidan när jag lutar mig över henne, jag ger henne bara godis på "yttersidan" så att hon inte ska bli frestad att börja snurra runt mig igen. Gick vidare med att ställa mig i stigbygeln, fortfarande gäller det att stå stilla! Har hon börjat gå så står jag bara kvar där tills vi står stilla igen, hoppar aldrig av i farten! Ger henne godis på yttersidan sedan kliver jag ner. Går tillbaka till pallen och gör om det hela. När jag satt mig i sadeln, vid pallen och hon står still så får hon belöning, klapp på halsen och massa beröm. Det känns verkligen att denna metoden fungerar och det har även gjort att hon har lättare att stå stilla när jag gör halt med. Har alltid fickorna fulla av morotsslantar these days.

Gronstedt
11/3/14, 8:54 AM
#9

Grattis och bra jobbat! Morotsmotiverade hästar är praktiska 🙂.

Upp till toppen
Annons: