Annons:
Etikettallmänt
Läst 1454 ggr
Zollan
10/18/14, 1:28 PM

Skiter han i mig?

Hej! Jag har en äldre ponny som är väldigt ouppfostrad ( fick göra vad han ville hos tidigare ägare ). Men han har ändå respekt och blir ungefär "okej okej jag lysssnar" när man säger till honom på skarpen. Men i övrigt så kör han sitt eget race och försöker alltid komma undan arbete - ja, han är såå lat! Jag försöker nu få honom att se mig som ledare/kompis så jag ska kunna få honom att göra som jag vill (självklart så vill jag ju att han också ska ha kul). När jag arbetar med honom i repgrimman, tex ska få honom att gå undan för tryck så är han väldigt ointresserad av mig och arbetet. Han tittar bort, tar ner huvudet och ska äta (matvrak). Så man får alltid "hallå här är jag och kolla nu här" . Så jag undrar hur mab gör när han tittar bort/tar ner huvudet för att äta? Är så frustrerad!! Sen till nästa fråga som är, när jag ska flytta hans framdel så går han ett steg åt sidan och sen blir han sur och går framåt. Hur får jag honom att gå åt sidan lite längre? Så man kan tex gå ett varv runt? Ha det gott kära nh-vänner!

Annons:
LinaN
10/18/14, 1:52 PM
#1

typisk left brain häst!

Han går framåt för att han inte tar dig på allvar. Ge honom en lång fas 1, och sen hoppa över 2-3 och gå direkt på fyra så slipper man det här "okej jag gör väl som du tjatar om…." det värsta dessa hästarna vet är att bli tjatade på, då blir allt ännu sämre/långsammare/ignorerar mera osv…. 

Min häst kan vara sånhär ibland. Han liksom gör saker halvhjärtat, surar lite och beter sig illa i liten skala. I söndags så tyckte han att backa vart pest o pina, så istället för att stå och lirka med honom så blev jag petig, backa snabbt, om det var rakt eller inte sket jag i, men backa och fort skulle han. Så jag bad honom först snällt och väntade, han gav mig ett snigelsnabbt steg bakåt och då började jag använda driving game framifrån, och stegade på rejält. Han hoppade i stort sett baklänges för han var inte beredd på att jag skulle säga till så på skarpen. Vi backade nästan ett helt varv lite kors o tvärs över ridhuset innan han verkligen ansträngde sig för att backa ordentligt. Och DÅ fick han eftergift, jag slutade och han fick vila en lång stund och tänka på vad som skett.

Det viktiga här är inte att man blir arg, man ska bara ha en attityd som säger "jag bad snällt men du strunta i det, så då får jag väl höja rösten lite" och absolut inte vara arg eller aggressiv, utan det ska mer vara ett konstaterande att "ja, om du inte lyssnar så lovar jag att det händer grejor!"

När du ska flytta honom och han går framåt så är det för att du tillåter honom att gå framåt, stoppa upp med ledrepet i repgrimma så han förstår att det inte är framåt du ber om.

Känner det börjar bli dags att äta frukost, är lite mosig i skallen så ursäkta om jag upprepat mig ^^

läs även artiklarna "motivera den lata hästen" del ett och två.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zollan
10/18/14, 2:04 PM
#2

#1 Ja, exakt så är han! Han är väldigt smart men otroligt lat och grinig när HAN inte har lust! Men när han vill så går det av en väldig fart! Men det är sällan, haha. Men hur visar jag "på skarpen" som du skrev på rätt sätt? Är rädd att jag gör fel när jag säger åt honom.. Så hur agerar jag? När han inte lyssnar/tittar bort/tar ner huvudet, ska jag bara dra upp honom med ledrepet eller ska man vara på något sprciellt i kroppen och använda rösten? Hur hur hur?! :D Han är av det slaget som lägger i backen och ibland kastar sig åt sidan när han inte vill vilket jag tycker är jättejobbigt :( Jag ser ju på alla andra att dehar hästar som de kan gå ut och gå med överallt. Hästar som springer runt dem i en cirkel lös och blir så less när jag inte ens får min att flytta på sig utan att bli sur ;P Sen en till fråga.. Han är lite så där nafsig när man är nära/går förbi för han tror alltid nan har nått att äta åt honom trots att jag inte ger ur handen. Hur gör jag dä med kroppen samt rösten? Tusen tack för alla utförliga svar :)

LinaN
10/18/14, 5:15 PM
#3

#3 läs artikeln 4 grader av fasthet som vi har här på sajten. Det är de 4 faserna. man brukar säga hår, hud, muskel, skelett, det är så hårt man ska tänka sig att man trycker med fast tryckt tex. alternativt mygga, geting, sparv, kungsörn. Gör du fel får du ingen önskvärd effekt. ;)

Istället för att dra i honom sätt honom i arbete, gör driving game mot hans rumpa så rumpan svänger iväg bort från dig, då får du tillbaka huvudet mot dig. Du kanske kommer behöva "rappa" till honom över rumpan en gång för att visa att du menar allvar, men givetvis så börjar du inte där. Och åter igen, om du har en attityd som säger att du gett honom rimliga chanser och att du inte är arg så kommer hästen inte ta illa vid sig av att du faktiskt säger till på skarpen… Men sen varierar det ju också givetvis. Om du inte är säker på din sak så kommer han utnyttja det till fullo. De där hästarna är lite väl listiga, de är väldigt skickliga på att få andra att göra mer än de själva.

ha ett längre ledrep så du kan tillåta honom slänga sig. För oftast är det ett försök till att slippa lyssna och engagera sig, men om han slänger sig och fortfarande sitter kvar i ledrepet så blir de ofta lite förvånade. Eftersom de är vana att bli av med kontakten när man leder med ett vanligt 2½m grimskaft, för då tappar man ju oftast dem. Samma här, försöker han slita sig, hoppa/slänga sig bakåt flytta bakdelen på honom. Han kan inte gå bakåt om rumpan snurrar iväg ;)

naffsigheten har vi diskuterat många gånger tidigare här på sajten. använd gärna sökfunktionen. Men i korthet kan man säga att nästa gång han försöker naffsa armbåga honom på mulen av "misstag". åter igen, det är din attityd som avgör. Om du verkligen siktar och försöker knocka honom så inser han det snart, men om du snarare lite nonchalant börjar dansa kycklingdansen eller får "spasmer" i armen när han försöker naffsa så kommer han rätt snart lära sig att det är jobbigt och att han inte tjänar nått på det. Min var också naffsig, och är ibland ffortfarande speciellt om någon gett honom godis från handen, då "råkar" jag armbåga honom när han kommer och letar godis. och jag har attityden "hoppsan, stod du där?" när han får sig en tjong på näsan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zollan
10/18/14, 7:22 PM
#4

#3 Tack för dina tips! Han slänger sig inte när jag går med honom längre (någon gång händer det) utan det händer mest när han körs och tömkörs (när han sprungit några varv och sen tröttnat och tycker att detta var väl inte så kul, det var ju jobbigt!). Och då vet jag inte hur man ska göra? För man kan ju inte flytta bakdelen på samma sätt då? Och i tömkörningen så snurrar han runt istället så han får typ tömmarna runt halsen om jag inte är nog snabb att hänga med i snurrarna! Ska söka lite om naffsningarna! Men det var bra tips som du gav mig :) Som sagt så gör han vad som helst typ för att slippa arbeta och kan t.o.m hota med en sparkar/bocksprång och så nör man håller på med något - och det vill jag inte att han ska göra!! För även om jag vill att han ska ha kul vid arbetet så är det faktiskt jag som bestämmer vad vi ska göra och ska han bara stånoch slappa så kommer han ju bli sjuk tillslut. Så "tyvärr" så måste jag ju få honom att springa ibland även fast han inte orkar och vill det! För jag älskar att tömköra, cirkelträning, arbeta med koner och bommar men han vill ju inte så då blir det ju så trist. För jag vet att jag kommer få deala med både stön och bråk från hans sida de flesta gånger vi ska träna. Därför hoppas jag att jag ska kunna få bukt med det :)

LinaN
10/18/14, 7:25 PM
#5

som sagt, läs artiklarna om att motivera den lata hästen. därär en del knep också :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: