Annons:
Etikettutrustning
Läst 1856 ggr
hannan
10/18/14, 10:19 AM

När bettet åker in i munnen...

Hej på er!

Jag har valt att använda bett när jag rider "min" häst, av den enkla anledningen att han är positiv till det, han sträcker sig efter bettet när jag tränsar. Eftersom jag inte har vare sig nosgrimma eller käkrem (islandsträns) så känns det ok, och som att han får stor frihet. Jag använder sällan tyglarna annat än som "nödbroms" då han ibland blir lite för uppspelt, t.ex. vid galopp i skogen och inte lyssnar när jag ber honom sakta av på annat sätt. Vid markarbete har jag alltid repgrimma.
Problemet är att så fort han drar det minsta åt sidan så åker bettet in i munnen. Jag vill kunna fortsätta använda bett så jag funderar på olika lösningar. De alternativ jag hittills kommit fram till är bett med parerstång eller bettskivor. Tänker att bettskivor kanske ligger för tätt mot ansiktet, men det finns ju nån variant som inte fanns när jag sist använde bettskivor på en häst (typ 20 år sen), Acavallo, som är gjorda så att de åtminstone ser ut att inte sitta lika tätt. Är det någon som har erfarenhet av dem eller har något annat förslag än mina två?

Så här ser de bettskivorna ut.

Annons:
hannan
10/18/14, 10:22 AM
#1

Jag menar så klart att bettringarna åker in i munnen 🙂

LinaN
10/18/14, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Varför inte sätta en kind"kedja"? Det är väldigt vanligt i USA på deras westernhästar som är på lantbruket så att säga.

Här i sverige används aldrig kindkedja till vanliga tränsbett men jag förstår ärligt talat inte varför. Kanske hänger det ihopa med vår tradition att snöra åt munnarna så in i helsikke med nosremmarna så bettet inte kan flytta sig…. men det är väldigt svårt när man inte har någon nosgrimma ^^

Så jag skulle i första hand sikta på det, du kan lätt knåpa ihopa en kindkedja av flätade skosnören så bettet ligger kvar på plats. Eller givetvis köpa en läderkindkedja, vet att både hööks och börjes ska ha sådana på sina westernavdelningar.

Kindkedjan sitter under tyglarna.

Du kan ta en gammal snokrem, den som sitter under bettet på en achennosgrimma och göra fler hål i. Billigt och bra plus att man slipper köpa nytt också ^^ eller en sporr-rem funkar också. Tror nästan de blir bättre då de inte är så hysteriskt långa!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hannan
10/18/14, 10:45 AM
#3

#2

Tack för tipset! Ska testa det.  Sporrem lät ju bra, får se om jag lyckas hitta en sån nånstans (jag äger faktiskt ett par sporrar, men jag tror att de ligger nånstans på vinden hos min mamma sedan dryga 20 år ;) ). Annars kostar de väl inte speciellt mycket.

LinaN
10/18/14, 11:16 AM
#4

nä, ett paket med sporremmar i textil är ju kring 30kr i de flesta hästsportsbutiker och även på granngårdens hästavdelning :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hannan
10/18/14, 2:22 PM
#5

Precis lagom dyrt! :)

LinaN
10/18/14, 5:19 PM
#6

man behöver inte heller knäppa upp "kedjan" varje gång man ska ta på och av tränset. Man ska få plats med 2-3 fingrar mellan kindkedjegropen och kedjan och hakan ska lätt kunna passera i och ur öglan som blir.

hästen på bilden ovan har lite för lång rem till sin kindkedja.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hannan
10/19/14, 10:18 AM
#7

🙂

Bruhn
10/21/14, 8:54 PM
#8

Bett med parerstänger kanske

hannan
10/21/14, 9:14 PM
#9

#8

Ja, det var ett av mina alternativ. Testar med kindkedja först, funkar inte det så får jag investera i ett nytt bett :)

Upp till toppen
Annons: