Annons:
Etikettträningstips
Läst 992 ggr
manzii
2014-10-12 23:51

Promenad

Jag har ett sto på 1,5 år snart som jag skulle vilja gå på promenader med. Jag är dock lite orolig att hon ska bli rädd för något och springa iväg. Grejen är den också att stallet ligger vid en 70 väg där alla rent ut sagt kör som idioter. För att komma till en grusväg måste man gå en liten bit för att komma dit. Stallet ligger precis i en skarp kurva och sikten är skymd på ena håller så man ser ju inte om det kommer någon bil. Trots att hon har stått i en hage precis intill vägen och att vi har trafik tränat är jag ju inte 100% säker att hon inte skulle bli rädd. Vad ska man ha för utrustning? Hur har ni gjort första gången ni ska på promenad? Tips till mig?

Annons:
PogoPedagog
2014-10-13 12:41
#1

Börja på en söndag när det är så lite trafik som möjligt. Jag tycker det är lättare att hålla ordning på en häst när man rör sig så jag hade nog försökt fortsätta framåt i stadigt tempo när det kommer en bil. Står de stilla tycler jag det kan vara lurigt att hålla koll på bakdelen så de inte svänger ut den i vägen.  Märker du att bilen kör snabbt kan man vifta avvärjande mot bilen och förhoppningsvis förstår de att de ska sakta ned.

manzii
2014-10-13 15:01
#2

Okej tack så mycket. Är det bäst att använda vanlig grimma?

Caf_Roy
2014-10-13 15:34
#3

#2 Repgrimma om hon är van vid det och du kan kontrollera henne i den, annars träns. I alla fall första gången. Bryr hon sig inte om bilarna och du kan kontrollera henne i vanlig grimma kan du ha det i fortsättningen, men repgrimma är säkrare.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

manzii
2014-10-13 16:07
#4

#3 Har inte haft repgrimma på henne än. Men hon har haft träns ett par gånger. Kan börja med träns.  Får börja träna henne med repgrimma så kan jag ha det i fortsättningen.

LinaN
2014-10-13 18:20
#5

Långt ledrep oavsett repgrimma eller träns. så du har lite att hålla DIG säker med också.

Och som sagt, ut tider då det är lite bilar, lördag och söndag morgon vid 7.30 är det sällan bilar ute. och jag har märkt att jag tycker det är lättare att möta tung trafik på väg hemåt stallet än när vi är på väg ifrån stallet tex. :)

Handskar och hjälm på dig, reflexer till tusen på er bägge så ingen kan klaga över att ni inte syntes!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: