Annons:
Etikettträningstips
Läst 1146 ggr
[ClippingExpress]
2014-10-10 16:03

Vägrar att lämna gården.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min häst Dennis vägrar att lämna gården när jag ska rida ut, det funkar om en häst som är framåt går först men aldrig ensam eller med en häst som är som han. Han har aldrig gjort illa någon,  han skulle inte ens kunna skada en fluga ❤️ Men när vi väl rider ut ensamma så backar han, han vägrar gå framåt. Jag blir så klart rädd när jag tänker vad som skulle hända med både mig och honom. För några veckor sedan så backade han ner i ett dike. Jag vill kunna rida ut utan problem eller tankar på att något väldigt illa kan hända om han backar framför en bil osv. Någon som har tips på träning eller vad de kan bero på?

Annons:
Sandra LT
2014-10-10 16:20
#1

Fy så tråkigt!

Jag fick ett tips när min pålla var sådär, vägrade gå, backade ner i diken, hon till och med reste sig i protest. Hon var sådan (precis som din) när vi skulle lämna gårdsplanen och de andra hästarna, samt vid vissa bestämda platser under vår ridtur (vissa hus, vägskäl).

Tipset var att gå av och leda. Gå några meter (ca 10-20 meter) fram och sedan vända tillbaka till utgångsplatsen… och så gå fram igen… och igen… och igen. Få hästen riktigt less på att behöva gå där fram och tillbaka. Förhoppningsvis ändrar pållen inställning och tycker att det är lika bra att gå fram när matte ber om det från ryggen, för det är så himla tråkigt att behöva gå där fram och tillbaka… min gjorde det iallafall. Dock behövdes det några sådana här påminnelser vid några tillfällen, men nu för tiden brukar hon inte ifrågasätta mig när jag vill att hon går fram (även när det gäller att lämna stallplanen och kompisarna).

Lycka till!

[ClippingExpress]
2014-10-10 16:29
#2

#1 Tack så väldigt mycket! Ska pröva med det och se om det fungerar! 🙂

LinaN
2014-10-10 19:14
#3

Finns flera trådar på ämnet här på sajten. Använd sökfunktionen och se vad du hittar! :D Massor med kloka råd!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[ClippingExpress]
2014-10-10 20:46
#4

#3 Ska göra det! :)

Upp till toppen
Annons: