Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1121 ggr
LinaN
2014-10-09 18:40

Join up - Baseras på rädsla

I en ny studie utförd på universitetet i Sydney så har man kommit fram till att den metod som Monty Roberts använder sig av, den så kallade Join Up, är baserad på att utsätta hästen för rädsla och trygghet.

För att testa vad som sker har de tagit bort människan ur ekvationen och ersatt människan med en radiobil som sätter press- jagar, hästen kontra att den inte jagar hästen - eftergift.

Läs artikeln själva. Tyckte det var klart intressant och det faller i god jord hos mig då jag i många år tyckt hans metod är för rovdjurs-baserad med rädsla/trygghet som träningsmetod.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hannan
2014-10-10 10:55
#1

Intressant studie, har aldrig tänkt på det på det viset faktiskt. Har iofs aldrig jobbat på det viset, men det liknar ju Cirkling Game, och där tycker inte jag att det handlar om att skrämma hästen framåt utan att driva den framåt med hjälp av energi och att få den att sakta av genom att släppa på energin, sedan aktivt bjuda in hästen att komma till en. Men det är kanske inte samma sak?

Funderar på en annan grej… Läste på nån fb-sida (är inte med i gruppen så jag kunde inte ställa frågan där) där en tjej skrev att hon enbart använde sig av belöningssystem när hon tränade sin unghäst och såg hela pressure-release-grejen som något negativt. Själv kör jag med pressure-release och sen belöning (beröm, godis, beröm beröm beröm), och det verkar som att det är det vanliga här. Så min undran är helt enkelt… Hur visar du hästen på ett bra sätt vad du vill att den ska göra utan att använda pressure-release, innan du kommit till stadiet där det räcker att bara rikta din energi? Vilket väl också är en form av pressure. Kanske är jag som är korkad, men jag förstår faktiskt inte :)

LinaN
2014-10-10 16:49
#2

Det enda som är likt mellan circling game och join up är att cirkling game förutsätter att din häst redan KAN och FÖRSTÅR friendly game, fast tryck och rytmiskt tryck.

join up är mer rytmiskt tryck från början och sen efter ett tag när hästen antingen är trött och inte orkar springa mer eller man tar bort pressen klappar om hästen för att vinna förtroendet.

Så för min del så föredrar jag att visa att jag inte är farlig innan jag ber min häst, eller någons häst för den delen, om något. ;)

Hästar använder sig av pressure/release i det vilda och i det tama så det är redan ett väl inkorporerat system som de redan kan. Och att bara rikta sin energi är också pressure/release bara mycket subtilare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Alana82
2014-10-10 17:14
#3

för mig så handlar join up om att utsätta hästen för ett så lätt tryck som möjligt som den ska röra sig bort ifrån, samt att be hästen att ändra riktning på min uppmaning med återigen minsta möjliga tryck, inte om att trötta ut den eller skrämma den, fast jag har heller aldrig gillat monty överhuvudtaget så :)

Sedan är det viktigaste av allt att man faktiskt lyssnar på hästens signaler oavsett vad man ber den om och med vilken metod man frågar

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

LinaN
2014-10-10 19:13
#4

#3 de klipp jag sett med Monty så driver han väldigt kraftigt och väldigt länge…. 

psykologin får han rätt på men däremot själva utförandet tycker jag är på tok för hårt. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hannan
2014-10-10 19:25
#5

#2

Ja det är ju en stor skillnad. Men man måste ju kunna göra Join Up på ett mjukare sätt också, för poängen kan väl inte vara att skrämma hästen?

Ja precis. Så jag undrar vad personen jag refererar till anser är ett bättre arbetssätt. Jag kan inte komma på något som är enklare för hästen att förstå, eller bättre för hästen (än pressure/release. Men jag kan väl knappast kräva att ni ska kunna ge mig svar på vad personen menade, bara kände att jag blev sittande med ett stort frågetecken över huvudet ;)

LinaN
2014-10-10 20:50
#6

#5 poängen är ju inte att skrämma hästen utan få den att underkasta sig människan som ledare. vilket i mina öron låter som att VINNA över hästen.

Jag föredrar partnerskap :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hannan
2014-10-11 10:03
#7

#6

Där håller jag med dig fullständigt :)

Alana82
2014-10-11 13:53
#8

Underkastelse och dominans är livsviktigt för alla djur som lever i grupp, utan det skulle gruppen inte fungera, partnerskap låter fint men jag tror inte att hästen uppskattar situationen eftersom den skulle innebära en konstant inre konflikt gällande vem som är var i hierarkin

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

LinaN
2014-10-11 19:38
#9

#8 partnerskap betyder för mig att var och en vet vad som förväntas och krävs av alla inblandade. Det är en hierarki, men den uppnås genom samarbete, inte genom skräck/rädsla/uttröttning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hannan
2014-10-11 19:56
#10

#8

Partnerskap behöver ju inte betyda att båda parterna har samma rang. Däremot innebär det ömsesidig respekt och det tycker inte jag att man visar hästen genom att skrämma den till underkastelse.

Upp till toppen
Annons: