Annons:
Etikettutrustning
Läst 2194 ggr
Lina.k
2014-10-07 11:53

Börja rida utan bett

Hej Jag har en medryttarhäst som jag skulle vilja testa att rida utan bett och börja NH träna med. Hon är en C-ponny som aldrig gör något dumt och går jättebra att rida på så inga problem där, men jag är intresserad av att se hur hon reagerar på att rida utan bett. Jag har kollat runt lite och är intresserad av något i stil med indianhackamore och repgrimmor. Jag vill inte att det ska påverka den vanliga ridningen då ägaren inte verkar intresserad av detta. Är det någon som har tips på något jag kan pröva och berätta om jag behöver göra några förberedelser eller träna henne på något sätt innan jag börjar? Tacksam för alla svar jag kan få och all information

Annons:
LinaN
2014-10-07 14:57
#1

finns många liknande trådar på sidan, så använd sökfunktionen. :)

Sen som med allt så krävs förberedelser och studier. Hästen bör kunna och förstå minst de 3 första lekarna. Vänliga leken, igelkott/porqupine leken, och driving game. framförallt porqupine som är att gå undan för fast tryck som är nyckeln till all ridning bettlöst. För kan inte hästen gå undan för tryck på marken så kommer den troligen inte göra det uppsuttet heller, speciellt inte när man tar bort maktfaktorn som bett kan utgöra i traditionell ridning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-10-08 07:33
#2

Bettlös ridning kommer troligtvis inte att påvärka den "vanliga" ridningen. Jag rider själv på repgrimma och hade inte tränat speciellt mycket i den innan. Lite dumt kanske men. Jag tycker du börjar som Lina sa, med lekarna och sen kan du ha både repgrimman och tränset på. Rid med bara repgrimman men ha tränset på som någon sorts nödbroms. Man ska ju aldrig dra i munnen på hästen men om din häst inte skulle förstå repgrimman kan du lätt byta till tränsets tyglar ist(: Jag fick tipset att börja i en inhängnad så om du ramlar av så är din häst fortfarande instängd så den inte kan springa bort(:

Denna kommentar har tagits bort.
LinaN
2014-10-08 10:57
#4

Det bettlösa påverkar inte ridningen mer än vad du som ryttare kan hjälpa att formge hästen och ge den det stöd som den behöver.

men om planen är att rida ut i skogen på lång tygel så spelar det verkligen ingen större roll, det är först när du försöker rida dressyr bettlöst som det krävs mer kunnande (tex, JAG kan inte rida min häst bettlöst i någon superbra form, visst han går inte och förstör sig men han går inte helt ändamålsenligt med bara repgrimma för vi är inte där ännu)

Läs artikeln här på sidan om One Rein stop, det är enormt bra och jag anser att alla hästar bör ha detta i sin grundutbildning för att både häst och ryttare ska vara tryggare tillsammans!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[tintilar]
2014-10-09 12:09
#5

Att rida på bettlöst påverkar inte ridningen i sig, så det behöver du inte oroa dig för. Det kräver mer av din sits om du ska träna, men det är ju i slutändan bara en vanesak. Jag har ridit uteslutande på bettlöst i 10 år, även helt utan huvudlag. Av de bettlösa alternativen tycker jag att det är viktigt att undvika huvudlag som inverkar med hävstång. De inverkar på ett dåligt sätt, kan skada hästen och är oftast mindre flexibla och kräver mkt mer sitshjälper. Det skulle jag inte rekommendera att börja med. Sidepull eller kapson är de två varianter som jag använder. I kapsonet har du mer handkontroll än i sidepullet, men personligen gillar jag sidepull bättre. Det är ju en smaksak. En del hästar blir stressade av kapsonet i början då tygeltaget inverkar i en ovan riktning. Men de brukar vänja sig. Att rida i grimma kräver mer av er relation och kommunikation, då du det är svårare att ge tydliga hjälper. Men det kan du absolut prova med om du vill. Börja på ridbanan, ta det lugnt och prova er fram. Det handlar ju om att vänja sig och förstå hur det funkar och det är en inte så stor skillnad mot bett. Jag använder mitt sidepull när jag ska rida andras hästar ibland, som aldrig gått bettlöst, och det är sällan några som helst problem för dem att förstå.

Lina.k
2014-10-10 20:22
#6

Tack så hemskt mycket för alla svar. Testade att rida i bara grimma och det fungerade verkligen jätte bra, inga problem för henne att stanna och svänga m.m har jobbat lite med lekarna också och det har funkat bra hittills. Nu ska jag bara bestämma vilket bettlöst alternativ jag ska testa som nästa :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: