Annons:
Etikettallmänt
Läst 1389 ggr
cCastaway
2014-09-15 20:51

Min häst gillar inte sadling

(vet inte om jag la inlägget i rätt ämne?)

Hej! Finns det något sätt att lära sin häst att gilla sadling?

När jag lägger på sadeln så drar hon bak öronen, och vänder huvudet mot mig. Så gör hon även när jag ska spänna sadelgjorden. Det är inte så att hon biter, utan hon tar bort huvudet så fort jag säger till henne. Men det syns ju att det är något som hon inte gillar, har kollat så att hon inte har ont och att inte sadeln klämmer på henne.

Har haft henne i snart en månad och hon gjorde så hos förra ägaren också, fast dom hade en annan sadel till henne.

Så vet någon vad det kan bero på? Och vad kan jag göra så att hon ska acceptera sadlingen?

Annons:
natrualhorse
2014-09-16 07:52
#1

Jag skulle nog lägga på sadeln, och belöna henne när hon är lugn genom att ta bort sadeln. När du ser att hon inte längre blir sur när sadeln läggs på kan du ha det längre och längre. När hon är så pass lugn kan du börja med att ta sadelgjorden runt hennes mage men spänn den inte. Dra lite försiktigt utan att spänna den i själva sadeln. Detta är inget man gör på en dag utan kommer troligtvis ta några dagar eller längre beroende på din häst. Men skynda inte, ta av sadeln när hon är lugn och sen kan ni vara klara för dagen med just sadel. Det finns säkert massa andra sätt men så hade jag gjort. Måste själv jobba med att spänna sadelgjorden på min medryttar häst(:

LinaN
2014-09-16 10:49
#2

appraoch and retreat. hon förknippar sadeln med obehag, antingen pga att sadeln legat dåligt innan eller på grund av det arbete hon utfört efter att hon blivit sadlad.

Här är en av två filmklipp från parelli som handlar om att sadla och sadelanpassa på ett sätt som är bra för hästen. Och för en själv. Första klippet handlar främst om westernsadeln, men där finns massvis med nyttiga saker som man kan ta nytta av även med vanlig engelsk sadel så rekommenderar dig att inte hoppa över denna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-09-16 10:51
#3

Andra delen med engelsk sadel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-09-16 11:05
#4

att sadla en häst är ett Friendly game. och här är ett klipp om hur man jobbar med approach and retreat som är viktigt för friendly games.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-09-16 11:11
#5

här är ett fint klipp med en häst som har tillitsproblem till människor, de använder ett fleecetäcke men principen är densamma. Mycket fokus på timing, ta bort saken när hästen gör en ansats till att slappna av, blinka, andas, sucka, gäspa osv. Ta itne bort saken när hästen är spänd som en fiolsträng.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

cCastaway
2014-09-16 19:36
#6

Tack så mycket för bra svar från er! :) Ska kolla igenom videoklippen!

Annons:
RomDoll07
2014-09-21 05:43
#7

Jag känner väl igen ditt problem, för några år sedan hade jag hand om en häst som var ännu värre, han strök bak öronen så fort han såg en komma bärandes på sadeln och när man la på den försökte han alltid hugga efter en. Det jag gjorde då var en sån enkel sak som att stanna några meter ifrån honom när jag kom med sadeln och ge honom tid att bearbeta vad jag höll på med. När han insåg att jag inte tänkte bara rusa fram och överfalla honom med sadeln tog det inte alls lång tid för honom att acceptera att jag stod där med sadeln och efter det kunde jag successivt gå närmare tills jag kunde stå bredvid honom med sadeln utan att han visade någon negativ reaktion.

Nästa steg var att stå bredvid honom och lyfta upp sadeln som om jag skulle sadla, men istället för att lägga den på hans rygg höll jag den bara still tills han inte brydde sig längre och belönade då genom att sänka den igen, vilket fick honom att förstå att rörelsen jag gör när jag lägger på sadeln inte behöver vara förknippad med obehag. När det funkar utan problem är det bara att fortsätta steg för steg med att lägga på sadeln korta stunder, ta bort den när hästen är lugn och sen kan man så småningom börja med sadelgjorden.

Det kanske verkar omständigt och väldigt tidskrävande att göra allt det här men det krävdes inte alls särskilt lång tid för "min" häst att bli betydligt lugnare vid sadling, och med tanke på hur han reagerade tidigare var det väl värt den lilla tiden. Så mitt råd är egentligen bara att ta det lugnt och låta hästen hinna vänja sig vid det ni gör ett steg i taget, så att sadling blir en så positiv upplevelse som möjligt.

Upp till toppen
Annons: