Annons:
Etikettträningstips
Läst 1102 ggr
ching
2014-09-12 22:30

Dominant ponny?

Hej! Jag håller på att träna ett russ på 5år i lite allt möjligt. Vi har tränat en del trickträning och longering med godis som belöning. Allt har gått jättebra och vi gör stora framsteg. Hon har aldrig visat tendenser till dominans. Fram till nu. Här om dagen när jag skulle "longera" henne på en gräsmatta för att sen belöna med att få äta av gräset (detta hade vi bara gjort ca 2ggr innan och då hade det gått jättebra!) så vart hon lite, från min synpunkt, dominant av sig. När jag bad henne att komma fram i trav så "hotade" hon med att stryka bak öronen och vända baken till. En gång bockade/kickade hon till och med mot mig. Det här är enda gången hon visat tendenser till dominans. Jag undrar hur jag kan få henne att sluta med det här? Jag vill att hon ska förstå att om hon arbetar, då får hon belöning (är osäker på om hon verkligen förstått det) och att det inte är okej att hota mig. Ska jag kanske köra några slags ledarskapsövningar eller tänka på något speciellt kroppsspråk när vi tränar? Tack på förhand!!

Annons:
LinaN
2014-09-12 23:31
#1

När min häst hotat på det där viset, så har han fått jobba. Jag flyttar bestämt rumpan ifrån mig och driver honom aktivt något varv. Sen börjar jag om. Oftast har sådant här skett när han är på väg iväg när jag börjar be honom om något ute på voltspåret.

Så antingen har det vart totalt tvärstopp i repgrimman (ett fas 4 ryck, eller fler beroende på hur allvarligt menad sparken var) och sedan driving game på bakdelen så den vänds ifrån mig. Alternativt om sparken inte vart så allvarlig menat så har jag drivit på honom på volten, använt min stick+string till att slå med fas 4-hårdhet mitt bakom svansen (rakt ner i backen alltså) så nära honom som möjligt för att markera att det inte vart ok, han sparkar efter mig, då sparkar jag tillbaka.

Sen alltid alltid tillbaka till neutralen och börja om, lite som SPARK - tillrättavisning - neutral - fundera vad som hände - gör om och gör rätt.

Var du för puschy? krävde du för mycket? var du otydlig? bad du om mer än hästen var beredd på? Gjorde du en för stark ivägskickning, dvs kunde du ha viskat med din kropp istället för att skrika?

De gånger som min häst reagerar på detta viset idag är om jag är för påig, för snabb och framförallt otydlig + snabb och kräver mer än han var beredd på. Då skickar han bakben efter mig. Oftast är en spark en protest, jag kan tycka att en häst som trängs med bogen eller kommer mot en och "attackerar" framifrån är mer dominant än en som sparkar, för även en rädd häst sparkar, medan en dominant gärna mejjar ner en….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ching
2014-09-13 10:06
#2

Tack så jättemycket för ditt svar!! Kändes som jag blev klokare :-)

ching
2014-09-13 10:09
#3

Känns helt klart som att det var en protest. Då hon drog ner huvudet och ville äta efter kicken, var lite som hon sa "sluta vara så jobbig, jag vill ÄTA"

Upp till toppen
Annons: