Annons:
Etikettträningstips
Läst 2038 ggr
natrualhorse
2014-08-20 21:28

Våga prova bettlöst?

Hej! Har en medryttarhäst som tuggar väldigt mycket på bettet samt vrider huvudet åt vänster samtidigt. Jag själv är emot bett då jag hört så mycket illa om dom. Han stannar eller drar iväg in i skogen när vi rider, inte fort utan han bara traskar iväg. När han stannar smackar jag och skänklar på honom så gott jag kan men han bara står där och tuggar på sitt bett med huvudet på sned. Jag är kanske paranoid när det kommer till bett men jag skulle säga att han inte tycker om det. Om vi är ute och går i skogen eller tränar på gräsplan går han på lugnt och lyssnar på mig. Inga problem alls förutom att han är svår att ta till trav men det jobbar vi på. Precis som om han inte känner sig trygg när jag inte står på marken med honom. Han är ingen häst som springer iväg utan står då hellre kvar och tittar, så behöver inte vara rädd för att han ska dra iväg(ta i trä). Men min fråga är då, vågar jag sitta upp med den vanliga grimman utan bett? Det jag är rädd för är att han inte kommer lyssna på mig men jag vet inte? Han lyssnar ju inte med heller så :/ Haha, hjälp.

Annons:
Gronstedt
2014-08-20 21:40
#1

Innan du bestämmer dig för att bettet är dåligt, bör en kunnig tandläkare kolla hans mun och tänder och en bra equiterapeut kolla resten av hans kropp. Att ta bort bettet löser inte eventuella problem, utan maskerar dem bara.

Din beskrivning låter mer som ryggsmärta än som att han inte gillar bettet, men låt som sagt någon sakkunnig kolla över honom.

EDIT: Och förstås kolla att utrustningen verkligen passar.

natrualhorse
2014-08-20 22:44
#2

#1 Okej, som sagt är det inte min häst och enligt ägaren har han hållit på så jämt. Bara för det betyder det ju inte att han inte har ont. Ska kolla upp det. Även om det bara döljer problemen genom ta bort bettet vill jag i grund och botten inte använda bett överhuvudtaget, vilket var hela frågan om jag vågar men tack ändå. Ska som sagt kolla med ägaren.

Gronstedt
2014-08-21 07:38
#3

#2: Du kan förstås använda bettlöst ändå om du och hästen trivs med det, jag menar bara att ni ska kolla hästen också 🙂.

Innan du provar att sitta upp med bara grimma kan du ju tömköra/tömlongera med grimma och tömmarna satta som du tänkt sätta tyglarna. Då kan ni träna lite tillsammans och bli överens om vad signalerna ska betyda innan du sitter på ryggen.

supernatural
2014-08-21 08:50
#4

Och kör inhägnat dom första gångerna! Man ska inte ta sig vatten över huvudet :)

Om du tycker det är för lite med vanlig stallgrimma kan du ju använda repgrimma/ridrepgrimma till en början? :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

natrualhorse
2014-08-21 12:24
#5

#3 Ja absolut(: Tack va smart, hade jag inte ens tänkt på! Ska prova idag(: #4 Det vore kanske smart(; Har tyvärr ingen repgrimma så stallgrimma är det ända jag har tillgång till.

LinaN
2014-08-21 13:30
#6

stallgrimmor är ingen höjdare när det kommer till kommunikation, de är klumpiga och inte lika exakta, men det går. Har själv använt det tidigare när man ridit och inte haft tillgång till andra saker (eller var för lat för att hämta tränset innan man gick ut till sommarbetet för att hämta hästen)

se till att hästen kan och förstår de första tre lekarna inom NH innan ni ger ut bara. Det är viktigt att hästen begriper att den ska gå undan för tryck istället för att gå emot trycket vilket är den naturliga grundinställningen på hästen, så den måste lära sig göra tvärt emot vad den lärt sig från början.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
natrualhorse
2014-08-21 16:07
#7

#6 Nej dom är inte bra någonstans stallgrimmorna men det är det ända jag har just nu :/ Ska man ha en mjuk eller hård repgrimma? Förstår att det är upp till en själv man trivs med men kan inte den hårda repgrimman skava på hästen? Har funderat på att skaffa en snart då han inte lyssnar med stallgrimman lika bra som han skulle kunna. Vi har jobbat med dom 2 första lekarna och gör det varje gång jag är där. Friendly Game och den där man lär hästen att gå undan för tryck, kommer inte ihåg vad den heter.

LinaN
2014-08-21 17:36
#8

#7 porqupine.

hård eller mjuk repgrimma…. min är mittemellan, det är en äkta parelli-repgrimma. Den är hård nog för att inte vara flimsig men mjuk nog för att inte stå för sig själv. hööks har en repgrimma som är helt ok faktiskt. samma med börjes. De duger gott. sen kan man alltid kolla begagnatmarknaden, jag köpte en extragrimma i mindre storlek så jag har med mig när jag åker ut till elever och de inte har en repgrimma själva, den hade inget märke men var bra ändå.

det viktiga är att man knyter knuten på rätt sätt.

Sen en repgrimma sitter bara på hästen medan man hanterar och tränar, ALDRIG någonsin i hagen eller boxen utan uppsikt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-21 22:38
#9

Har tittat på hööks repgrimma, dock bara på internet skulle behöva känna på den. Men hade tänk köpa den för att se hur det fungerar osv. Innan jag köper en dyrare. Det är det jag tycker verkar så läskigt med repgrimmor. Lämnar honom aldrig förutom om jag ska hämta något i saddelkammaren men då står han i stallet med vanlig stallgrimma för att kunna vara "uppställd" i stallgången. Jag kommer ju använda repgrimman när vi jobbar markarbete nu i början och så fort vi känner oss säkra med Porqupine Game(tack föresten) kommer vi även börja arbeta uppsuttet. Så han kommer aldrig vara ensam med den. Han är en häst som är lättskrämd av ljud han inte känner igen och rycker då till, det tycker jag verkar obehagligt. Har inga problem nu med stallgrimman men den går ju iofs sönder före hästen vilket inte repgrimman gör. Har fått för mig att repgrimman kan ge skavsår? Just för att de är ett rep, jag vet ju själv hur ont det gör när man longerat hästen som plötsligt drar iväg och där står man med världens brännsår i händerna :/ Har en beskrivning på hur man ska knyta som jag ska plugga in så fort jag kan

LinaN
2014-08-22 00:04
#10

#9 du tänker nog på rope-burns. Skavsår får de ju även av täcken och vanliga grimmor och annat de har på sig längre perioder där svett-smuts och rörelse skapar långvarig friktion och skaver.

En repgrimma kan inte orsaka skavsår pga de ovanstående kriterierna.

Däremot kan en repgrimma som är för stor skapa rope-burns som är en friktionsskada som uppstår när repet förflyttas i snabb hastighet över ett område på hästen. Det ställe som jag kan tänka mig är utsatt skulle nog vara runt nosryggen isf för ett ropeburn. Det är enligt principen om du håller ett rent syntetrep och drar det snabbt genom handen så blir det friktionsvärme. Så ett ropeburn kräver långa repdelar och hastighet för att orsaka en brännskada.

Det är vanligare att man som människa får ropeburns i händerna för att man håller för hårt i repet och inte låter det glida i handen och låta hästen driva iväg i situationer där den blir tex rädd. Människan vill gärna hålla fast och kvar, medan hästen vill fly. Men genom att använda ett rep som är minst 4-5m långt så tillåter man hästen att komma undan UTAN att man tappar den och utan att man som människa försöker hålla kvar och kontrollera 650kg häst.

min häst har lyckats trampa på sitt ledrep och vridit grimman ett halvt varv runt sitt huvud när knuten löst upp sig och kanat ner (det händer ibland även när man gör rätt knut och man lekt en lång stund med mycket stark kommunikation till grimman.)  utan att bränna sig. Så det hänger en del på kvalitén på grimman.

Den ska vara hal framför att den ska vara sträv i min mening, för en sträv grimma ger mer friktion. är den hal så glider den en längre stund innan friktionen kommer igång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2014-08-22 14:44
#11

#10 Som den gången jag hade en nervös travare som medryttarhäst, skulle longera, han stegrade och började springa iväg, jag fick hjärnsläpp och skulle "hålla fast", när jag väl släppte blödde jag från både handflatorna. Inte skönt någonstans.

Iallafall! Hööks har ju två olika repgrimmor, en blå/vit "vanlig" och en svart ridrepgrimma. Känn på båda, har för mig att den svarta är den vi har i stallet som är rätt mjuk och den blåa är lite hårdare. Men kan ha fel. Om dom inte faller dig i smaken finns som sagt jättemycket begagnat och online, naturhunden, playlovelearn etc. :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

natrualhorse
2014-08-22 18:12
#12

#10 Ja, jag tänker på brännsår. Men va bra att det inte är vanligt, då hästen jag ska ha det på kan slänga sig åt sidan nån gång. Men än så länge har han inte slängt sig iväg så pass att repet spänts mellan oss. Men det kan ju hända så ville bara veta om det kunde hända. Har långlina på min hund när vi är ute i skog och mark och har bränt mig ett antal gånger. Vill gärna inte att min medryttar häst ska råka ut för samma skada. #11 Ska man släppa repet och låta hästen springa då eller vad ska man göra? Känns ju läskigt om dom trampar på repet och snubblar eller liknande.. Har kikat lite på deras hemsida och har bara sätt den blåvita men ska kolla efter den svarta, skulle ju vara bra att ha en man kan rida i också även om vi inte ska göra det än på ett tag(: Ska ta mig dit snart och känna på dom(: Såg nu den svarta med tyglar på hööks hemsida. Ringarna på sidorna sitter kvar även när man tar av tyglarna va? Den skulle vara ett bra alternativ om vi sedan ska börja rida på det så jag kan "rida från marken" först(:

Zaphix
2014-08-22 18:38
#13

Min har fått skavsår på nosryggen av en av mina repgrimmor, den är av ett  glansigare material än de andra. Så numera har har ett underlägg i neopren på nosryggen när han rids i repgrimma. Vilket han dessutom gillar bättre än med bara repet. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
supernatural
2014-08-22 20:39
#14

#12 Om man har ett långt ledrep hinner hästen "springa av sig" och man slipper slita i dom :)

Jo. ringarna på den andra sitter kvar. Egentligen spelar det ju inte så stor roll vilken du tar, men det är ju som sagt lättare att fästa tyglar då man slipper knyta fast dom :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

natrualhorse
2014-08-22 20:49
#15

#13 Ja de får man fästa på om man märker att de skaver, ska ha det i bakhuvudet(: #14 Precis, har ett som är en longeringslina så den är väldigt lång(5-6m kanske) och klumpig. Skulle 3,5m vara för kort? Okej, ja det är det ju(: Om man ska knyta varje gång blir de ju lite jobbigt :/

LinaN
2014-08-23 11:04
#16

#12 Om hästen sliter sig eller man väljer att släppa så visst kan hästen kliva på repet. Och visst kan den snubbla på repet. Det finns två alternativ här 1. Hästen blir förvånad över det plötsliga rycket och saktar ner. 2. Hästen blir chockad och springer ännu mera och trampar fler gånger. Men det finns också alternativ på alternativ 1, de fortsätter springa tills de inser att rycket återkommer om de inte är försiktiga. 

Min häst är av katergori 1, han har trampat på ledrepet, hållt på att gå omkull och trasslat in ett ben i galoppen. Detta har lärt honom att om han sliter sig/jag släppet och han springer så ser han till att galoppera bredbent med repet mellan fram och bakben, eller så springer han med ledrepet släpandes på det som är hans utsida, så kroppen på ett spår och huvudet på ett annat för att han inte ska kliva på repet. Så hur hästen reagerar beror mycket på vilken Horsenality den har och vilka tendenser den har. Finns en artikel om horsenalitys här också att läsa så gör gärna det.

Och med tanke på att du skriver att när hästen slänger sig så är det sällan så att repet spänts mellan er, det antyder att det är en häst som ändå är hyfsat självsäker och trygg i de flesta situationerna.

Kan även tillägga att alla de gångerna som ajg tappat/släppt min häst så har han aldrig fått ett skavsår på huvudet, ens den gången han nästan var nere i ridhusgruset med hela kroppen för att han snubblade på repet.

Det är bra att tänka på riskerna, men låt inte katastroftänkandet ta överhanden.

#15 3½m är för kort, det är ju ett något längre grimskaft bara. sikta på ett rep som är cirka 7m långt, då har hästen tillräckligt långt rep för att kunna drifta iväg när den blir rädd + du kommer ha några sekunder på dig att avgöra om du kommer kunna hålla kvar hästen eller om det är bättre att släppa.

Att syssla med NH innebär att man övar upp sin skicklighet med rephantering. Jag hanterar mitt 7m rep som en dans i dagsläget, men så vart det inte i början, och nu när jag hanterar mitt 15m's rep då börjar det bli trassligt/klumpigt mest för att JAG är ovan vid att hantera det hela.

Rekommenderar också att du skaffar ett runt ledrep, band/longerlinor tenderar till att döda kommunikationen mellan hand och grimma eftersom de inte bär energin tillräckligt bra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-23 11:22
#17

#16 Han är nog också alternativ 1. Han liksom hoppar till stannar och blir spänd. Han har aldrig sprungit iväg och lämnat mig utan som sagt så är han spänd lyssnar och när ljudet kommer hoppar han åt sidan och stannar och spänner sig igen. Longeringslinan vi har är nog 6m kanske. Tycker den är lång och man måste rulla upp den något förskräckligt. Men som du säger lär man sig nog hantera den(: Ja, Longeringslinan är platt och tråkig. Men just för tillfället har jag inte pengar till ett runt då dom är ganska dyra om man ska ha ett nytt. Finns de några bra hästsidor som blocket ungefär?

LinaN
2014-08-23 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ibland så dyker det upp begagnade ledrep på blocket och hästnet. Finns även en del begagnatgrupper på FB.

Något som många gör är att de tror de MÅSTE hålla repet i handen hela tiden, att det inte får röra marken. Här är en bild på mig när jag tömkör en häst med tunna 7m rep. jag har ungefär 3m rep släpandes bakom mig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-08-23 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

och här är ifrån vintras när jag tränar med min egna häst. och här ser man också att repet släpar i backen. :)

Ligger repet på marken så kan det inte snöras åt runt en hand och man blir släpad efter. Och det blir lättare att hålla koll på det också. 

Men givetvis så släpar ju inte repet i marken jämt och ständigt heller, det sliter. och är vi ute o går så låter jag aldrig det släpa utan har det upprullat i ena handen beredd att släppa ut rep när det behövs.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-23 16:57
#20

#18 Det har jag inte haft en tanke på! Har väl alltid haft i bakhuvudet att hästen inte ska trampa på repet och har då aldrig vågat släppa ner det på marken. Jag blir alltid mer försiktig med hästen när det inte är min, utan någon annans hjärta man lånar. Såklart skulle jag vara försiktig med min häst också om jag hade någon men man blir ju alltid mer förösktigt med andras. Har nu köpt en repgrimma med tyglar, den svarta ifrån Hööks. Tyckte den blåa var mjukare än den svarta men ville ha med tyglar då det visade sig att ägaren redan hade 2 repgrimmor liggandes hemma hos sig(: Tömkörning på repgrimma, kan man dra igen hälften av ledrepet så man bara har ett rep eller måste man ha två? Skulle vilja prova, kanske fungerar bra på "min" häst som har svårt för att gå fram.

Annons:
LinaN
2014-08-23 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 När man jobbar med NH och långa linor är målet att man sedan ska kunna ta bort linan och enbart jobba i frihet (det som kallas liberty) men steget mellan lina och inte lina är att faktiskt låta repet ligga så mycket som möjligt på marken och bara använda det som ett säkerhetsnät.

På bilden har jag min häst på en cirka 7m lång lina, i galopp på en volt runt mig medan repet ligger på backen för att simulera att han är helt fri.

Om din häst har svårt för att gå fram så skulle jag inte börja med att tömköra. Det kräver att hästen förstår driving game och är trygg med att du arbetar i zon5 (från svansen och bakåt, finns artikel om det också här på sidan!)  och inte bara att du arbetar från zon 5 utan även att den är bekväm med att du kör driving game därifrån också.

Jag föredrar att arbeta med två tömmar av två anledningar 1) DU kan inte fastna i en ögla. 2) du är utanför sparkavståndet, viker du ledrepet dubbelt så är det helt plötsligt bara 3½m från nos till där du håller varav hästens kropp upptar mellan 2-2½m av utrymmet.

Jag skulle snarare jobba med lekar som point to point och touch it game. Sådant bygger nyfikenhet och mod hos hästen och genom det också ett framåtdriv som drivs av nyfikenhet istället för spö och smackande. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-23 23:13
#22

#21 Det låter ju faktist logiskt(; Ska se till att lägga ner mer av linan i fortsättningen. Målet är ju att vi ska kunna ha kul med varann på bådas villkor(: Okej, då får tömkörningen vänta ett tag. Point to point har jag hört talas om. Har dock aldrig provat det speciellt mycket. Ska jag visa att jag har gott i hinken innan jag ber min kompis ställa bort den? Annars tror jag inte han kommer reagera. Det jobbiga med vår tränings plats är att den ligger på en gräsplätt så det finns gott om gräs att äta. Får hitta något ställe med mindre gräs då han är ett matvrak från hov till öra. Jätte bra artikel föresten!

natrualhorse
2014-08-24 19:03
#23

Tog med repgrimman/tränset till stallet dig och provade för att se om det var rätt storlek. Tycker det sittet helt okej. Är dock inte så säker på om den sitter för långt ner?

natrualhorse
2014-08-24 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24
LinaN
2014-08-24 20:04
#25

#24 bättre o ta bilden från sidan. Framifrån säger det inte så mkt. ^^

#22 låt hästen upptäcka godsakerna i hinken själv när ni kommer fram, så att det blir ett "OJ! MAT!" = bygger nyfikenhet och motivation  istället för ett "maten är där i hinken" = magen tar över och huvudet bara hänger med.

Inom NHn jobbar vi (iaf jag) mycket med att hästen ska ta eget ansvar och tänka själv. Om du visar allt för hästen så lär han inte sig att använda hjärnan. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-24 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Hm, la upp en sån med. Kanske inte publicerades :/ lägger upp den igen. Okej, hann inte prova det idag. Blev en dag med mys ist(: Men då vet jag hur jag ska göra med maten iaf. Han börjar bli bättre på att söka kontakt så det går framåt(: Det har jag hört någonstans och tycker det låter vettigt(: Får ta nya bilder på tisdag och lägga upp. Ingen av dom här visar riktig hur den sitter, ser jag nu.

LinaN
2014-08-25 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Som det ser ut på bild nummer två snett framifrån så ser grimman ut till att vara förliten för hans huvud. Knuten ska inte vara mitt på ganaschen.

Här ser man tydligt på min häst. Knuten ska ligga i höjd med ganaschens bakkant. Och det ska finns gott om utrymme mellan hästens haka och fiadorknuten (den stora knuten mitt under.) så pass att han kan gäspa när den sitter på.

Den nedre knuten ska sitta 2-3 fingrar nedanför kindbenet beroende på hur hästens huvud ser ut. En del har jättelång nos nedanför kindbenet och andra har kort nos nedanför.

Knuten är korrekt knuten och änden pekar bakåt mot svansen (även om den hänger neråt)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
natrualhorse
2014-08-25 16:29
#28

#27 På bilden höll jag fortfarande på att knyta men den kanske är för liten. Din och min är det ju stor skillnad på. Fan va jobbigt.. Tog bort prislappen också och det finns ingen större storlek. Kan man justera knutarna själv? Tror inte det får kolla sen. Tar nya bilder imorgon så får vi se om det var nå konstigt då eller om den faktist är för liten.

LinaN
2014-08-25 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 det är oftast inte värt att justera knutarna själv. Vet att mer folk har förstört sina repgrimmor på det viset än det löst problem.

Har han full i vanliga grimmor? Halvblod med Full i vanlig grimma. Hennes grimma är på gränsen till förliten också. översta knuten ligger inte vid ganashen  medan nosdelen är lagom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-08-25 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

är är samma häst, med min egna extrarepgrimma i strl Full och du ser att passformen är bättre. Så det varierar väldigt mellan häst och häst och även grimma till grimma om de passar och sitter bra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-26 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#29 Okej. Ja han har full på den vanliga stallgrimman han har. Ser ut som om hennes och hans grimma ligger ganska lika. #30 Den ser ju ut att passa bättre. Väldigt olika, men tror du att den är alldeles för liten eller fungerar den? Vill ju kunna rida i den också och det kanske inte jätte bra om den ligger och trycker på fel ställen :/

LinaN
2014-08-26 17:49
#32

#31 prova. 

när jag rider så har jag ju tyglarna fästade i öglan där du satt ledrepet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-27 07:07
#33

#32 Aa, får prova(: Det finns ju två ringar för tyglarna men gissar att man får prova sig fram till vad man tycker frungerar bäst för sig själv och hästen(:

Upp till toppen
Annons: