Annons:
Etikettallmänt
Läst 1252 ggr
Iinnaa
2014-08-20 20:28

Träns vs repgrimma?

Jag har en b-ponny som, när han blir rädd, drar iväg och trampar runt men jag har aldrig tappat honom.. När jag har varit ute och gått med honom på promenader i skog och mark så har jag haft träns på honom men då är han såååå seg och deltat ,som jag har för att ha longerlinan på, åker upp i munnen på honom. Med repgrimma så går han fort och "drar" ledrepet så springer han ikapp. Men till mitt problem.. Jag har inte vågat gå på promenader med repgrimma då jag är rädd att jag inte har samma kontroll som när jag har träns och bett.. För med bett så lyssnar han bättre då han är känslig i munnen och "van" att sakta ner när det drar i bettet. När han har repgrimma och tex ska dra ner huvudet och äta gräs så får jag verkligen hålla i hårt för att han inte ska komma ända ner och äta så han lixom "trycker" emot repgrimman till viss del och annars lyssnar han bra. Men då är jag ju rädd att när han är rädd och ska dra, att inte repgrimman räcker till? Så har man inte kontroll med repgrimma lika som med träns? Hur ska jag göra? Tack för alla tips och råd :)

Annons:
hahael
2014-08-20 20:31
#1

Du kan ju använda vanlig grimma och kedja? :)

Klart att laxen ska ha en jolle

natrualhorse
2014-08-20 20:56
#2

Hästen går sönder innan repgrimman har jag hört :/ Vill du inte att han går bredvid dig när ni går? Eller vart vill du ha honom? Om du vill ha honom bakom dig skulle jag antingen använda linan för att hålla honom på plats. Genom att så fort han kliver över sin gräns -till vart han inte får vara- slänga ut både armen och linan för att hålla honom bakom dig. Du kan också använda en carrotstick och precis som innan stoppa honom. Irritera på bogen med att lägga på sticken och ta bort trycket så fort han saktar ner(: Min medryttarhäst blir också lätt rädd och stissig, men vi gör mycket friendly game som jag funkar för oss(: Fråga på om du inte förstod något, kan ha blivit lite rörigt där (;

supernatural
2014-08-21 08:49
#3

Hästen jag håller på med är väääldigt matorienterad så han vill beta mest hela tiden, så jag brukar använda kapson, och så spänner jag ledrepet i den främre ringen vid hans nos, då när jag drar så är det väldigt svårt får honom att hålla huvudet nere. Efter ett tag lär han sig och går snällt efter mig :) (vi har såklart övat ledövningar så han har lärt sig att det rätta är att gå efter mig)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2014-08-21 13:27
#4

i min mening har du bättre kontroll med en repgrimma än med ett träns + delta och lina. Repgrimman ger bara en signal medan träns + deltat ger olika signaler samtidigt i hästens mun.

Men som med allt så måste du ju se till att er lek nummer 2, dvs porqupinegame fungerar. Så att hästen förstår vad den ska göra med trycken som uppstår. annars är det skit sak samma vad för utrustning du har på hästen om hästen inte förstår vad som förväntas av honom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Iinnaa
2014-08-23 14:03
#5

#1 Tyvärr är jag inte så förtjust i att använda kedja…

#2 Hoppas inte det är som du säger att hästen går sönder innan repgrimman/haken :/ 

Han går snällt bakom när han inte blir rädd.. Det är när han blir rädd som han kastar sig framför mig (om han blir rädd för nått bakom sig) och så typ blir han helt hoppig, när jag tex börjar gå så springer han runt och är spänd som en fiolsträng och benen på honom är överallt. Det är då jag undrar om repgrimman är lika bra som ett träns. För med tränset så lyssnar han mer på "stanna" när bettet dras. Men i repgrimman är jag rädd att det ska bli som vanlig grimma så han drar iväg och inte tycker att den känns så han kan springa iväg.

#3 Mitt problem är mest att jag är rädd att han inte ska tycka repgrimman är lika "effektiv" som ett träns med bett? Att han inte tycker repgrimman "gör ont" att gå emot och därav börja, när han blir rädd, sticka ifrån mig…

Iinnaa
2014-08-23 14:07
#6

#4 Okej.. För i träns så blir han så seg, han lixom går inte fram medans i repgrimma så travar han i kapp om linan blir sträckt. Men är rädd att han ska tycka att repgrimman inte ska "kännas lika mycket" så han typ går emot grimman och drar iväg.. För i vanlig standardgrimma så blir han väldigt stark när han blir rädd och börjar springa. Så därför har jag känt mig säkrare med bett men då går han ju sååå sakta och helst skulle jag vilja sluta med bett överhuvudtaget… Men är det bara jag som "tror" att repgrimma är för svagt? :P

Annons:
LinaN
2014-08-23 15:46
#7

#5 "Mitt problem är mest att jag är rädd att han inte ska tycka repgrimman är lika "effektiv" som ett träns med bett? Att han inte tycker repgrimman "gör ont" att gå emot och därav börja, när han blir rädd, sticka ifrån mig…

Det är inte han som ska tycka att den är mer eller mindre effektiv, det är vad DU gör som avgör hur effektivt det är. Rädslor gör inte mycket nytta när de inte är befogade. Det är inte meningen att det ska göra ont, det ska vara tydligt och enkelt att förstå. Vilket en repgrimma i kombination med att ha lärt hästen porqupine-game, lek nummer två även kallad igelkottsleken på svenska. 

Jag säger det igen: LÄR din häst att förstå att gå undan för tryck, dvs porqupine game. Lär honom att följa en känsla, lär honom att följa trycket istället för att gå emot det.

Hästar är mottrycksdjur dvs om de blir anfallna av ett rovdjur de inte kan springa ifrån så lutar/trycker de sig mot det som är farligt. Det gör mindre skada att trycka än att dra när man sitter fast. Så hästen måste lära sig att frångå den naturliga instinkten att gå emot trycket och istället följa det.

"#4 Okej.. För i träns så blir han så seg, han lixom går inte fram medans i repgrimma så travar han i kapp om linan blir sträckt. Men är rädd att han ska tycka att repgrimman inte ska "kännas lika mycket" så han typ går emot grimman och drar iväg.. För i vanlig standardgrimma så blir han väldigt stark när han blir rädd och börjar springa. Så därför har jag känt mig säkrare med bett men då går han ju sååå sakta och helst skulle jag vilja sluta med bett överhuvudtaget… Men är det bara jag som "tror" att repgrimma är för svagt? :P"

Din häst svarar ju för trycket i grimman framåt när linan blir sträckt?! Han travar ikapp för att han vet att trycket betyder framåt… 

Vanliga standardgrimmor är som att ha en kudde på huvudet, de är tjocka och stadiga. De ger mycket yta för hästen att LUTA SIG EMOT, till skillnad från en repgrimma som är tunnare än en vanlig grimma. Visst kan en häst slita sig även i en repgrimma, men man som människa har större chans att påverka hästen även den hunnit upp i galopp. Men oftast så drar man inte i hästen för att få stopp på den, man använder sig av driving game och slutligen porqupine game. Och man använder sina faser. 

och när det kommer till att han har bett i munnen och går sakta, det är din uppgift att be honom att gå på ett sätt som du vill att han ska göra. ;)

Jag tycker att du ska ta kontakt med en tränare. Någon som kan hjälpa dig att komma igång med ledövningarna och hjälpa dig och din häst tillrätta. Kika i vår tränarlista, finns ett antal till vänster i aktuellt-mappen. 

Jag finns i trestadsområdet Trollhättan/uddevalla/vänersborg i västar götaland om det hjälper något.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Iinnaa
2014-08-23 16:15
#8

#7 Tack för dina tips! Du är så duktig!

Ska börja träna lek nummer 2 direkt :) Har du något tips om t.ex. video som man kan se på, med den leken? Tycker att det är bra att både läsa och se för att lära sig så mycket som möjligt innan man börjar :)

supernatural
2014-08-23 22:20
#9

#8 På YouTube finns det maaaassor :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2014-08-23 23:01
#10

#8 de första tre lekarna är grunden som alla de nästföljande 4 lekarna bygger på. Det är din grund för allt du gör sedan.

Läs på om faserna som sagt, finns artikel om det. För är man konsekvent och effektiv med dem så lär sig hästen vääääldigt snabbt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
2014-08-23 23:01
#11

Linnaa, känner igen det där med att hästen blir spänd och svår att få kontakt med. Min medryttarhäst bli så när det blåser. Jag brukar då göra en liten volt och fortsätta framåt. Är han lugn går vi som vanligt men om han spänner sig igen gör vi ännu en volt. Brukar fungera för oss. Vet inte om det fungerar i längden dock. Han blir som du säger stel, stirrig och vill gärna gå så fort som möjligt. Även han går segare vid användning av bett men nu har jag köpt en repgrimma jag ska prova, se om han tycker om den mer(:

Upp till toppen
Annons: