Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2379 ggr
Anticipation
2014-08-19 22:01

kan någon hjälpa mig?

Hej, jag har en unghäst på 6 år som jag har haft sen i juni. Hon är gudasnäll, kommer fram i hagen och älskar att bli borstad. Har dock ett litet problem.. Hon kan få för sig ibland när man leder henne att hon bara vänder på huvudet och sticker. Det spelar ingen roll om man är i hagen, på gårdsplanen eller någon annanstans och jag är så himla maktlös när hon gör så. Kan någon säga varför en häst gör så eller om det är något hon har fått för sig att göra?

Annons:
Stallmima
2014-08-19 22:08
#1

Kedja i munnen när du leder, kan funka (inte alltid)  känner du att hon gör något speciellt precis innan hon vänder och sticker?  Fråga förra ägaren om hon var så hos denne också

LinaN
2014-08-20 10:59
#2

#1 hur kan du ens föreslå en sådan sak? Kedja i munnen är fruktansvärt elakt. det finns så många andra varianter innan dess, och jag skulle till och med rekommendera stigbett innan nån ens tänker tanken att sätta kedjan genom munnen.

under hakan och över nosen isf men tamigtusan aldrig genom munnen. Att sätta kedjan i munnen HÖR INTE HEMMA på denna sajten.

Min häst gör så ibland. Det är uttråkning och förväntad uttråkning. Och när den som leder har bristande uppmärksamhet. Jag kom tillrätta med det genom att i ridhuset/paddocken leda honom och sen provocera fram "flyktförsöken" men då jag var beredd och bara gick och väntade på dem så kunde jag också bryta dem = i längden så slutade han. Ibland händer det fortfarande. Men känner jag halvvägs igenom flyktförsöket att jag itne kan klara ut det så släpper jag hellre honom än håller kvar för att sen tappa honom. För om jag håller emot då så lär jag honom bara att det är lönt att gå emot tryck vilket är tvärt emot allt annat jag lärt honom genom NHn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2014-08-20 12:02
#3

TS, utöver tipsen i #2, så prova att leda med longerlina och kedja under hakan. Då behöver du inte släppa så snart som om du leder med grimskaft, utan kan vänta ut henne lite längre innan hon kommer till linans ände. Ofta slutar hästen bråka om den inte kommer loss den första halvsekunden, när den kommit en liten bit från den som leder.

Stallmima
2014-08-20 13:58
#4

#2 Det är inte elakt, men TS gör som hon vill med hästen. Jag skulle inte vilja åka som en vante efter och skada mig iallafall

LinaN
2014-08-20 14:57
#5

#4 Det är det visst, en kedja i munnen agerar som en såg när kedjan tightas till så dras kinderna ihopa mha. kedjan och har man inte en häst som försöker slita sig innan så är risken stor att man har det sen, för att inte tala om att ha problem med bettet.

För några år sedan så ledde jag min häst med kedjan över näsan, jag såg att han var på väg att tappa fokus och gjorde ett kort relativt lätt ryck i kedjan vilket resulterade i att han fick ett 3mm djupt hack i nosryggen. PGA JAG gjorde ETT LITET ryck. jag kollade kedjan efteråt, det fanns inga vassa kanter eller något annat som kunde föranlett den skadan, mer än kedjan + ryck på hans nosrygg. Samma skada i munnen hade vart ett stort problem.

Så jo, kedjan är elak, det är elakt att sätta kedjan I munnen. Här på denna sajten jobbar vi efter att ha så lite våld som möjligt i våra relationer. Och om man nu rekommenderar en kedja i munnen så är man helt fel ute på denna sidan. 

Däremot kan man istället ta med sig ett träns eller liknande att leda i, det är bättre, för ett bett har bara en begränsad skada den kan göra, medan en kedja kan fungera som en såg.

Sen om man håller på att tappa en häst så är det bättre att släppa den än att släpas, det har jag lärt mig den hårda vägen. Min häst har inte alltid vart så väluppfostrad som han är idag. Han slet sig, mer regel än undantag, så pass att stallägaren slutade leda honom till o från hagen utan släppte honom så han fick springa själv (jävla nötter) höll jag kvar och tappade så slet han sig bara än mer dramatiskt nästa gång. Däremot när jag började släppa när jag kände att jag inte kunde hålla kvar honom så blev det mindre dramatiskt och mer sällan han slet sig.

Häromdagen så ledde jag honom till hagen, han slängde med huvudet efter en elak fluga och jag tappade greppet i grimskaftet vi blev lika snopna bägge två, jag kunde i lugn o ro plocka upp grimskaftet igen. för 5 år sedan hade han stuckit för längesedan om han fick en sån möjlighet.

Så kontrollerat område, provocera fram beteendet, BRYT beteendet. Använd gärna longeringslina/långt ledrep som #3 säger, byt grimma från vanlig till repgrimma, träna ledarskap, lek de 7 lekarna, lär hästen att ge efter för framförallt tryck.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anticipation
2014-08-21 09:18
#6

#3 och #5 tack för tipsen. Ska försöka att göra detta, känns som att det enda jag kan göra när hon sticker är att släppa för hon drar bara mer om jag håller fast, stannar något fortare om man släpper med en gång. Vara uppmärksam är något jag måste va helt enkelt, har blivit bortskämd med den äldre damen som följer med utan några som helst konstigheter :)

Annons:
LinaN
2014-08-21 13:33
#7

Lek även med hind quarter disengagements, dvs att du ber hästen flytta på bakdelen genom att använda driving game, vilket i sin tur betyder att lek nummer två måste vara på plats innan.

Läs artikeln om driving game och en när du leder hästen så vänd dig om, och be henne flytta bakdelen från dig. både åt höger och åt vänster. ju duktigare du blir på det dess snabbare kan du använda det när och om hästen försöker sticka. när hästen korsar sina bakben så är det som att man stänger av motorn.

ställ dig med dina ben i kors som om du vore superkissenödig, och försök sen springa UTAN att o-korsa dina ben. Samma sak är det för hästen ^^ De kan inte heller springa med korsade ben ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PennyScarlett
2014-08-31 20:01
#8

Om hon drar mer nät du håller fast så borde väl tryckövningar i största allmänhet vara bra? Min arab är inte så bra på att hantera krissituationer som hon själv skapar, så två gånger har hon fått panik över att hon varit fastbunden och slitit och dragit tills något har gått sönder. (Tacka gudarna att det aldrig var hennes nacke). Hon lärde sig ju på det viset att gå emot tryck och bästa tipset jag fick av mina coacher var att gå tillbaka till grunden: ge efter för tryck, alltid.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

RomDoll07
2014-09-21 07:31
#9

#1 Ursäkta, men nu tror jag att du har hamnat fel. Detta är en Natural horsemanship-sajt; inom NH strävar man efter att lösa problem genom att skapa en bättre relation mellan människa och häst byggd på ömsesidig förståelse, tillit och respekt, inte genom hårda tag och skarpare utrustning. Om du vill kunna bidra med relevanta svar bör du ha en generell förståelse för vad denna sajt står för, vilket definitivt inte stämmer överens med det du skrev.

Annars håller jag med tidigare svar om att ett lite längre rep är bra för att kunna ge hästen mer utrymme så att man förhoppningsvis slipper släppa/tappa den, och även att man är väldigt uppmärksam så fort hästen börjar fundera på att sticka så att man hinner avbryta innan den faktiskt drar iväg. Det är så klart lättare sagt än gjort, men man får kämpa på.

[Carolinan]
2014-09-22 14:38
#10

Jag har hanterat många "livliga" hästar under insläpp och utsläpp och jag har sett båda varianterna, antingen de hästar som först börjar "tagga igång" och liva upp sig samt de hästarna som exploderar och sticker iväg direkt. Mitt tips är att vara biten extra uppmärksam på signalerna som hästen skickar ut precis innan det sker. Då brukar jag agera snabbt och dra hästens fokus till något annat, ett quick-fix är att lägga lätt tryck med armbågen mot bogen och ha ett stadigt tag i grimskaftet så hästen blir snäppet inåt ställd. Då har inte dessa hästarna kunnat slita sig i alla fall.

Det är ingen lösning utan något man kan göra när tillfället sker. Att leda hästen i longerlina eller längre rep är ett jätte bra tips, då har du plötsligt mer marginal och större chans att hålla kvar henne. För varje gång hon inte lyckas smita iväg minskar chansen, tillslut lär hon sig att hon inte kommer någonstans.

Mitt tips för att lösa problemet är att gå med henne mycket. Gå runt med henne på stallplanen och vägarna till hagen och tillbaka så hon utsätter sig för situationerna då hon kan slita sig. Jag promenerar varje dag med min häst även ut på bilvägarna, in till granngården och runt eftersom han också kan ha dagar då han blir glad på livet.

lojna
2014-09-23 15:54
#11

Något som har fungerat på min häst som inte var van vid folk o även rädd för människor var ett långt rep. så jag aldrig tappade henne..

ja det tog tid o jag åkte många gånger innan vi fick stopp.Men hon blev väldigt bra till slut..Men grejen är att inte tappa…

Lycka till o som ovan här skriver. Vad med hästen mycket då kan du använda din röst..

Upp till toppen
Annons: