Annons:
Etikettutrustning
Läst 2638 ggr
Nellan-
2014-08-18 17:27

Tyglar på repgrimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har köpt en repgrimma på hööks, men det finns inga ringar eller öglor på sidorna så att man kan ha tyglar eller grimmskaft och rida med. Kan man sätta fast tyglar eller grimmskaft på något annat sätt?

Annons:
BlackandBlue
2014-08-18 17:42
#1

En vänina rider western med repgrimma, Hon fäster 'tyglarna' i öglan du ser längst ner. hon rider då utan bett^^

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Nellan-
2014-08-18 18:19
#2

#1 styr man som vanligt då fast tyglarna sitter där under?

BlackandBlue
2014-08-18 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

ja ^^ ;) 

här är en bild när bara en grimma är fäst ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Nellan-
2014-08-18 19:50
#4

#3 så vill man åt vänster så tar man bara i vänster tygel?

BlackandBlue
2014-08-18 20:36
#5

jao typ ^^ Jag har ingen erfarenhet av detta . mer än att westernhästar som rids såhär är lärda på ett helt annat sätt.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

LinaN
2014-08-18 23:33
#6

kan hästen och du er lek nummer 2 så är det inga problem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
supernatural
2014-08-20 18:34
#7

Något som är viktigt att tänka på när man rider i repgrimma och sidepull etc är att hästen inte får en korrekt ställning. 

När man tar i tygeln t.ex åt höger så blir det lätt så att hästens huvud "tippas" lite åt vänster för att liksom parera, innan den ger med sig och går med huvudet åt höger. Svårt att förklara, haha…

Såklart går det ju hur bra som helst att fara ut och rida terrängridning tillexempel eller hoppning för den delen på sidepull/repgrimma men för dressyrarbeten rekommenderar jag en kapson där man fäster tyglar vid nosen :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

hannan
2014-08-21 08:45
#8

Vid westernridning använder du tryck mot halsen för att styra; höger tygel för att svänga vänster och vice versa. Så där spelar det ju ingen roll var tyglarna är fästa. Och som Lina skriver, är ni intränade på Porcupine Game så funkar ju det ju på samma sätt. Sedan har du ju även sits och skänklar att visa riktning med :)

LinaN
2014-08-21 13:37
#9

#7 ridning på repgrimma klassas som freestyle-ridning och där är det enda man pratar om korrekt flexion, dvs att när man tar i tygeln så ska hästen redan ha böjt sig i kroppen. Som med allt annat så jobbar man ju i steg/faser, tanke, ändring i ryttarens kropp (blicken - vridning i kroppen/förskjutning av tyngdpunkten, tillägg av skänkel, sen stick/tygeltag) så när man måste ta i tygeln så är idealet att man som ryttare redan ställt hästen genom sitsen.

Speciellt sant blir detta när man går över till finesse-ridningen där ska man endast ha en lätt kontakt i tygeln och bettet och all ställning sker via säte/vikt/ryttarens kropp. rider från handen gör man itne inom PNH iaf.

Om hästens huvud tippas och parerar tygeltaget så sitter inte porqupine-game ordentligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sighouse
2014-08-31 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag satte mina så här. Du får tänka bort tränset och bettet ;)

Upp till toppen
Annons: