Annons:
Etikettallmänt
Läst 888 ggr
Iinnaa
8/16/14, 10:05 PM

Göra tömkörningen rolig?

Hej! Någon här som har tips på hur jag kan variera och göra tömkörningen rolig? Jag tömkör några gånger i veckan då jag ej har möjlighet att köra honom nu samt är för stor för att rida och han måste få motion, men känner att min ponny börjar lessna på att bara springa runt i olika gångarter bara.. Så tips på vad man kan göra, banor m.m tas tacksamt emot :)

Annons:
LinaN
8/17/14, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

lägg ut bommar, lägg upp små kryss med sockerbitar. Tänk agility-bana, med slalom mellan koner/bildäck/blomkrukor/vadmannuhartillgängligt, gör labyrintgångar med bommar, gör ett nyckelhål av bommar som man tömkör in i och sen vänder i. Backa i töm i ett L eller i sicksack mellan bommar.

4 koner i en fyrkant som man ska görahalt i. börja med en ruta på 3x3m, minska den tills den är 1x1m och hästen ska stanna mitt i.

sen kan man alltid kombinera allt, vanliga cavaletter och ett upphöjt kryss, slalom och sen en cavalettiserie, följt av ett stopp sen en start in i L-formen och sen backa ut osv osv…

har man inte bommar kan man använda vanligt boxkalk för att "rita" linjer i marken. visst kan man rita linjer med en pinne på marken men då blir det otydligt både för dig och hästen.

Titta sen på KAN-DU online, eftersom arbete på töm är att arbeta på lina så kan du använda dig av alla de övningarna i stort sett som finns från level 1-4.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Iinnaa
8/17/14, 2:25 PM
#2

#1 Tack för tipsen! Det gav mycket inspiration! 😃Tack!!!

tlover
8/17/14, 8:57 PM
#3

Får han dra nånting då du tömkör? (det framgår inte helt, gör du det kan du skippa inlägget) Det kan göra det jättemycket roligare, vår häst gillade inte alls att bara köra olika gångarter (de få gånger man fick han att göra nått annat än att lunka fram) men han älskade att dra stockar, att dra annat var också kul emn stockar var roligast.

l'm back

Brollan1
8/18/14, 3:41 PM
#4

Mycket av det vi gör från ryggen går att göra från marken, det är bara frågan om fantasi hur hjälpgivningen skall gå till.

Tränar ofta med flygande varvbyten genom en åtta, det gäller att vara med med tömmarna när det går fort. Sidvärtesjobb går alldeles utmärkt på töm.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: